Wycieczki zorganizowane? Młodzi turyści lubią je bardziej niż starsi. "Widzą więcej"

Zetki lubią wycieczki organizowane przez biura podróży bardziej niż przedstawiciele pokolenia wyżu demograficznego. Doceniają ich wygodę - wynika z analizy portalu z opiniami o hotelach, HolidayCheck.

Publikacja: 15.04.2025 06:22

Wycieczki zorganizowane? Młodzi turyści lubią je bardziej niż starsi. "Widzą więcej"

Foto: Adobe Stock

Portal HolidayCheck przeprowadził badanie, z którego chciał się dowiedzieć, jak postrzegane są wycieczki zorganizowane. O ile pokolenie wyżu demograficznego (baby boomers) kojarzy je przede wszystkim z wygodą, bezpieczeństwem i prostotą, o tyle generacja najmłodszych, zwanych generacją Z, dostrzega w nich znacznie więcej. Ponad dwie trzecie przedstawicieli młodszej grupy wskazuje, że wyjazdy zorganizowane mogą być również „pełne wrażeń, różnorodne, autentyczne i dopasowane do indywidualnych potrzeb”.

Czytaj więcej

Młodsi klienci biur podróży wolą kupować wakacje u agentów turystycznych

Młodzi są również bardziej otwarci na potencjał tej formy podróży, szczególnie pod względem elastyczności, spontaniczności i niezależności – co organizatorzy turystyki coraz częściej podkreślają w swoich komunikatach. „Wycieczki zorganizowane nigdy wcześniej nie były tak atrakcyjne i elastyczne jak dziś – zgodnie twierdzą prezes biura podróży Dertour Ingo Burmester i prezes TUI Deutschland Benjamin Jacobi, cytowani przez portal branży turystycznej Touristik Aktuell.

Wycieczki z biurami podróży są „wygodne i nieskomplikowane”

Wyniki badania HolidayCheck potwierdzają także ustalenia innych analiz - podróże zorganizowane cieszą się generalnie dobrą opinią wśród wyjeżdżających. W otwartej ankiecie, w której uczestnicy spontanicznie podawali skojarzenia z terminem „podróż zorganizowana”, 23 procent wskazało „all inclusive”, a 14 procent określiło je jako „wygodne i nieskomplikowane”.

Z danych HolidayCheck wynika, że około dwóch trzecich Niemców przynajmniej raz w życiu skorzystało z tej formy wyjazdu. Co ciekawe, aż 87 procent przedstawicieli pokolenia Z planuje zrobić to ponownie, podczas gdy wśród baby boomers odsetek ten wynosi jedynie około 70 procent.

Zdaniem HolidayCheck, to wyraźny sygnał zmiany modelu wypoczynku. Pokolenie Z coraz bardziej odchodzi od klasycznego, jednorazowego urlopu letniego, na rzecz kilku wyjazdów w roku – z czego wiele może być organizowanych przez biura podróży. Kluczowe są dla nich „różnorodne i elastyczne opcje, które można dopasować do indywidualnych potrzeb i budżetu”.

Klucz do wycieczek zorganizowanych - elastyczność

Powód, dla którego starsze pokolenie często nie dostrzega elastyczności tej formy wyjazdów, leży – według HolidayCheck – w przyzwyczajeniu. Baby boomers przez lata rezerwowali takie wyjazdy za pośrednictwem katalogów, gdzie produkty te były znacznie mniej elastyczne niż obecnie. Tymczasem dziś możliwości w zakresie dostosowania do indywidualnych życzeń są znacznie większe, co w przyszłości stanie się jeszcze ważniejsze. Dla 24 procent respondentów, którzy dotąd nie korzystali z wyjazdów zorganizowanych, większa elastyczność byłaby kluczowym czynnikiem, który skłoniłby ich do rozważenia tej formy wyjazdu.

Czytaj więcej

Gdzie wakacje w tym roku będą najdroższe, a gdzie najtańsze? Czy Polska się opłaca?

Nawet wśród osób, które regularnie korzystają z usług touroperatorów, rośnie zapotrzebowanie na indywidualne rozwiązania. Wszystkie grupy wiekowe zgodnie wskazują, że doceniają większą elastyczność w zakresie wycieczek fakultatywnych, a około 40 procent Zetek oczekuje także szerszego wyboru zakwaterowania i bardziej spersonalizowanych możliwości przejazdu z lotniska i wyżywienia.

Zgodnie z danymi Niemieckiego Związku Turystyki (DRV), około 50 procent obrotów w segmencie turystyki wakacyjnej i rekreacyjnej generują właśnie podróże zorganizowane i pakietowe. Oznacza to, że udział tej formy w rynku pozostał względnie stabilny w porównaniu z okresem sprzed pandemii.

Portal HolidayCheck przeprowadził badanie, z którego chciał się dowiedzieć, jak postrzegane są wycieczki zorganizowane. O ile pokolenie wyżu demograficznego (baby boomers) kojarzy je przede wszystkim z wygodą, bezpieczeństwem i prostotą, o tyle generacja najmłodszych, zwanych generacją Z, dostrzega w nich znacznie więcej. Ponad dwie trzecie przedstawicieli młodszej grupy wskazuje, że wyjazdy zorganizowane mogą być również „pełne wrażeń, różnorodne, autentyczne i dopasowane do indywidualnych potrzeb”.

Młodzi są również bardziej otwarci na potencjał tej formy podróży, szczególnie pod względem elastyczności, spontaniczności i niezależności – co organizatorzy turystyki coraz częściej podkreślają w swoich komunikatach. „Wycieczki zorganizowane nigdy wcześniej nie były tak atrakcyjne i elastyczne jak dziś – zgodnie twierdzą prezes biura podróży Dertour Ingo Burmester i prezes TUI Deutschland Benjamin Jacobi, cytowani przez portal branży turystycznej Touristik Aktuell.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Itaka ma własną markę lotniczą - Air 001. „Nie boimy się wyzwań, jesteśmy jak James Bond”
Biura Podróży
Rośnie sprzedaż w biurach podróży. To dobra wiadomość. A jaka jest zła?
Biura Podróży
Itaka szkoliła sprzedawców w Abu Zabi. Ujawniła, jakie ma dwie nowości na zimę
Biura Podróży
Startuje Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych