Miliardowe inwestycje PKP Intercity. Do 2030 r. dwa razy więcej pociągów na torach

PKP Intercity zamierza do 2030 roku wydać na tabor i infrastrukturę około 27 miliardów złotych. Dzięki temu będzie mógł uruchomić dwa razy więcej pociągów niż obecnie, które na dodatek będą wygodniejsze i szybsze - standardem mają się stać przejazdy z prędkością 160-250 km na godzinę.

Publikacja: 20.07.2023 11:22

Mocno trzymam kciuki za PKP Intercity, żeby w tym roku pękła nieosiągalna do tej pory granica 60 mln

Mocno trzymam kciuki za PKP Intercity, żeby w tym roku pękła nieosiągalna do tej pory granica 60 mln pasażerów - mówi wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki

Foto: Newseria Biznes

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w okresie styczeń-maj br. liczba pasażerów kolei sięgnęła prawie 150,5 mln. Natomiast w całym 2022 roku koleją podróżowało ponad 342 milionów pasażerów, czyli o 97 milionów więcej niż rok wcześniej, a także o 6,3 miliona więcej niż w 2019 roku. To jak dotąd rekordowe wyniki.

Statystyki pokazują też, że w ubiegłym roku najwięcej pasażerów skorzystało z usług Polregio, Kolei Mazowieckich i PKP Intercity. Jednak w porównaniu z okresem przed pandemią, czyli do 2019 roku, najwięcej pasażerów zyskało właśnie PKP Intercity (ponad 10 mln, prawie 21 proc.). Przewoźnik ma około 17-procentowy udział w segmencie przewozów pasażerskich.

- Mimo pandemii i wojny w Ukrainie w ubiegłym roku PKP Intercity wyrównało wynik z przedpandemicznego 2019 roku, przewożąc w sumie 59 mln pasażerów. I to pokazuje, że Polacy chcą korzystać z kolei i robią to, jeżeli mają dobrą ofertę, mimo że mamy coraz więcej prywatnych samochodów - mówi agencji Newseria Biznes wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki.

- Mocno trzymam kciuki za PKP Intercity, żeby w tym roku pękła nieosiągalna do tej pory granica 60 milionów pasażerów. Wierzę, że to się uda, ponieważ już w pierwszym półroczu tego roku ich liczba sięgnęła 31 milionów, czyli tyle samo, co w całym 2015 roku. Ambitny cel zakłada natomiast, że w 2030 roku z usług PKP Intercity skorzysta już około 88 milionów pasażerów - dodaje Małecki.

Sukcesywnie rosnąca liczba pasażerów pociąga za sobą konieczność dużych inwestycji. Dlatego w 2022 roku nakłady inwestycyjne PKP Intercity na tabor i infrastrukturę sięgnęły 1,4 mld złotych, czyli o ponad 840 mln zł więcej niż w poprzednim roku. Natomiast do 2030 roku narodowy przewoźnik zamierza zainwestować w nie łącznie ok. 27 mld złotych. Do tego czasu tabor PKP Intercity zostanie w dużym stopniu wymieniony, a wszystkie pojazdy przewoźnika mają być nowe lub zmodernizowane.

Czytaj więcej

Koleje Czeskie będą wozić pasażerów z Pragi do Wrocławia, a może i Gdyni

- Co zyskają pasażerowie? Między innymi 2,5 tysiąca nowoczesnych wagonów, w tym tysiąc całkowicie nowych i 1,5 tysiąca zmodernizowanych zgodnie z najwyższymi standardami, a także kilkaset nowoczesnych lokomotyw, zespoły trakcyjne, zestawy push-pull. To będą też inwestycje w zaplecze techniczne do obsługi zwiększającego się taboru, w tym myjnie ekologiczne i stacje postojowe - mówi Maciej Małecki.

