Reklama

Za brak informacji o przepisach należy się odszkodowanie od biura podróży? Nie zawsze

Touroperator nie ma obowiązku informowania o zmianie przepisów wjazdowych, jeśli dopełnił tego obowiązku w momencie sprzedawania imprezy turystycznej - orzekł niemiecki sąd.

Publikacja: 12.09.2024 07:47

Za brak informacji o przepisach należy się odszkodowanie od biura podróży? Nie zawsze

Foto: Adobe Stock

Touroperator i reprezentujący go agent turystyczny muszą poinformować klienta o przepisach wjazdowych do danego kraju - reguluje to dyrektywa unijna, a za nią przepisy poszczególnych krajów członków Unii Europejskiej. To jasne. Ale co powinno zrobić biuro podróży, jeśli między sprzedażą wyjazdu a dniem jego rozpoczęcia przepisy się zmienią? Nic. Tak wynika z decyzji ogłoszonej przez niemiecki sąd.

Czytaj więcej

Bilans upadłego biura podróży – 350 tysięcy poszkodowanych, miliard euro długu

Zmieniły się przypisy po zawarciu umowy? Biuro nie odpowiada

Sąd miał rozstrzygnąć skargę klientów biura podróży, którzy domagali się od organizatora zwrotu kosztów wynikających z konieczności wyrobienia nowego paszportu dziecku, dodatkowego noclegu w hotelu i konieczności wykupienia nowych biletów lotniczych na Malediwy. Całość opiewała na ponad 4 tysiące euro. Sprawę opisuje portal Reise vor-9.

Problem pojawił się, ponieważ już po zakupie imprezy okazało się, że paszport dziecka, choć był ważny w momencie rezerwacji, to do dnia wyjazdu (15 marca 2024 rok) ważność tę straci. Rodzice to zauważyli i przedłużyli dokument. Jednak nie wiedzieli, że na początku 2023 roku Malediwy zmieniły zasady - nie wpuszczają już dzieci na podstawie takich dokumentów, wymagają wystawionych na nowo. Dlatego podczas odprawy siedmioletniemu pasażerowi odmówiono wejścia na pokład.

Klienci złożyli wniosek o wystawienie nowego paszportu, który był gotowy na drugi dzień. W związku z tym ponieśli jednak koszty wynikające z samej procedury urzędowej, ale też noclegu w hotelu i nowych biletów lotniczych. Wszystko razem kosztowało 4577 euro.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Raport Polskiej Izby Turystyki z wakacji: Będzie kolejny rekord w biurach podróży

Klienci uznali, że touroperator popełnił błąd, bo nie poinformował ich o tych regulacjach i zażądali zwrotu kosztów. Ponieważ jednak biuro dopełniło obowiązku informacyjnego w momencie zawarcia umowy, sędzia uznał, że nie musiało kontaktować się ponownie w tej sprawie z klientem.

Sąd: klient mógł sam zadbać o informację w sprawie wyjazdu

Odpowiedzialnością podróżnego jest dowiedzieć się o bieżących regulacjach, szczególnie kiedy mowa o podróży do dalekiego kraju. Skarżący mieli dostęp do internetu, informacje mogli pozyskać nawet w ostatniej chwili, szczególnie że tak naprawdę mieli na to dużo czasu - między zakupem wycieczki a wyjazdem było dziewięć miesięcy. Sąd wskazał też, że już przy podpisywaniu umowy biuro podkreślało, że wjazd na Malediwy możliwy jest tylko na podstawie oryginału paszportu.

Touroperator i reprezentujący go agent turystyczny muszą poinformować klienta o przepisach wjazdowych do danego kraju - reguluje to dyrektywa unijna, a za nią przepisy poszczególnych krajów członków Unii Europejskiej. To jasne. Ale co powinno zrobić biuro podróży, jeśli między sprzedażą wyjazdu a dniem jego rozpoczęcia przepisy się zmienią? Nic. Tak wynika z decyzji ogłoszonej przez niemiecki sąd.

Zmieniły się przypisy po zawarciu umowy? Biuro nie odpowiada

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biura Podróży
Join UP! zwiększa gwarancją ubezpieczeniową. „Solidna podstawa do dalszej ekspansji”
Biura Podróży
Czy nieobecność rezydenta to wada wycieczki? Sąd odrzuca skargę turysty
Biura Podróży
W biurach podróży po ostatnich podwyżkach korekta - ceny Turcji, Grecji i Egiptu w dół
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biura Podróży
Komisje sejmowe za złagodzeniem przepisów o gwarancjach biur podróży
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama