Agent turystyczny kontra influencer - 1:0

Media społecznościowe wyniosły działania marketingowe wielu agentów turystycznych na nowy poziom – dzięki wpisom na Instagramie, Facebooku, Tiktoku czy w komunikatorze WhatsApp mogą pozyskiwać nowych klientów.

Publikacja: 23.12.2024 01:10

Agent turystyczny kontra influencer - 1:0

Foto: Adobe Stock

Z ankiety przeprowadzonej przez YouGov na zlecenie firmy marketingowej Epsilon wśród 2090 Niemców wynika, że profesjonalni influencerzy przedstawiają często wyjazdy, które są drogie i trudne do zrealizowania. Brakuje w ich przekazie też przejrzystego pokazania kosztów wyjazdu. Tak uważa połowa pytanych.

Inaczej wygląda sytuacja w wypadku fanpejdżów agentów, które osoby zainteresowanie podróżowaniem również chętnie obserwują. Ci śledzący, zazwyczaj ostatecznie rezerwują wakacje.

Gdzie szukają inspiracji do podróżowania Niemcy?

Na korzyść agentów w analizie ich wpływu na decyzje zakupowe przemawiają także pozostałe wyniki badania YouGov.

Dla Niemców najważniejsze są tradycyjne źródła informacji - najbardziej ufają rekomendacjom znajomych i rodziny (33 procent), w drugiej kolejności biurom agencyjnym lub niezależnym konsultantom ds. podróży (21 procent) a na koniec klasycznym mediom, takim jak magazyny o podróżach (17 procent).

Czytaj więcej

Agent turystyczny musi skutecznie poinformować klienta, inaczej przegra w sądzie

Media społecznościowe, jak Instagram i YouTube, odgrywają ważną rolę na etapie wakacyjnych inspiracji tylko u 8 procent respondentów. Tu warto zaznaczyć, że prawdopodobnie wpisy zamieszczane w mediach społecznościowych przez agentów turystycznych są przez uczestników sondażu oceniane jako wskazówki od biur podróży, a nie jako informacje z portali.

Sztuczna Inteligencja czy agent turystyczny?

Na razie trudno określić, w jaki sposób sztuczna inteligencja wpłynie na inspirowanie do podróżowania za pośrednictwem sieci społecznościowych. Badania pokazują, że coraz więcej nastolatków w poszukiwaniu pomysłów na wyjazd korzysta z narzędzi AI i forów internetowych, takich jak Reddit.

Z drugiej strony wiele biur profesjonalnych doradców donosi, że coraz częściej młodzi klienci przychodzą właśnie do nich po poradę, aby zweryfikować informacje znalezione w sieci, a ostatecznie nawet zarezerwować wyjazd.

Według sondażu YouGov wielu Niemców zwraca większą uwagę na koszty. Organizatorzy i agenci zauważają, że pojawiają się coraz większe dysproporcje w poszczególnych grupach klientów. W wypadku rodzin o mniejszych budżetach pakiety lotnicze często stają się już niedostępne.

Z drugiej strony wielu innych klientów rezerwuje znacznie droższe wyjazdy niż jeszcze pięć lat temu – pokazały to chociażby wyniki drugiego co do wielkości niemieckiego touroperatora, Grupy Dertour.

Z ankiety przeprowadzonej przez YouGov na zlecenie firmy marketingowej Epsilon wśród 2090 Niemców wynika, że profesjonalni influencerzy przedstawiają często wyjazdy, które są drogie i trudne do zrealizowania. Brakuje w ich przekazie też przejrzystego pokazania kosztów wyjazdu. Tak uważa połowa pytanych.

Inaczej wygląda sytuacja w wypadku fanpejdżów agentów, które osoby zainteresowanie podróżowaniem również chętnie obserwują. Ci śledzący, zazwyczaj ostatecznie rezerwują wakacje.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rego-Bis podnosi gwarancję. "Odpowiedź na dynamiczny rozwój"
Biura Podróży
Rada Europejska wzmacnia prawa podróżnych i precyzuje obowiązki biur podróży
Biura Podróży
Jakie problemy czekają branżę turystyczną w 2025 roku? Wysokie ceny
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Biura Podróży
Podróże 2025. Jak je dobrze zaplanować, nie tracąc zbyt dużo urlopu?
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku