Polska Izba Turystyki: Nie wysyłaj dziecka na wakacje z nielegalnym organizatorem

Polska Izba Turystyki rozpoczęła akcję przeciw szarej strefie w turystyce dziecięcej i młodzieżowej. Z jednej strony edukuje branżę turystyczną, z drugiej – ostrzega i edukuje klientów. Nie może tylko wyegzekwować przestrzegania ustawy od ministerstwa edukacji.

Publikacja: 12.06.2023 10:31

Polska Izba Turystyki zamówiła animowany film instruujący rodziców, co powinni sprawdzić przed wysła

Polska Izba Turystyki zamówiła animowany film instruujący rodziców, co powinni sprawdzić przed wysłaniem dziecka na kolonie lub obóz

Foto: Polska Izba Turystyki

Projekt „Bezpieczny wypoczynek dzieci i młodzieży” podzielony jest na trzy sposoby działania i dotarcia do zainteresowanych. Pierwszy to kampania informacyjna dla rodziców wysyłających dzieci na zorganizowane kolonie i obozy. Drugi zakłada przeprowadzenie w większych miastach w Polsce cyklu szkoleń dla dyrekcji szkół, instytucji, fundacji, stowarzyszeń i klubów sportowych z przepisów związanych z organizowaniem imprez turystycznych i wycieczek szkolnych. Trzecim elementem będzie ogólnopolska konferencja branżowa przeznaczona dla przedsiębiorców z sektora turystyki dziecięcej.Konferencję organizatorzy zaplanowali na listopad.

Cała akcja ma poprawić zarówno bezpieczeństwa dzieci podczas wyjazdów wakacyjnych, jak i podczas na wycieczkach szkolnych.

Problem - szara strefa w turystyce

PIT od lat mówi o problemie szarej strefy w turystyce – wyjazdy po kraju i za granicę często organizują instytucje, fundacje, organizacje działające niezgodnie z regulującą tę dziedzinę gospodarki ustawą o imprezach turystycznych. Zgodnie z prawem każdy taki organizator powinien mieć zabezpieczenie finansowe na wypadek bankructwa i być wpisanym przez marszałka województwa, w którym prowadzi działalność, do centralnej ewidencji przedsiębiorców turystycznych. W szarej strefie działają jednak organizatorzy niestosujący się do tych zasad.

Czytaj więcej

Rusza Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego - młot na szarą strefę w turystyce

W maju PIT wystartował z ogólnopolską kampanią informacyjną. Przygotował krótkie filmy animowane i grafiki pokazujące, jak weryfikować, czy organizator kolonii lub obozu działa legalnie i jest profesjonalistą, a także, jakie korzyści niesie za sobą korzystanie z usług przedsiębiorców zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych.

Kampania przeznaczona jest dla rodziców, a prowadzona jest przede wszystkim na portalach społecznościowych.

Na przeprowadzenie tej akcji PIT dostał od Ministerstwa Sportu i Turystyki dofinansowanie w wysokości 205 tysięcy złotych. Film zamówił w Agencji Animacji Śpiewające Wąsy, a jego rozpowszechnianie - a także drugiego filmu, który jest właśnie kończony, i innych materiałów graficznych - zleciła firmie marketingowej SocialMedia Now. Posty prowadzą do specjalnie przygotowanej strony internetowej, na której rodzice mogą znaleźć więcej informacji. Koszt kampanii to około 10 tysięcy złotych miesięcznie. Kampania potrwa do września.

Jak wyjaśnia prezeska Oddziału Turystyki Dziecięcej i Młodzieżowej Polskiej Izby Turystyki Barbara Czerwińska-Albin, rodzice mogą sprawdzić, czy wypoczynek dzieci został zgłoszony do kuratoryjnej bazy prowadzonej pod nadzorem Ministerstwa Edukacji i Nauki na specjalnie przygotowanej do tego platformie, ale nikt nie informuje ich, że kuratoria oświaty nie weryfikują, czy organizator działa legalnie, czy ma doświadczenie i wiedzę, żeby taki wyjazd realizować.

