Nowe stawki opłat lotniskowych przedstawione w „Uaktualnionym planie skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”, choć zmniejszone w porównaniu z poprzednim planem, nadal są „niekonkurencyjne” - pisze w liście do Urzędu Lotnictwa Cywilnego prezes Wizz Aira Robert Carey. Ich wprowadzenie opóźni odbudowę połączeń lotniczych w Polsce i w konsekwencji zaszkodzi gospodarce i obywatelom. Carey wytyka też ULC preferencyjne traktowanie Lotniska Chopina kosztem portów regionalnych.

Czytaj więcej

Gdańskie lotnisko: Podwyżki opłat osłabią polski rynek lotniczy

List publikujemy w całości i bez zmian.

Sz. P. Piotr Samson

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Opinia Wizz Air w sprawie Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024

Szanowny Panie Prezesie,

Chciałbym przedstawić Panu opinię Wizz Air na temat Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”.

Doceniając uwzględnienie w Planie pewnych ustaleń z konsultacji, które odbyły się w sierpniu 2021 roku, jednocześnie chcę podkreślić nasze główne obawy, które pozostają nierozwiązane.

Skala planowanej podwyżki nadal jest niekonkurencyjna, zwłaszcza wobec faktu, iż poprzednio obowiązujące opłaty były wyższe niż średnia europejska. Mimo że wysokość podwyżki planowanej w 2022 roku jest niższa niż w pierwotnym planie (podwyżka opłat nawigacyjnych w terminalu została zmniejszona w Strefie I z 52,9% do 31% a w Strefie II z 69% do 38%; wzrost opłat trasowych z 28% do 10%) – w całym okresie trwania taka redukcja podwyżek jest niewielka.

Istotne jest, aby mieć świadomość, że taki wzrost kosztów opłat lotniczych opóźni odbudowę obszaru połączeń lotniczych w Polsce i będzie szkodliwe dla wzrostu gospodarczego kraju, małych przedsiębiorstw, a w efekcie także dla obywateli.

Kwestia rozproszenia geograficznego nie została również rozwiązana poprzez preferencyjne traktowanie Lotniska Chopina w Warszawie (niższy poziom opłat i niższe podwyżki), odbierane są znaczne środki, które mogłyby przyczyniać się do wsparcia słabiej rozwiniętych regionów Polski - tym samym lokalna gospodarka i siła robocza są pozbawiane wielkich możliwości. W efekcie, wdrożenie nowych opłat zmniejszy również konkurencyjność Polski z powodu przesunięcia przepustowości na sąsiednie lotniska o bardziej konkurencyjnej strukturze kosztów.

Taki projekt sugeruje również, że linie lotnicza, która głównie lata z Lotniska Chopina w Warszawie jest traktowana preferencyjnie przez władze.

Możliwa pomoc Państwa nie została uwzględniona w przygotowaniach Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej. Sejm będzie głosował nad propozycją nowelizacji budżetu złożoną przez posłów, która zakłada przyznanie PAŻP państwowej dotacji w wysokości 50 mln złotych. Ma to ogromne znaczenie biorąc pod uwagę, że jednym z głównych argumentów za podwyżką opłat było pokrycie strat PAŻP.

Zatem uprzejmie zwracam się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o ponowne rozważenie tej stronniczej koncepcji mając na uwadze również jej szkodliwy wpływ na gospodarkę oraz aby wzmocnić równe szanse.

Dziękuję za poświęcony czas i uwagę.

Z poważaniem,

Robert Carey

Prezydent Wizz Air Group