Ryanair na zakupach - zamawia dodatkowych 150 samolotów, wyda 40 miliardów dolarów

Ryanair ogłosił, że zamówił dzisiaj w Boeingu dodatkowych 150 samolotów, oprócz 150 zamówionych wcześniej. Kontrakt opiewa na 40 miliardów dolarów, licząc w cenach katalogowych.

Publikacja: 09.05.2023 18:09

Przewoźnik liczy na 300 milionów pasażerów w 2034 roku

Przewoźnik liczy na 300 milionów pasażerów w 2034 roku

Foto: Bloomberg

Chodzi o boeingi 737-MAX-10, które mają być dostarczone przewoźnikowi w latach 2027-2033. Po sfinalizowaniu i pod warunkiem potwierdzenia wszystkich opcjonalnych zamówień, wartość transakcji wyniesie 40 mld według cen katalogowych. "To największe w historii zamówienie irlandzkiej spółki na towary wyprodukowane w USA. Ze względu na rozmiar i skalę transakcji, będzie ona podlegała zatwierdzeniu przez akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Ryanaira 14 września" - czytamy w komunikacie linii lotniczej.

Boeingi B737-MAX-10 mają 228 miejsc (21 procent więcej niż B 737 NG). Ryanair liczy, że dzięki nowym maszynom będzie mógł zwiększyć przewozy pasażerów o 80cprocent, z 168 milionów na koniec marca 2023 r. do 300 milionów rocznie do marca 2034 roku. Planuje, że 50 procent nowych maszyn zastąpi starsze boeingi 737 NG, co pozwoli utrzymać mu status linii lotniczej dysponującej "jedną z najmłodszych, najbardziej paliwooszczędnych i ekologicznych flot samolotów w Europie".

Jak pisze firma w komunikacie, oprócz znaczącego wzrostu przychodów, jaki zapewni jej nowe zamówienie, dodatkowe miejsca (w połączeniu z większą efektywnością paliwową i emisyjną) zwiększą przewagę przewoźnika nad konkurentami w UE w niskich kosztach eksploatowania floty, a w konsekwencji utrzymanie niskich cen.

Grupa przewiduje, że inwestycja będzie w znacznym stopniu finansowana z bieżących przychodów.

- Partnerstwo Boeing - Ryanair jest jednym z najbardziej produktywnych w historii lotnictwa komercyjnego - mówi cytowany w komunikacie prezes i dyrektor generalny Boeinga Dave Calhoun. - Umożliwia obu firmom osiągnięcie sukcesu i upowszechnienie przystępnych cenowo podróży setkom milionów ludzi.

A prezes Grupy Ryanair Michael O’Leary dodaje: - Nowe samoloty mają 21 procent więcej miejsc, spalają 20 procent mniej paliwa i są o 50 procent cichsze niż nasze boeingi 737-NG. Oczekujemy, że przyniosą dalsze oszczędności kosztów jednostkowych, które zostaną przeniesione na pasażerów w postaci niższych cen biletów lotniczych. Poszerzą lukę kosztową między Ryanairem a konkurencyjnymi liniami lotniczymi w Unii Europejskiej na wiele lat.

Chodzi o boeingi 737-MAX-10, które mają być dostarczone przewoźnikowi w latach 2027-2033. Po sfinalizowaniu i pod warunkiem potwierdzenia wszystkich opcjonalnych zamówień, wartość transakcji wyniesie 40 mld według cen katalogowych. "To największe w historii zamówienie irlandzkiej spółki na towary wyprodukowane w USA. Ze względu na rozmiar i skalę transakcji, będzie ona podlegała zatwierdzeniu przez akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Ryanaira 14 września" - czytamy w komunikacie linii lotniczej.

Linie Lotnicze
Prawa pasażerów linii lotniczych. Komisja Europejska: Po zmianach jest łatwiej i jaśniej
Linie Lotnicze
LOT poleci do Lizbony. Pierwszy raz w historii
Linie Lotnicze
Ryanair kontra Booking.com. Przewoźnik wygrywa w sądzie
Linie Lotnicze
Awaria Microsoftu. Zamieszanie na lotniskach, linie lotnicze proszą o wcześniejszy przyjazd
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Linie Lotnicze
Trzy nowe trasy Wizz Aira z Krakowa. Cel - Włochy, Hiszpania, Rumunia