Czy Ryanair złamał przepisy o ochronie danych osobowych? Jest dochodzenie

Irlandzka Komisja Ochrony Danych Osobowych bada wykorzystywanie przez Ryanaira technologii do rozpoznawania twarzy w ramach internetowego procesu weryfikacji klientów. Chodzi o proceder stosowany w sytuacjach, gdy kupowanie biletów odbywało się u nieautoryzowanych sprzedawców.

Publikacja: 10.10.2024 07:33

Czy Ryanair złamał przepisy o ochronie danych osobowych? Jest dochodzenie

Foto: Bloomberg

Ryanair wprowadził w zeszłym roku kontrowersyjną politykę wymagającą przekazania danych biometrycznych od pasażerów, którzy nie rezerwowali lotów bezpośrednio przez jego stronę internetową. To spowodowało „frustrację” wśród podróżujących służbowo, którzy korzystali na przykład z usług firm zarządzających podróżami – pisze portal Business Travel News Europe.

Czytaj więcej

Rewolucja w Ryanairze - albo wszyscy odprawią się online, albo bilety będą droższe

Urząd analizuje skargi pasażerów na Ryanaira

W odpowiedzi na „liczne” skargi pasażerów, Komisja Ochrony Danych Osobowych (DPC) zapowiedziała oficjalne dochodzenie w sprawie polityki Ryanaira, aby sprawdzić, czy jest ona zgodna z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO) Unii Europejskiej. Komisja prowadzi dochodzenie „transgraniczne” i zamierza sprawdzić, czy linia lotnicza wypełniła swoje obowiązki, wynikające z RODO, w tym, czy działania były zgodne z prawem, a proces przetwarzania danych przejrzysty.

Na początku tego roku organizacja branżowa EU Travel Tech przyłączyła się do organów ochrony danych we Francji i Belgii, składając skargę przeciwko Ryanairowi w związku z procedurą weryfikacji prowadzonej online. Przewoźnik wyjaśnił wcześniej, że proces został wdrożony, by uniemożliwić nieautoryzowanym agentom internetowym sprzedawania biletów i usług dodatkowych po „zawyżonych” cenach.

Ryanair reguluje swoje stosunki ze sprzedawcami

Ryanair podpisał ostatnio kilka umów partnerskich z agentami internetowymi, ale też z pośrednikami takimi jak Travelfusion, Kyte i SAP Concur, dzięki czemu biura z nimi współpracujące mogą sprzedawać bilety, a ich klienci nie są poddawani procedurze weryfikacji online.

Linie lotnicze odnowiły również w zeszłym roku współpracę z globalnym systemem dystrybucji - Amadeusem.

Ryanair wprowadził w zeszłym roku kontrowersyjną politykę wymagającą przekazania danych biometrycznych od pasażerów, którzy nie rezerwowali lotów bezpośrednio przez jego stronę internetową. To spowodowało „frustrację” wśród podróżujących służbowo, którzy korzystali na przykład z usług firm zarządzających podróżami – pisze portal Business Travel News Europe.

Urząd analizuje skargi pasażerów na Ryanaira

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Odszkodowanie za niezrealizowany lot samolotem. Sąd wzmacnia prawa pasażerów
Linie Lotnicze
KLM oferuje trzy nowe kierunki - w Indiach, Gujanie i Stanach Zjednoczonych
Linie Lotnicze
Wizz Air ogłasza nowe kierunki z Krakowa i Katowic. "Taką mamy strategię"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Linie Lotnicze
Duże zmiany dla turystów w Egipcie. Nowe rozwiązanie już funkcjonuje