Ryanair rozwija się w Polsce, ale zwija w Modlinie. W lecie 30 nowych tras

Ryanair planuje wzrost liczby miejsc w samolotach z Polski o 10 procent w 2024 roku, co powinno przełożyć się na 18 milionów pasażerów.
Letni rozkład lotów obejmie 300 tras, w tym 30 nowych. Przewoźnik będzie miał do dyspozycji na polskim rynku 42 boeingi 737.

Publikacja: 30.01.2024 14:23

Prezes Ryanaira Michael O'Leary oskarża szefostwo Modlina o torpedowanie porozumienia z jego firmą

Prezes Ryanaira Michael O'Leary oskarża szefostwo Modlina o torpedowanie porozumienia z jego firmą

Foto: PAP, Marcin Obara

Ryanair rozwija się głównie na lotnisku Chopina w Warszawie i siedmiu innych lotniskach w Polsce. Wycofuje się jednocześnie z Modlina, gdzie ogranicza swój rozkład lotów o 15 tras dających w sumie 14 procent ruchu. Zamierza też trzymać na tym lotnisku o jeden samolot mniej.

Prezes Ryanaira oskarża Modlin o blokowanie własnego rozwoju

Jako powód wskazuje brak planów rozbudowy terminala i niemożność wynegocjowania długoterminowej umowy w sytuacji, gdy lotnisko podnosi stawki opłat. „Brak rozbudowy infrastruktury Modlina oraz wzrost opłat lotniskowych szkodzi ruchowi lotniczemu, turystyce i miejscom pracy w regionie mazowieckim” - czytamy w komunikacie przewoźnika.W październiku wygasła długoletnia umowa Ryanaira z lotniskiem w Modlinie, niezwykle korzystna dla przewoźnika. Zarząd portu wprowadził potem nowe, wyższe stawki za obsługę pasażerów i linii lotniczych. - Koszty na lotnisku wzrosły dla nas o 90 procent — utrzymuje O'Leary.

Czytaj więcej

Ryanair przeprasza się z internetowymi agentami. Mają mieć ceny jak u przewoźnika

Według niego Ryaniar mógłby nawet podwoić liczbę pasażerów w kilka lat, ale nie ma do tego warunków. Oskarża zarząd portu o blokowanie jego rozwoju. - Nie możemy rosnąć w Modlinie, bo lotnisko jest pełne. Jeśli wzrośnie jego przepustowość, otworzymy na nim nowe trasy do Wielkiej Brytanii, Maroka, Turcji. A to z kolei  przyniesie lotnisku większe przychody ze sprzedaży w strefie wolnocłowej, duty free. To powinno skłonić kierownictwo do utrzymania opłat dla linii lotnicej na niższym poziomie - twierdzi.

Irlandzka linia dominuje na tym lotnisku, w zeszłym roku przewiozła 3,4 miliona pasażerów.

Brakuje planów rozbudowy Modlina

Ryanair rozwija się głównie na lotnisku Chopina w Warszawie i siedmiu innych lotniskach w Polsce. Wycofuje się jednocześnie z Modlin, gdzie ogranicza swój rozkład lotów o 15 tras dających w sumie 14 procent ruchu. Zamierza też trzymać na tym lotnisku o jeden samolot mniej.

Jako powód wskazuje brak planów rozbudowy terminala i niemożność wynegocjowania długoterminowej umowy w sytuacji, gdy lotnisko urealnia stawki opłat. „Brak rozbudowy infrastruktury Modlina oraz wzrost opłat lotniskowych szkodzi ruchowi lotniczemu, turystyce i miejscom pracy w regionie mazowieckim” - czytamy w komunikacie przewoźnika.

Podczas konferencji prasowej w Warszawie prezes grupy Ryanaira Michael O'Leary, powiedział, że jego firma ogłasza największy w historii rozkład lotów z Polski na lato. - Niestety, z powodu wzrostu opłat i niezdolności zarządu Modlina do rozbudowy terminala, Modlin jako jedyne lotnisko w Polsce doświadczy spadku ruchu w tym roku. Złe zarządzanie Modlinem zmusiło nas do cięcia tras, liczby zbazowanych samolotów i częstotliwości lotów, podczas gdy inne polskie lotniska, takie jak Kraków, Wrocław, Gdańsk, Poznań i Chopin, będą się tego lata rozwijać z nami.

Ryanair rozwija się głównie na lotnisku Chopina w Warszawie i siedmiu innych lotniskach w Polsce. Wycofuje się jednocześnie z Modlina, gdzie ogranicza swój rozkład lotów o 15 tras dających w sumie 14 procent ruchu. Zamierza też trzymać na tym lotnisku o jeden samolot mniej.

Prezes Ryanaira oskarża Modlin o blokowanie własnego rozwoju

Pozostało 89% artykułu
Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej