Wakacje 2025 tańsze niż te z 2024 roku. To zasługa przecen w biurach podróży

Od siedmiu tygodni ceny w biurach podróży spadają - wprawdzie małymi sumami, ale systematycznie. Doszło do tego, że w minionym tygodniu wyjazd na wakacje kosztował mniej niż w poprzednim sezonie – pokazują dane zebrane przez Traveldatę.

Publikacja: 21.10.2024 06:37

Wakacje 2025 tańsze niż te z 2024 roku. To zasługa przecen w biurach podróży

Foto: Aleksander Kramarz

W minionym tygodniu średnia cena wycieczki z wylotem między 4 a 10 sierpnia 2025 roku, spadła o 31 złotych – czytamy w najnowszym raporcie z monitorowania cen w biurach podróży Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata. Choć sama różnica jest nieznaczna, wpisuje się w serię podobnych z ostatnich siedmiu tygodni, kiedy to średnia cena spadała o: 15, 59, 49, 83, 10 i 32 złote.

Czytaj więcej

Ceny w biurach podróży przestają spadać. Koniec serii przecen?

Największą zniżkę cen w ostatnim tygodniu Traveldata odnotowała odnośnie do wyjazdów na: Półwysep Chalcydycki, o 427 złote, Sardynię, o 332 złote, Lanzarote – o 273 złotych.

Z kolei największa zwyżka średnich cen wycieczek miała miejsce w wypadku wakacji w Turcji Egejskiej, o 108 złotych, na Riwierze Tureckiej i na Fuerteventurze - o 103 złotych w obu miejscach.

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu Traveldata ilustruje grafikami.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

W minionym tygodniu spadły ceny wycieczek do trzech z pięciu najważniejszych kierunków wyjazdów turystycznych Polaków - Wyspy Kanaryjskie potaniały o 97 złotych, Grecja o 63 złote, a Bułgaria - o 23 złote. Dwa kierunki zdrożały – Turcja o 80 złotych, a Egipt o 24 złote.

Przy czym cena Turcji odbiła się pierwszy raz od czterech tygodni, a cena Bułgarii spadła już szósty raz z rzędu.

Koszty spadają, organizatorzy wakacji mają więc pole do przecen

Eksperci z Traveldaty porównali też średnią cenę z ostatniego tygodnia ze średnią ceną sprzed roku. Okazało się, że pierwszy raz ta pierwsza była niższa od tej drugiej, a różnica wyniosła 33 złote. To o tyle istotny moment, że jeszcze tydzień temu średnia tegoroczna była wyższa o 32 złote od ceny z zeszłego sezonu. Zjawisko jest korzystne dla klientów, ale czy dla organizatorów podróży? O tym autorzy raportu piszą dalej.

Na razie podają jeszcze informację, że największe zniżki cen wycieczek, porównując rok do roku, ponownie odnotowali w wypadku Malty i Półwyspu Chalcydyckiego – o 1069 i 908 złotych. Znacząco mniejszy był spadek cen podróży na Sardynię – o 290 złotych.

Z drugiej strony – największy wzrost cen wyjazdów objął Costa de la Luz, o 715 złotych, Costa del Sol, o 329 złotych, i Majorkę - o 257 złotych.

Wracając do sytuacji organizatorów wyjazdów, czyli biur podróży. Eksperci z Traveldaty porównali ich koszty, a konkretnie ceny dwóch najważniejszych składników – paliwa lotniczego i kursów głównych walut. Tu „sytuacja kształtowała się w dalszym ciągu na zdecydowanie bardziej korzystnych poziomach w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego sezonu, choć w nieco mniejszej skali niż w wielu miesiącach pierwszej połowy sezonu lato 2024”.

Cena paliwa lotniczego ponownie wyniosła w ostatnim tygodniu 3,29 złotego za litr wobec 4,29 złotego za litr rok wcześniej, czyli była o 23,3 procent niższa niż przed rokiem (przed tygodniem cena była niższa o 26,9 procent, a przed dwoma tygodniami była niższa o 32,2 procent). Kolejny też raz złoty był silniejszy niż rok wcześniej „w uśrednionych rozliczeniach turystycznych, ale tym razem jedynie o 3,9 procent” (przed tygodniem był silniejszy o 6,5 procent, a przed dwoma tygodniami o 7,7 procent).

