Unia Europejska: Zielone znaczki dla czystszych lotów

Unia Europejska promuje dekarbonizację sektora lotniczego, proponuje więc przewoźnikom oznaczanie lotów, które nie obciążają środowiska ponad ustalone normy.

Publikacja: 27.04.2023 10:01

Unia Europejska: Zielone znaczki dla czystszych lotów

Foto: Bloomberg

Negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej doszli do porozumienia odnośnie do zwiększenia wykorzystania przez lotnictwo zrównoważonych paliw takich jak zaawansowane biopaliwa i wodór - informuje PE w komunikacie prasowym. Określa ono minimalny udział zrównoważonych paliw lotniczych dostępnych na lotniskach w krajach unijnych. Celem jest ograniczenie emisji i zapewnienie, że Unia Europejska stanie się neutralna dla klimatu do 2050 roku.

Począwszy od 2025 roku co najmniej 2 procent paliw lotniczych będzie stanowić paliwo ekologiczne, potem udział ten ma wzrastał co pięć lat: w 2030 roku wyniesie 6 procent, w 2035 roku 20 procent, w 2040 roku 34 procent, w 2045 roku 42 procent, a w 2050 roku 70 procent. Co więcej, określona część mieszanki paliwowej (1,2 procent w 2030 roku, 2 procent w 2032 roku, 5 procent w 2035 roku i 35 procent w 2050 roku) musi składać się z paliw syntetycznych, takich jak e-nafta.

Termin „zrównoważone paliwa lotnicze” będzie stosowany w odniesieniu do paliw syntetycznych, niektórych biopaliw wyprodukowanych z pozostałości rolniczych lub leśnych, alg, bioodpadów, zużytego oleju kuchennego lub wybranych tłuszczy zwierzęcych oraz przetworzonych paliw do silników odrzutowych wyprodukowanych z gazów odlotowych i odpadów plastiku. Do koszyka paliw zrównoważonych udało się też włączyć odnawialny wodór.

Aby promować dekarbonizację sektora lotniczego, od 2025 roku przewoźnicy będą mogli oznaczać jako ekologiczne loty, które będą uważane za zgodne z wytycznymi środowiskowymi. Etykieta pokaże, jaki ślad węglowy na pasażera generuje dany rejs i jaka jest oczekiwana efektywność emisji CO2 na kilometr. Dzięki temu pasażerowie porównają poszczególne oferty pod kątem ich wpływu na środowisko.

Czytaj więcej

41 mln pasażerów na polskich lotniskach. Ryanair liderem wśród linii lotniczych

Posłom udało się również przekonać państwa członkowskie, aby wszystkie dochody z kar za nieprzestrzeganie przepisów nakładane na linie lotnicze, lotniska lub dostawców paliw przeznaczyły na badania i innowacje, które pozwolą zniwelować różnice cenowe między paliwami zrównoważonymi a konwencjonalnymi.

- Po miesiącach intensywnych negocjacji z radością sfinalizowałem dziś pakiet Fit for 55 – mówi poseł sprawozdawca José Ramón Bauzá Díaz. - Stworzyliśmy równe warunki działania dzięki zharmonizowanym przepisom i zachowaniu łączności lotniczej w UE. Dzięki temu rozporządzeniu dekarbonizacja lotnictwa staje się coraz bliższa – dodaje.

Nieformalne porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Komitet Stałych Przedstawicieli Rady oraz parlamentarną Komisję Transportu i Turystyki, a następnie przez Radę i Parlament jako całość.

PE podaje, że lotnictwo cywilne odpowiada za 13,4 procent całkowitej emisji CO2 z transportu w UE. Inicjatywa ReFuelEU Aviation jest częścią pakietu „Fit for 55 in 2030”, strategii UE mającej ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o co najmniej 55 procent do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 1990 roku, zgodnie z europejskim prawem klimatycznym.

Negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej doszli do porozumienia odnośnie do zwiększenia wykorzystania przez lotnictwo zrównoważonych paliw takich jak zaawansowane biopaliwa i wodór - informuje PE w komunikacie prasowym. Określa ono minimalny udział zrównoważonych paliw lotniczych dostępnych na lotniskach w krajach unijnych. Celem jest ograniczenie emisji i zapewnienie, że Unia Europejska stanie się neutralna dla klimatu do 2050 roku.

Począwszy od 2025 roku co najmniej 2 procent paliw lotniczych będzie stanowić paliwo ekologiczne, potem udział ten ma wzrastał co pięć lat: w 2030 roku wyniesie 6 procent, w 2035 roku 20 procent, w 2040 roku 34 procent, w 2045 roku 42 procent, a w 2050 roku 70 procent. Co więcej, określona część mieszanki paliwowej (1,2 procent w 2030 roku, 2 procent w 2032 roku, 5 procent w 2035 roku i 35 procent w 2050 roku) musi składać się z paliw syntetycznych, takich jak e-nafta.

Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej