W turystyce organizowanej dla dzieci i młodzieży działa wiele podmiotów – klubów sportowych, szkół, fundacji, stowarzyszeń – które nie respektują zasad określonych przez ustawę o imprezach turystycznych. Czasem nie wiedzą, że taka ustawa w ogóle istnieje, czasem omijają ją z premedytacją. Pozostali uczestnicy rynku, działający w zgodzie z prawem, nazywają to szarą strefą.
Debatę prowadziła Barbara Czerwińska-Albin, prezeska Oddziału Turystyki Dziecięcej i Młodzieżowej Polskiej Izby Turystyki
Niezależnie od terminologii, zjawisko trzeba eliminować w imię bezpieczeństwa rodziców i dzieci, a także samej branży turystycznej. Nie chodzi jednak wyłącznie o zgłaszanie problemu organom ścigania, ale o edukowanie i uświadamianie wszystkim zainteresowanym, a także opinii publicznej, jakie są przepisy i reguły prowadzenia działalności organizatora wypoczynku dzieci i młodzieży.
Z takiego założenia wychodzi Polska Izba Turystyki, która uzyskała od Ministerstwa Sportu i Turystyki dofinansowanie cyklu działań mających zmniejszyć niekorzystne zjawisko. Prowadzi je pod hasłem „Bezpieczny wypoczynek dzieci i młodzieży”. Akcja polega na prowadzeniu szkoleń dla organizatorów wypoczynku, kampanii informacyjnej w mediach społecznościowych, a także konferencji dla biur podróży i innych podmiotów związanych z tym segmentem rynku turystycznego.
Kto może organizować wypoczynek dzieci?
W piątek w hotelu Renaissance Warsaw Airport PIT zorganizował właśnie takie spotkanie. Złożyło się na nią pięć debat i prezentacji: „Kto może organizować wypoczynek dzieci i młodzieży, czyli o cienkiej granicy między legalną organizacją imprez turystycznych a szarą strefą. Możliwe sankcje” (debata), „Narzędzia do walki z szarą strefą” (prezentacja Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego), „Wycieczka szkolna i trudne tematy - kto powinien zawierać umowę z TO, jaka odpowiedzialność leży po stronie dyrekcji szkoły, kto ponosi odpowiedzialność finansową?” (prezentacja i debata), „Nowoczesne technologie w turystyce dzieci i młodzieży” (debata), „Czy FB, ADS i Tik Tok to już prehistoria? AI i marketingowe trendy w promocji” (debata).