Ruszyła akcja "Legalne biuro podróży". Jak odróżnić prawdziwe od szarej strefy?

"Jesteś Organizatorem? Posiadasz legalnie działające biuro podróży? Niech wszyscy się o tym dowiedzą" - czytamy na uruchomionej właśnie internetowej stronie legalnebiuropodrozy.pl.

Publikacja: 16.08.2024 00:16

Legalnie działające biura podróży często muszą konkurować z biurami działającymi w szarej strefie

Legalnie działające biura podróży często muszą konkurować z biurami działającymi w szarej strefie

Foto: Filip Frydrykiewicz

Współwłaściciel technologicznej firmy Sykon, tworzącej systemy informatyczne dla biur podróży i agentów turystycznych, Mariusz Galus, uruchomił stronę internetową legalnebiuropodrozy.pl. Zachęca organizatorów turystyki do wpisywania się na nią, pobierania znaczka „Legalne biuro podróży” i umieszczania go na swoich stronach internetowych z linkiem do tej właśnie strony tak, aby ich klienci mogli dowiedzieć się „dlaczego tak ważne jest kupowanie ofert w legalnym biurze”.

Logo jest okrągłe, na tle zielonych konturów kontynentów umieszczonych na niebieskim tle można przeczytać „Podróżuj bezpiecznie, legalne biuro podróży", przy czym słowo ”legalne” jest wybite większą czcionką i umieszczone w samym środku koła.

Takie logo mogą zamieszczać na swoich stronach i w materiałach legalni organizatorzy turystyki

Takie logo mogą zamieszczać na swoich stronach i w materiałach legalni organizatorzy turystyki

Foto: Sykon, Mariusz Galus

Szara strefa w turystyce ciągle niebezpieczna dla turystów

Jak wyjaśnia Galus, pomysł stworzenia strony wziął się z kontaktów z biurami podróży, z którymi współpracuje. – Często słyszę od nich, że trudno konkurować im na rynku z firmami lub innymi podmiotami, które nie przestrzegają ustawy o imprezach turystycznych – mówi Galus. – Zarejestrowanie i prowadzenie biura podróży zgodnie z wszystkim przepisami jest po prostu kosztowniejsze. Wymaga wykupienia gwarancji na wypadek upadłości, opłacania składek na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i Turystyczny Fundusz Pomocowy. Nielegalni organizatorzy nie przejmują się tym.

Czytaj więcej

Szara strefa w turystyce. "Ludzie nie wiedzą, że ich wakacje często są nielegalne"

– Legalny touroperator jest odpowiedzialny za to, kogo zatrudnia, w jakim obiekcie prowadzi kolonie lub obóz dla dzieci, jakim autokarem je zawozi na miejsce. Wszystko musi być zgodne z przepisami i po kilka razy sprawdzone. Tymczasem na rynku zderzają się z konkurencją omijającą lub lekceważącą te wszystkie zasady i prawa. Zatrudnia ona przypadkowych ludzi, nie dba o jakość transportu, gotowa jest wysłać dzieci do obiektów, które nie mają na przykład zgody straży pożarnej na taką działalność – wylicza.

–  Podobnie jest w turystyce wyjazdowej –  wciąż słyszymy o firmach wysyłających turystów za granicę bez umowy i bez ubezpieczenia – dodaje.

Przykładów nie trzeba daleko szukać. Kilka dni temu jedna ze stacji telewizyjnych pokazała materiał o organizatorze wyjazdu dla dzieci – kilka turnusów się odbyło, a kolejny już nie. Dopiero, gdy rodzice zawiadomili telewizję, organizator obiecał, że zwróci im pieniądze. Ale dzieci straciły upragniony wyjazd.

–  Niestety, w Polsce ciągle decyduje niższa cena, nie bezpieczeństwo. Ludzie dają się oszukiwać – wskazuje Galus.

Legalne biuro podróży to większe bezpieczeństwo

Strona legalnebiuropodrozy.pl jest przeznaczona zarówno dla biur podróży, jak i ich klientów. Czytamy na niej, że (pisownia i styl oryginalne) "istnieje wiele przepisów, które obowiązują legalnie działające biura podróży. Nie wszyscy wiedzą, że działając zgodnie z prawem chronicie Klientów i ich praw.

Kto odwiedzi stronę legalnebiuropodrozy.pl zobaczy informacje dla przedstawicieli branży turystyczne

Kto odwiedzi stronę legalnebiuropodrozy.pl zobaczy informacje dla przedstawicieli branży turystycznej i dla ich klientów

Foto: Sykon, Mariusz Galus

Oto kilka z nich:

- biura legalne – podlegają ochronie funduszy TFG i TFP. Jeżeli firma będzie miała z jakiegoś powodu problemy finansowe – Klienci dostaną zwrot pieniędzy z Gwarancji bankowej i/lub Funduszu TFG. W szczególnych przypadkach pomoże im fundusz TFP.

- stosując się do przepisów – kupując w legalnie działającym biurze podróży – jest większe prawdopodobieństwo, że zakupiona oferta będzie bezpieczna.

- Sanepid, Ochrona p.poż. i wiele innych przepisów – często jest omijanych przez organizatorów pracujących bez zezwolenia.

