Nowe stawki opłat lotniskowych przedstawione w „Uaktualnionym planie skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”, choć zmniejszone w porównaniu z poprzednim planem, nadal są „niekonkurencyjne” - pisze w liście do Urzędu Lotnictwa Cywilnego prezes Wizz Aira Robert Carey. Ich wprowadzenie opóźni odbudowę połączeń lotniczych w Polsce i w konsekwencji zaszkodzi gospodarce i obywatelom. Carey wytyka też ULC preferencyjne traktowanie Lotniska Chopina kosztem portów regionalnych.

Czytaj więcej

Gdańskie lotnisko: Podwyżki opłat osłabią polski rynek lotniczy

List publikujemy w całości i bez zmian.

Sz. P. Piotr Samson

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Opinia Wizz Air w sprawie Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024

Szanowny Panie Prezesie,

Chciałbym przedstawić Panu opinię Wizz Air na temat Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”.

Doceniając uwzględnienie w Planie pewnych ustaleń z konsultacji, które odbyły się w sierpniu 2021 roku, jednocześnie chcę podkreślić nasze główne obawy, które pozostają nierozwiązane.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Skala planowanej podwyżki nadal jest niekonkurencyjna, zwłaszcza wobec faktu, iż poprzednio obowiązujące opłaty były wyższe niż średnia europejska. Mimo że wysokość podwyżki planowanej w 2022 roku jest niższa niż w pierwotnym planie (podwyżka opłat nawigacyjnych w terminalu została zmniejszona w Strefie I z 52,9% do 31% a w Strefie II z 69% do 38%; wzrost opłat trasowych z 28% do 10%) – w całym okresie trwania taka redukcja podwyżek jest niewielka.

Istotne jest, aby mieć świadomość, że taki wzrost kosztów opłat lotniczych opóźni odbudowę obszaru połączeń lotniczych w Polsce i będzie szkodliwe dla wzrostu gospodarczego kraju, małych przedsiębiorstw, a w efekcie także dla obywateli.

Kwestia rozproszenia geograficznego nie została również rozwiązana poprzez preferencyjne traktowanie Lotniska Chopina w Warszawie (niższy poziom opłat i niższe podwyżki), odbierane są znaczne środki, które mogłyby przyczyniać się do wsparcia słabiej rozwiniętych regionów Polski - tym samym lokalna gospodarka i siła robocza są pozbawiane wielkich możliwości. W efekcie, wdrożenie nowych opłat zmniejszy również konkurencyjność Polski z powodu przesunięcia przepustowości na sąsiednie lotniska o bardziej konkurencyjnej strukturze kosztów.

Taki projekt sugeruje również, że linie lotnicza, która głównie lata z Lotniska Chopina w Warszawie jest traktowana preferencyjnie przez władze.

Możliwa pomoc Państwa nie została uwzględniona w przygotowaniach Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej. Sejm będzie głosował nad propozycją nowelizacji budżetu złożoną przez posłów, która zakłada przyznanie PAŻP państwowej dotacji w wysokości 50 mln złotych. Ma to ogromne znaczenie biorąc pod uwagę, że jednym z głównych argumentów za podwyżką opłat było pokrycie strat PAŻP.

Zatem uprzejmie zwracam się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o ponowne rozważenie tej stronniczej koncepcji mając na uwadze również jej szkodliwy wpływ na gospodarkę oraz aby wzmocnić równe szanse.

Dziękuję za poświęcony czas i uwagę.

Z poważaniem,

Robert Carey

Prezydent Wizz Air Group