Enter Air i TUI Beteiligungs złożyły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wniosek o pozwolenie utworzenia wspólnej firmy, która będzie świadczyła usługi najmu samolotów i czarteru. Podobne wnioski skierowały też do urzędów odpowiedzialnych za ochronę konsumentów i konkurencji w innych krajach, w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Belgii.
- Na rynku po pandemii brakuje samolotów i załóg – wyjaśnia dyrektor generalny Enter Aira Grzegorz Polaniecki. - Enter Air świadczy usługi dla biur podróży i czasem brakuje nam własnych samolotów, wtedy sięgamy po tak zwany wet leasing, czyli wynajmujemy od innych linii lotniczych ich maszyny razem z załogami. Ponieważ na rynku jest za mało firm, które mogą dostarczyć takie usługi, stawki, których żądają są według naszych szacunków trzykrotnie wyższe niż powinny być, a przy tym ich usługi są słabej jakości. Stąd nasz pomysł na założenie spółki, która będzie się zajmowała tylko takimi usługami, głównie zresztą na nasze własne potrzeby. To nam pozwoli zaoszczędzić dużo pieniędzy i stresu. To zresztą nie jest nowy pomysł. Podobną spółkę już mieliśmy w Irlandii, ale była uśpiona, czekając na odpowiedni moment uruchomienia. Ostatecznie nadeszła jednak pandemia i ją zamknęliśmy.
Enter Air lata w tym roku 28 maszynami. Do tego wynajmuje 4 samoloty w ramach wet leasingu. W sumie w skali roku realizuje dzięki nim około 10 procent przewozów. Przychody z tego tytułu wynoszą kilka milionów dolarów rocznie.
Jak podkreśla Polaniecki, to że nowa spółka ma być zawiązana z jedną z firm z grupy TUI, nie oznacza, że Enter Air zajmie się organizowaniem wycieczek, jako touroperator. TUI i Enter mają potrzebę częściowego zastąpienia poddostawców usług przewozowych, którzy dla nich latają. Samoloty będzie można pozyskać z własnych flot obu przewoźników (TUI dysponuje liniami lotniczymi TUI Fly) - zamiast po zakończeniu ich leasingu oddać maszyny firmie leasingowej, przesuną je do nowej spółki.
"Wspólny przedsiębiorca będzie dostawcą na rzecz odbiorców komercyjnych (nie będących konsumentami) usług najmu samolotów lub/oraz usług lotów czarterowych. Koncentracja nie wywoła zagrożenia dla konkurencji" - czytamy w komunikacie.