- Klient wybierający się w podróż z legalnym biurem – będzie miał ubezpieczenie – kto dba o swoje zdrowie – ten wie. Jeżeli ubezpieczy się dodatkowo – to tylko plus dla Niego.

- legalny organizator odpowiada za swoich podwykonawców – jeżeli zepsuje się autokar – podstawi autokar zastępczy. Jeżeli samolot zostanie odwołany – będzie musiał zapewnić Klientowi zastępcze połączenie – w niektórych przypadkach również nocleg w hotelu. Jeżeli się zdarzy, że w hotelu nie będzie miejsc – musi zapewnić mu inny hotel o tym samym lub lepszym standardzie.

Czytaj więcej

Szara strefa w turystyce dzieci i młodzieży – czy warto ryzykować bez gwarancji?

- w biurach spełniających wymogi – szczegóły oferty oraz cena są jasno i jednoznacznie prezentowane.

- w legalnym biurze Klient dostaje umowę, dokumenty, vouchery – a po imprezie – na żądanie – fakturę.

- jeżeli impreza nie spełni oczekiwań Klienta – zgodnie z prawem może złożyć reklamację oraz skargę w urzędzie marszałkowskim.

- To co przeczytałeś do tej pory – najprawdopodobniej z mniejszym lub większym poświęceniem Twoja firma realizuje wypełniając obowiązujące przepisy.

Niech wszyscy się dowiedzą, że Wasze biuro podróży jest legalne.

Jeżeli Klienci Waszego biura zostaną o tym poinformowani – z pewnością Wam zaufają i z większym prawdopodobieństwem - wybiorą Waszą ofertę".

Weź znaczek „Legalne biuro podróży” - niech cię zobaczą

Galus deklaruje, że akcję „Podróżuj bezpiecznie, legalne biuro podróży" zainicjował sam i wkłada w nią własne pieniądze (na przykład kupił domenę legalnebiuropodrozy.pl), a przyświecała mu jedynie myśl wsparcia branży turystycznej, a szczególnie własnych klientów. Jego firma dostarcza bowiem oprogramowanie do rezerwowania imprez turystycznych i zarządzania tymi rezerwacjami. Korzysta z niego około stu biur podróży. Sykon wyprodukował też system informatyczny dla agentów turystycznych.

Galus rozesłał informację o swojej akcji do własnych klientów, ale liczy, że przyłączą się do niej także inni touroperatorzy, ponieważ każdy leganie działający organizator będzie chciał mieć znaczek "Legalne biuro podróży".

- Po prostu mam nadzieję, że jak jeden i drugi organizator umieści u siebie to logo w widocznym miejscu, to zwrócą na nie uwagę klienci. Nawet, jeśli do tej pory nie pytali organizatora swoich wakacji lub wakacji swoich dzieci, czy jest legalnym biurem podróży, to teraz będą to robić - wyjaśnia.

Czytaj więcej

Prezes Polskiej Izby Turystyki po wypadku w Chorwacji: W turystyce jest szara strefa

Sykon jest członkiem Polskiej Izby Turystyki, a sam Galus uczestniczy, jako wiceprzewodniczący, w pracach zawiązanego kilka miesięcy temu oddziału PIT do spraw nowych technologii i e-commerce. Polska Izba Turystyki została patronem akcji „Podróżuj bezpiecznie, legalne biuro podróży".

Apel do właścicieli biur podróży Galus kończy na powołanej do życia przez siebie stronie w internecie wezwaniem do działania: "Większe zaufanie – większa sprzedaż. Twój ruch!".

Branża turystyczna walczy z nielegalną konkurencją

Branża turystyczna od lat podnosi problem szarej strefy. Działalność organizatorów turystyki jest regulowana, jej dość precyzyjnie określone ramy wyznaczyła Unia Europejska. Chodziło o zabezpieczenie interesów klientów.

Świadomie lub z premedytacją wiele osób omija te przepisy. Robi to pod płaszczykiem różnej maści organizacji, stowarzyszeń, fundacji lub prowadząc firmy. Z szarą strefą walczą branżowe organizacje, jak Polska Izba Turystyki, Turystyczna Organizacja Otwarta, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego czy Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń TUgether. Powołały nawet do tego celu wspólnie Centrum Monitorowania Rynku Turystycznego. Problem jednak nie znika. Administracja rządowa, chociaż wspiera finansowo niektóre inicjatywy, i samorządowa, najczęściej wskazują na brak narzędzi lub ludzi do zajęcia się nim.

Współwłaściciel technologicznej firmy Sykon, tworzącej systemy informatyczne dla biur podróży i agentów turystycznych, Mariusz Galus, uruchomił stronę internetową legalnebiuropodrozy.pl. Zachęca organizatorów turystyki do wpisywania się na nią, pobierania znaczka „Legalne biuro podróży” i umieszczania go na swoich stronach internetowych z linkiem do tej właśnie strony tak, aby ich klienci mogli dowiedzieć się „dlaczego tak ważne jest kupowanie ofert w legalnym biurze”.

Logo jest okrągłe, na tle zielonych konturów kontynentów umieszczonych na niebieskim tle można przeczytać „Podróżuj bezpiecznie, legalne biuro podróży", przy czym słowo ”legalne” jest wybite większą czcionką i umieszczone w samym środku koła.

Pozostało 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"