Egipcjanie pojadą pociągami dużych prędkości. Obsługę zapewni Deutsche Bahn

W Egipcie powstają koleje dużych prędkości, a ich obsługę rząd powierzył kolejom niemieckim, Deutsche Bahn. Kontrakt w tej sprawie podpisano podczas konferencji klimatycznej ONZ w Szarm el-Szejk. Niemieckie będą też wagony, od Siemensa.

Publikacja: 15.11.2022 13:46

Egipcjanie pojadą pociągami dużych prędkości. Obsługę zapewni Deutsche Bahn

Foto: John MACDOUGALL / AFP

Kiedy koleje dużych prędkości ruszą w Egipcie, pociągi będą jeździły po 2 tysiącach kilometrów torów – będzie to szósta pod względem długości sieć tego typu na świecie. Konsorcjum pod przewodnictwem Siemens Mobility zbuduje infrastrukturę i dostarczy wagony do transportu pasażerskiego i lokomotywy towarowe.

Czytaj więcej

Egipt ma nowe lotnisko. Turyści dolecą z kurortów do piramid

Nowoczesna, szybka sieć będzie składać się z trzech linii. Pierwsza linia sieci transportowej, nazywana „Kanałem Sueskim na szynach”, ma do 2025 roku połączyć metropolitalne regiony Kairu, powstającej dopiero Nowej Stolicy Administracyjnej i Aleksandrii. Skróci czas podróży 30 milionów ludzi o połowę.

W dalszej kolejności pociągi mają docierać aż do Luksoru i Abu Simbel, a także trzecią linią do Hurghady nad Morzem Czerwonym. Po drodze powstanie w sumie 60 stacji. Docelowo dostęp do nowej sieci powinno mieć 90 procent mieszkańców Egiptu – zgodnie z szacunkami do 2050 roku liczba ludności tego kraju wzrośnie z około 105 milionów do 160 milionów. Będzie to też miało przełożenie na natężenie ruchu drogowego.

Deutsche Bahn International Operation (DB IO) przejmie obsługę infrastruktury i pociągów w zakresie ruchu dużych prędkości, regionalnego i towarowego. W tym celu wejdzie w spółkę joint venture z egipską firmą Elsewedy Electric (EE).

Nowy projekt to nie tylko działanie na rzecz klimatu, ale też skrócenie czasu przejazdów dla 30 milionów osób, które będą korzystać tylko z pierwszej linii, oraz poprawa bezpieczeństwa na drogach – zapewnia przedsiębiorstwo w komunikacie.

W sierpniu zeszłego roku Elsewedy Electric i DB IO podpisały z Krajowym Urzędem ds. Tuneli umowę dotyczącą obsługi i utrzymania projektów sieci szybkich w Egipcie. Elsewedy Electric to lider w dziedzinie zintegrowanych rozwiązań infrastrukturalnych, skoncentrowany na realizacji projektów pod klucz. Od ponad 80 lat działa w Afryce, na Bliskim Wschodzie i Azji. Firma działa w pięciu dziedzinach biznesu: przewody, kable i akcesoria, produkty elektryczne, inżynieria i budownictwo, rozwiązania cyfrowe oraz inwestycje infrastrukturalne. Elsewedy Electric zatrudnia 17 tysięcy ludzi w 48 międzynarodowych biurach i 31 zakładach produkcyjnych, eksportując do ponad 110 krajów na całym świecie.

Kiedy koleje dużych prędkości ruszą w Egipcie, pociągi będą jeździły po 2 tysiącach kilometrów torów – będzie to szósta pod względem długości sieć tego typu na świecie. Konsorcjum pod przewodnictwem Siemens Mobility zbuduje infrastrukturę i dostarczy wagony do transportu pasażerskiego i lokomotywy towarowe.

Nowoczesna, szybka sieć będzie składać się z trzech linii. Pierwsza linia sieci transportowej, nazywana „Kanałem Sueskim na szynach”, ma do 2025 roku połączyć metropolitalne regiony Kairu, powstającej dopiero Nowej Stolicy Administracyjnej i Aleksandrii. Skróci czas podróży 30 milionów ludzi o połowę.

Kolej
Mazobilet, czyli zwiedzanie Warszawy i Mazowsza za 49 złotych, a nawet taniej
Kolej
Koleje Szwajcarskie: Niepunktualność Kolei Niemieckich nam szkodzi
Kolej
Greenpeace: Trzeba nałożyć podatek, żeby latanie nie było tańsze od jazdy koleją
Kolej
Miliardowe inwestycje PKP Intercity. Do 2030 r. dwa razy więcej pociągów na torach
Kolej
Koleje Czeskie będą wozić pasażerów z Pragi do Wrocławia, a może i Gdyni