Jaki był efekt tych dwóch zjawisk na średnią zmianę kosztów cen wycieczek? Tym razem zawierał się w przedziale od -260 do -270 złotych, a zatem wyraźnie mniej korzystnym niż przed tygodniem, gdy wyniósł on od -355 do -365 złotych i przed dwoma tygodniami, gdy Traveldata wyliczyła go na przedział między -430 a -440 złotych.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Z wiodących kierunków średnia cena wycieczki wzrosła, licząc rok do roku, jedynie w wypadku Bułgarii, o 7 złotych. Pozostałe kierunki były tańsze – przy czym Egiptu o 215 złotych, Grecja o 85 złotych, Turcja o 14, a Wyspy Kanaryjskie o 12 złotych.

Z mniej uczęszczanych kierunków zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano w ofertach wyjazdów do Hiszpanii kontynentalnej, na Majorkę, na Cypr i do Portugalii - o 522, 257, 242 i 155 złotych.

Biura podróży obniżyły natomiast ceny wyjazdów na Maltę, o 1069 złotych i do Włoch, Albanii, Maroka i na Tunezję - o 208, 64, 20 i 2 złote.

Przeceny w ujęciu rok do roku najgłębsze w Anexie Tour

Autorzy raportu porównali też ceny w poszczególnych biurach podróży. Zauważyli, że w porównaniu z zeszłym rokiem ceny spadły najmocniej w ETI, Rego-Bisie i Eximie Tours – odpowiednio o 530, 470 i 150 złotych. W pozostałych biurach spadki cen były mniejsze, bo od 110 złotych (Rainbow) aż po podwyżki o 320 złotych.

W liczbie najatrakcyjniejszych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 30 kierunkach sezonu letniego i w trzech kategoriach hoteli w drugim porównaniu dotyczącym szczytu sezonu letniego na rok 2025 na pierwszym miejscu znalazł się TUI Poland z liczbą 52 ofert, na drugim Itaka z liczbą 48 ofert, a na trzecim Coral Travel z liczbą 38 ofert.

Najwięcej najtańszych ofert wakacji w Egipcie proponował TUI Polad (5), Exim Tours i Anex Tour (po 3), w Grecji Rainbow(10), Itaka i TUI Poland (po 5), na Wyspach Kanaryjskich TUI Poland (11) i Itaka (6), w Turcji Anex Tour (7), Rainbow (5) i Itaka (4), w Tunezji Anex Tour (5) i Coral Travel (3), w Bułgarii TUI Poland i Exim Tours (po 3 oferty) – relacjonuje Traveldata.

„W porównaniu z okresem sprzed roku biuro TUI Poland poprawiło swoją pozycję na Wyspach Kanaryjskich” - dodają autorzy raportu.

Traveldata: kto ma niskie ceny, ten zyskuje klientów i rynek

I przechodzą do ostatniej części analizy, w której na początek umieszczają tabelę z biurami podróży, które „w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne”.

Jak piszą, w zestawieniu nie nastąpiły żadne zmiany – ani w składzie, ani w kolejności zajmowanych miejsc, „a sytuacja taka miała miejsce po raz drugi w sezonie lato 2025”.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Należy pamiętać, że „atrakcyjność cenowa z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom” - zauważają eksperci z Traveldaty.

Raport zamyka tabela „liderów cen” z ostatniego tygodnia. Chodzi o to, że ponieważ Instytut szczegółowo bada kierunki wyjazdów i hotele, które najczęściej są oferowane przez organizatorów, może przedstawić biura podróży, które w ostatnim tygodniu na wybranych kierunkach i w konkretnej kategorii hoteli mają najlepsze ceny. Przy czym chodzi o pakiety siedmiodniowe, all inclusive, z wylotem z Warszawy na pierwszy tydzień sierpnia 2025 roku, w których średnia cena jest najniższa w porównaniu ze średnią ceną wyjazdów do hoteli danej kategorii w danym kierunku.

W tym tygodniu w tabeli znalazły się wyjazdy do hoteli pięciogwiazdkowych. I, jak widać, na 30 kierunków najczęściej z adnotacją o taniości są to biura podróży TUI Poland (osiem razy w tabeli), Itaka i Rainbow (sześć razy w tabeli).

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

*Zestawienie obejmuje porównanie cen wyjazdów w szczycie sezonu letniego, definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 4 do 10 sierpnia 2025 roku. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 17 października 2024 roku i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów zebranymi 10 października, a w zestawieniach cen rok do roku z cenami zebranymi 19 października 2023 roku.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"