Branża lotnicza oburzona ograniczeniami w Hiszpanii. "To przerażająca decyzja"

Międzynarodowe Zrzeszenie Transportu Lotniczego IATA potępiło decyzję rządu Hiszpanii o zniesieniu opłat za bagaż podręczny dla pasażerów i nałożeniu na linie lotnicze 179 milionów euro kar. Jak twierdzi, podważa to swobodę tworzenia własnej polityki cenowej.

Publikacja: 26.11.2024 06:05

Branża lotnicza oburzona ograniczeniami w Hiszpanii. "To przerażająca decyzja"

Foto: Ryanair

Rząd Hiszpanii zdecydował, że pasażerowie linii lotniczych podróżujących do i z Hiszpanii nie mogą być obciążani opłatami za przewóz bagażu podręcznego.

- To przerażająca decyzja – mówi Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Transportu Lotniczego (IATA) i dodaje, że to w żaden sposób nie chroni interesów konsumentów, jest wręcz policzkiem wymierzonym podróżnym, którzy chcą mieć wybór.

- Zakaz pobierania opłat za bagaż podręczny przez linie lotnicze oznacza, że koszt ten zostanie automatycznie wliczony w cenę wszystkich biletów – argumentuje dyrektor i pyta, jakie będą dalsze kroki, czy w następstwie wszyscy goście hotelowi będą musieli płacić za śniadanie? Zrzeszenie przypomina, że prawo Unii Europejskiej chroni swobodę ustalania cen, a linie lotnicze oferują szereg usług, od all inclusive po podstawowy transport. – Ten ruch hiszpańskiego rządu jest niezgodny z prawem i musi zostać powstrzymany – dodaje.

Linie lotnicze: Pasażerowie wolą mieć wybór za co płacą

IATA twierdzi, że konsumenci chcą mieć wybór i móc korzystać z dobrego stosunku jakości do ceny. Przepisy wprowadzone przez Hiszpanię pozbawiają ich zarówno jednego jak i drugiego. Ostatnie niezależne badanie zlecone przez IATA, a zrealizowana przez Savanta wśród pasażerów mieszkających w Hiszpanii wykazało, że 97 procent było zadowolonych ze swojej ostatniej podróży.

65 procent woli zapłacić najniższą możliwą cenę za bilet lotniczy i więcej za dodatkowe usługi, które są potrzebne, 66 procent uważa, że sposób pobierania opłat przez linie lotnicze za różne usługi jest przejrzysty, 78 procent stwierdziło, że podróż samolotem jest opłacalna, a 74 procent czuje się dobrze poinformowane o produktach i usługach kupowanych od linii lotniczych.

Czytaj więcej

Odszkodowanie za niezrealizowany lot samolotem. Sąd wzmacnia prawa pasażerów

Wyniki te są zgodne z tymi z najnowszego badania Eurobarometru, przeprowadzonego przez Komisję Europejską, w którym 89 procent podróżnych w całej Europie stwierdziło, że miało odpowiednią informację o limitach bagażu.

Na rynku funkcjonują różne modele biznesowe, co jest zgodne z potrzebami dzisiejszych turystów. Co więcej, przychody pozyskiwane ze sprzedaży usług dodatkowych są bardzo istotne szczególnie dla tanich linii lotniczych, które zdołały obniżyć koszty biletów i sprawić, że stały się bardziej dostępne dla osób o niższych dochodach.

IATA: A gdzie swoboda ustalania cen?

IATA przypomina, że to nie pierwszy raz, kiedy Hiszpania próbuje podejmować tego typu działania. W 2010 roku rząd próbował nałożyć grzywny i ograniczenia na linie lotnicze na podstawie artykułu 97 ustawy 48/1960 — prawa uchwalonego, gdy kraj był faszystowską dyktaturą. Zostało to uchylone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej na podstawie rozporządzenia, które chroni swobodę ustalania cen (artykuł 22 rozporządzenia nr 1008/2008).

Obecne działanie jest kolejną próbą podważenia swobody ustalania cen poprzez uznanie za priorytetowy inny hiszpański przepis (artykuł 47 hiszpańskiej ustawy o ochronie konsumentów i użytkowników), które stoi w sprzeczności z zasadami swobody ustalania cen jednoznacznie zapisanymi w prawie europejskim.

Turystyka przynosi Hiszpanii 13 procent PKB, przy czym 80 procent podróżnych przybywa drogą lotniczą. Tanie bilety lotnicze odegrały ogromną rolę w rozwoju tego sektora gospodarki.

IATA wyjaśnia też, że przewóz bagażu podręcznego wiąże się z kosztami. Są to przede wszystkim wydłużone czasy wejścia na pokład, bo pasażerowie muszą umieścić swój bagaż w schowkach. Dodanie dodatkowych 10-15 minut na ziemi na wejście na pokład każdego lotu szybko zmniejsza liczbę lotów i samolotów, które przewoźnicy mogą wykonać każdego dnia.

Rząd Hiszpanii zdecydował, że pasażerowie linii lotniczych podróżujących do i z Hiszpanii nie mogą być obciążani opłatami za przewóz bagażu podręcznego.

- To przerażająca decyzja – mówi Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Transportu Lotniczego (IATA) i dodaje, że to w żaden sposób nie chroni interesów konsumentów, jest wręcz policzkiem wymierzonym podróżnym, którzy chcą mieć wybór.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Linie Lotnicze
Ryanair rośnie na lotnisku w Krakowie – nowy samolot i cztery nowe kierunki w lecie
Linie Lotnicze
Ryanair na lato zapowiada cztery nowości z Katowic
Linie Lotnicze
Ryanair będzie się tłumaczył w sądzie. Pasażer domaga się neutralnej płciowo formuły
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Linie Lotnicze
Air France na lato przygotował prawie 190 kierunków, w tym dwa nowe
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście