Branża lotnicza oburzona ograniczeniami w Hiszpanii. "To przerażająca decyzja"

Międzynarodowe Zrzeszenie Transportu Lotniczego IATA potępiło decyzję rządu Hiszpanii o zniesieniu opłat za bagaż podręczny dla pasażerów i nałożeniu na linie lotnicze 179 milionów euro kar. Jak twierdzi, podważa to swobodę tworzenia własnej polityki cenowej.

Publikacja: 26.11.2024 06:05

Branża lotnicza oburzona ograniczeniami w Hiszpanii. "To przerażająca decyzja"

Foto: Ryanair

Rząd Hiszpanii zdecydował, że pasażerowie linii lotniczych podróżujących do i z Hiszpanii nie mogą być obciążani opłatami za przewóz bagażu podręcznego.

- To przerażająca decyzja – mówi Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Transportu Lotniczego (IATA) i dodaje, że to w żaden sposób nie chroni interesów konsumentów, jest wręcz policzkiem wymierzonym podróżnym, którzy chcą mieć wybór.

- Zakaz pobierania opłat za bagaż podręczny przez linie lotnicze oznacza, że koszt ten zostanie automatycznie wliczony w cenę wszystkich biletów – argumentuje dyrektor i pyta, jakie będą dalsze kroki, czy w następstwie wszyscy goście hotelowi będą musieli płacić za śniadanie? Zrzeszenie przypomina, że prawo Unii Europejskiej chroni swobodę ustalania cen, a linie lotnicze oferują szereg usług, od all inclusive po podstawowy transport. – Ten ruch hiszpańskiego rządu jest niezgodny z prawem i musi zostać powstrzymany – dodaje.

Linie lotnicze: Pasażerowie wolą mieć wybór za co płacą

IATA twierdzi, że konsumenci chcą mieć wybór i móc korzystać z dobrego stosunku jakości do ceny. Przepisy wprowadzone przez Hiszpanię pozbawiają ich zarówno jednego jak i drugiego. Ostatnie niezależne badanie zlecone przez IATA, a zrealizowana przez Savanta wśród pasażerów mieszkających w Hiszpanii wykazało, że 97 procent było zadowolonych ze swojej ostatniej podróży.

65 procent woli zapłacić najniższą możliwą cenę za bilet lotniczy i więcej za dodatkowe usługi, które są potrzebne, 66 procent uważa, że sposób pobierania opłat przez linie lotnicze za różne usługi jest przejrzysty, 78 procent stwierdziło, że podróż samolotem jest opłacalna, a 74 procent czuje się dobrze poinformowane o produktach i usługach kupowanych od linii lotniczych.

Czytaj więcej

Odszkodowanie za niezrealizowany lot samolotem. Sąd wzmacnia prawa pasażerów

Wyniki te są zgodne z tymi z najnowszego badania Eurobarometru, przeprowadzonego przez Komisję Europejską, w którym 89 procent podróżnych w całej Europie stwierdziło, że miało odpowiednią informację o limitach bagażu.

Na rynku funkcjonują różne modele biznesowe, co jest zgodne z potrzebami dzisiejszych turystów. Co więcej, przychody pozyskiwane ze sprzedaży usług dodatkowych są bardzo istotne szczególnie dla tanich linii lotniczych, które zdołały obniżyć koszty biletów i sprawić, że stały się bardziej dostępne dla osób o niższych dochodach.

IATA: A gdzie swoboda ustalania cen?

IATA przypomina, że to nie pierwszy raz, kiedy Hiszpania próbuje podejmować tego typu działania. W 2010 roku rząd próbował nałożyć grzywny i ograniczenia na linie lotnicze na podstawie artykułu 97 ustawy 48/1960 — prawa uchwalonego, gdy kraj był faszystowską dyktaturą. Zostało to uchylone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej na podstawie rozporządzenia, które chroni swobodę ustalania cen (artykuł 22 rozporządzenia nr 1008/2008).

Obecne działanie jest kolejną próbą podważenia swobody ustalania cen poprzez uznanie za priorytetowy inny hiszpański przepis (artykuł 47 hiszpańskiej ustawy o ochronie konsumentów i użytkowników), które stoi w sprzeczności z zasadami swobody ustalania cen jednoznacznie zapisanymi w prawie europejskim.

Turystyka przynosi Hiszpanii 13 procent PKB, przy czym 80 procent podróżnych przybywa drogą lotniczą. Tanie bilety lotnicze odegrały ogromną rolę w rozwoju tego sektora gospodarki.

IATA wyjaśnia też, że przewóz bagażu podręcznego wiąże się z kosztami. Są to przede wszystkim wydłużone czasy wejścia na pokład, bo pasażerowie muszą umieścić swój bagaż w schowkach. Dodanie dodatkowych 10-15 minut na ziemi na wejście na pokład każdego lotu szybko zmniejsza liczbę lotów i samolotów, które przewoźnicy mogą wykonać każdego dnia.

Rząd Hiszpanii zdecydował, że pasażerowie linii lotniczych podróżujących do i z Hiszpanii nie mogą być obciążani opłatami za przewóz bagażu podręcznego.

- To przerażająca decyzja – mówi Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Transportu Lotniczego (IATA) i dodaje, że to w żaden sposób nie chroni interesów konsumentów, jest wręcz policzkiem wymierzonym podróżnym, którzy chcą mieć wybór.

Pozostało 89% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Jet2.com lata na jarmark bożonarodzeniowy do Gdańska. „Bezkonkurencyjny program”
Linie Lotnicze
Emirates: Na święta więcej lotów na trasie Dubaj - Madagaskar
Linie Lotnicze
LOT uruchomi nowy kierunek. Od wiosny będzie latać na Maltę
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Linie Lotnicze
Odszkodowanie za niezrealizowany lot samolotem. Sąd wzmacnia prawa pasażerów
Materiał Promocyjny
Samodzielne prowadzenie księgowości z Małą Księgowością