Nowe stawki opłat lotniskowych przedstawione w „Uaktualnionym planie skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”, choć zmniejszone w porównaniu z poprzednim planem, nadal są „niekonkurencyjne” - pisze w liście do Urzędu Lotnictwa Cywilnego prezes Wizz Aira Robert Carey. Ich wprowadzenie opóźni odbudowę połączeń lotniczych w Polsce i w konsekwencji zaszkodzi gospodarce i obywatelom. Carey wytyka też ULC preferencyjne traktowanie Lotniska Chopina kosztem portów regionalnych.
Czytaj więcej
W dzisiejszych czasach podwyższanie opłat w lotnictwie skutkować będzie podwyżką cen biletów, a co za tym idzie spadkiem popytu na usługi lotnicze i osłabieniem polskiego rynku lotniczego - pisze w liście do ULC szef gdańskiego lotniska.
List publikujemy w całości i bez zmian.
Sz. P. Piotr Samson
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Opinia Wizz Air w sprawie Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024
Szanowny Panie Prezesie,
Chciałbym przedstawić Panu opinię Wizz Air na temat Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”.
Doceniając uwzględnienie w Planie pewnych ustaleń z konsultacji, które odbyły się w sierpniu 2021 roku, jednocześnie chcę podkreślić nasze główne obawy, które pozostają nierozwiązane.
Unikalna oferta
Tylko 5,90 zł/miesiąc
Skala planowanej podwyżki nadal jest niekonkurencyjna, zwłaszcza wobec faktu, iż poprzednio obowiązujące opłaty były wyższe niż średnia europejska. Mimo że wysokość podwyżki planowanej w 2022 roku jest niższa niż w pierwotnym planie (podwyżka opłat nawigacyjnych w terminalu została zmniejszona w Strefie I z 52,9% do 31% a w Strefie II z 69% do 38%; wzrost opłat trasowych z 28% do 10%) – w całym okresie trwania taka redukcja podwyżek jest niewielka.
Istotne jest, aby mieć świadomość, że taki wzrost kosztów opłat lotniczych opóźni odbudowę obszaru połączeń lotniczych w Polsce i będzie szkodliwe dla wzrostu gospodarczego kraju, małych przedsiębiorstw, a w efekcie także dla obywateli.
Kwestia rozproszenia geograficznego nie została również rozwiązana poprzez preferencyjne traktowanie Lotniska Chopina w Warszawie (niższy poziom opłat i niższe podwyżki), odbierane są znaczne środki, które mogłyby przyczyniać się do wsparcia słabiej rozwiniętych regionów Polski - tym samym lokalna gospodarka i siła robocza są pozbawiane wielkich możliwości. W efekcie, wdrożenie nowych opłat zmniejszy również konkurencyjność Polski z powodu przesunięcia przepustowości na sąsiednie lotniska o bardziej konkurencyjnej strukturze kosztów.
Taki projekt sugeruje również, że linie lotnicza, która głównie lata z Lotniska Chopina w Warszawie jest traktowana preferencyjnie przez władze.
Możliwa pomoc Państwa nie została uwzględniona w przygotowaniach Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej. Sejm będzie głosował nad propozycją nowelizacji budżetu złożoną przez posłów, która zakłada przyznanie PAŻP państwowej dotacji w wysokości 50 mln złotych. Ma to ogromne znaczenie biorąc pod uwagę, że jednym z głównych argumentów za podwyżką opłat było pokrycie strat PAŻP.
Zatem uprzejmie zwracam się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o ponowne rozważenie tej stronniczej koncepcji mając na uwadze również jej szkodliwy wpływ na gospodarkę oraz aby wzmocnić równe szanse.
Dziękuję za poświęcony czas i uwagę.
Z poważaniem,
Robert Carey
Prezydent Wizz Air Group