- Łącznie 24,5 miliarda złotych zostanie przeznaczonych na inwestycje w tabor, a ponad 2,5 miliarda złotych na inwestycje w zaplecze techniczne tego taboru, żeby szybciej, sprawniej i jak najlepiej obsługiwać podróżnych - dodaje.

Dzięki wielomiliardowym inwestycjom w perspektywie 2030 roku standardem mają się stać podróże z prędkością 160-250 kilometrów na godzinę, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. To znaczące przyspieszenie, ponieważ w tej chwili większość pociągów kursuje z prędkością 120-160 kilometrów na godzinę.

Trwają też prace nad założeniami nowego designu przestrzeni wewnątrz pociągów, które mają zapewnić podróżnym wyższy komfort i funkcjonalność. Normą we wszystkich pociągach PKP Intercity ma być m.in. klimatyzacja, gniazdka elektryczne, dostęp do usługi gastronomicznej, możliwość skorzystania z wi-fi oraz platformy multimedialnej. Nowe pojazdy będą też dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, w tym osób podróżujących z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami.

Plany przewoźnika zakładają, że w 2030 roku PKP Intercity przewiezie już w sumie ponad 88 mln pasażerów i będzie uruchamiać około dwa razy więcej pociągów niż obecnie. Planowane jest m.in. rozszerzenie oferty połączeń międzynarodowych w kierunkach zachodnim, wschodnim i południowym, a także wprowadzenie stałego, przejrzystego rozkładu jazdy.

Nowa, rozbudowana siatka połączeń ma stworzyć spójną sieć transportową dla całego kraju i uwzględniać mniejsze ośrodki, dzięki czemu przyczyni się też do walki z wykluczeniem transportowym.

Czytaj więcej

WorkTrips.com: Podróże służbowe kolejami będą nie tylko prostsze, ale i eko

- Już te ostatnie lata to intensywne przywracanie tras kolejowych i otwieranie nowych. Siatka połączeń PKP Intercity mocno się zwiększyła i cały czas w tym kierunku idziemy. Im więcej nowych wagonów, lokomotyw i im bardziej poszerza się tabor, tym więcej połączeń kolejowych można otwierać - mówi wiceminister aktywów państwowych.

- Równolegle trwają też gigantyczne prace na polskich torach. Tu spółka PKP PLK, która jest w nadzorze ministra infrastruktury, inwestuje po to, żeby można było po polskich torach jeździć szybciej, sprawniej, punktualniej. Sam, jako podróżny, nieraz muszę uzbroić się w cierpliwość, bo wiem, że to jest potrzebne. Te dzisiejsze prace za kilka lat przyniosą dobry efekt w postaci jeszcze większego usprawnienia polskiej kolei - dodaje.

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w okresie styczeń-maj br. liczba pasażerów kolei sięgnęła prawie 150,5 mln. Natomiast w całym 2022 roku koleją podróżowało ponad 342 milionów pasażerów, czyli o 97 milionów więcej niż rok wcześniej, a także o 6,3 miliona więcej niż w 2019 roku. To jak dotąd rekordowe wyniki.

Statystyki pokazują też, że w ubiegłym roku najwięcej pasażerów skorzystało z usług Polregio, Kolei Mazowieckich i PKP Intercity. Jednak w porównaniu z okresem przed pandemią, czyli do 2019 roku, najwięcej pasażerów zyskało właśnie PKP Intercity (ponad 10 mln, prawie 21 proc.). Przewoźnik ma około 17-procentowy udział w segmencie przewozów pasażerskich.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Kolej
Pendolino dojedzie do Świnoujścia. „Turbodoładowanie nadmorskiej turystyki”
Kolej
Koleje dużych prędkości połączą Europę? „Powinny wyprzeć samoloty na krótkich trasach”
Kolej
Nadjeżdżają pociągi dla seniorów - z karaoke, grą w madżonga i gabinetem lekarskim
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Kolej
Pociągi pasażerskie połączą emiraty. „Szczyt wyrafinowania w stylu Orient Expressu”