- Kolonia, czy obóz to przecież nic innego jak impreza turystyczna, regulowana ustawą o imprezach turystycznych. Badania Polskiej Izby Turystyki w oparciu o dane z Ministerstwa Edukacji i Nauki pokazały, że podczas wyjazdów na kolonie i obozy zaledwie niecałe 30 procent dzieci korzysta z usług profesjonalnych organizatorów zarejestrowanych w ewidencji organizatorów turystyki – wyjaśnia Czerwińska-Albin.

- Rodzice nie wiedzą, że warto też sprawdzić, czy organizator wyjazdu dla ich dziecka posiada gwarancję turystyczną, odprowadza składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i Turystyczny Fundusz Pomocowy, czyli zapewnia ochronę swoim klientom. Niestety, z obserwacji i licznych zgłoszeń kierowanych do Polskiej Izby Turystyki wiemy, że wiele instytucji, które uzyskało pozwolenie na organizowanie wypoczynku przez kuratorium oświaty działa niezgodnie z ustawą. Kuratoria oświaty nie mają narzędzi do ujawniania, które z nich to tak zwana szara strefa. Co więcej - rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 marca 2016 roku w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży opiera się na nieaktualnych przepisach, mimo apeli Polskiej Izby Turystyki, by to zmienić.

Ministerstwo edukacji też nie przestrzega ustawy

- Zachęcamy całą branżę do włączenia się do ogólnopolskiej akcji. Materiały promujące kampanię udostępniane są nie tylko członkom Izby, ale wszystkim zainteresowanym. Chcielibyśmy, aby jak najwięcej przedsiębiorców udostępniało filmy i grafiki na swoich portalach społecznościowych. Pragniemy dotrzeć do jak największej grupy klientów. Zależy nam, abyśmy wspólnie budowali świadomość rodziców, by dokonywali oni wyboru tylko legalnych organizatorów. Liczymy na solidarność całej branży – podkreśla Czerwińska-Albin.

Czytaj więcej

Szara strefa w turystyce. "Ludzie nie wiedzą, że ich wakacje często są nielegalne"

- Problem „szarej strefy” w sektorze turystyki dziecięcej cały czas narasta. Chcielibyśmy, aby klienci mieli większe zaufanie do branży turystycznej, a będzie to możliwe tylko, gdy podniesiemy jakość naszych usług, postawimy na ich profesjonalizację, na nasze doświadczenie i wiedzę. Z drugiej strony – staramy się, aby wzrosła świadomość klientów, żeby umieli i chcieli zweryfikować, czy dany organizator działa legalnie i czy w pełni zabezpiecza ich wyjazd. Szara strefa sama zniknie. Kolonie i obozy powinny być traktowane na równi z wczasami i wyjazdami organizowanymi dla dorosłych klientów. Turystyka dziecięca zasługuje na profesjonalizm. Będziemy zabiegać, aby nasi klienci traktowali wyjazdy dla dzieci jak imprezy turystyczne regulowane ustawą - dodaje.

Projekt „Bezpieczny wypoczynek dzieci i młodzieży” podzielony jest na trzy sposoby działania i dotarcia do zainteresowanych. Pierwszy to kampania informacyjna dla rodziców wysyłających dzieci na zorganizowane kolonie i obozy. Drugi zakłada przeprowadzenie w większych miastach w Polsce cyklu szkoleń dla dyrekcji szkół, instytucji, fundacji, stowarzyszeń i klubów sportowych z przepisów związanych z organizowaniem imprez turystycznych i wycieczek szkolnych. Trzecim elementem będzie ogólnopolska konferencja branżowa przeznaczona dla przedsiębiorców z sektora turystyki dziecięcej.Konferencję organizatorzy zaplanowali na listopad.

Pozostało 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"