Ryanair będzie się tłumaczył w sądzie. Pasażer domaga się neutralnej płciowo formuły

Pasażer domaga się od Ryanaira 4,2 tysiąca funtów odszkodowania, ponieważ podczas rezerwowania biletu nie mógł wybrać neutralnej płciowo formy grzecznościowej.

Publikacja: 01.04.2025 11:38

Ryanair będzie się tłumaczył w sądzie. Pasażer domaga się neutralnej płciowo formuły

Foto: Adobe Stock

Ryanair znany jest ze swojej „polityki zerowej tolerancji wobec nadużyć pasażerów”. Zakłócanie porządku na pokładzie często kończy się dla nich w sądzie. Tym razem jednak to pasażer podał przewoźnika do sądu.

W październiku 2021 roku pasażer ten planował podróż z Berlina na Gran Canarię. Aby kupić bilet, wszedł na stronę internetową Ryanaira. Chciał zaznaczyć w rezerwacji neutralny płciowo tytuł grzecznościowy, ale nie było takiej możliwości. Mógł wybrać jedynie opcje „pan”, „pani” lub „panna”.

Nie znajdując odpowiedniej dla siebie formy, podróżny wystąpił do Ryanaira o odszkodowanie w kwocie 4,2 tysiąca funtów. Ryanair odmówił jednak zawarcia ugody pozasądowej i teraz będzie musiał tłumaczyć się przed sądem. Skargę rozpatrzy sąd stanowy w Berlinie - donosi „The Times”.

Oprócz odszkodowania klient domaga się od Ryanaira wprowadzenia zmian w systemie rezerwacyjnym, umożliwiających wybór tytułu neutralnego pod względem płci.

Czytaj więcej

To już seria. Ryanair podaje pasażera do sądu za awanturę w samolocie

Linie lotnicze wprowadzają nowy kodeks

W 2019 roku Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało wytyczne dla linii lotniczych w kwestii neutralności płciowej. Zaleciło między innymi wprowadzenie form „Mx” obok „Mr”, „Mrs” i „Ms”, a także „X” (unspecified - nieokreślone) i „U” (undisclosed - nieujawnione) obok „M” dla mężczyzny i „F” dla kobiety.

Niektóre linie lotnicze dostosowały się do nich, jako pierwsze między innymi United Airlines, Virgin Atlantic, Delta, American Airlines, British Airways czy Air New Zealand.

Virgin Atlantic pozwala pracownikom, niezależnie od płci, wybrać taki mundur, w którym czują się bardziej komfortowo - spodnie lub spódnicę.

British Airways z kolei zezwala męskiej załodze na makijaż lub noszenie torebek, jeśli ta sobie tego życzy. Przewoźnik nie wprowadził jednak form neutralnych płciowo na stronie rezerwacji, choć proponuje klientom prawie 20 tytułów, od „Mr” i Mrs” przez „Kapitana”, „Profesora”, Doktora”, „Lady”, „Lorda”, „Rabina” po „Barona” i „Wicehrabiego”.

Niektóre linie lotnicze zaczęły również inaczej zwracać się do pasażerów. Zrezygnowały z tradycyjnego powitania „Panie i panowie” na rzecz takich formuł jak „Drodzy goście” czy „Witamy na pokładzie”.

Czytaj więcej

Przewóz butelki na wodę droższy niż sam lot. Ryanair potraktował ją jak dodatkowy bagaż

Ryanair znany jest ze swojej „polityki zerowej tolerancji wobec nadużyć pasażerów”. Zakłócanie porządku na pokładzie często kończy się dla nich w sądzie. Tym razem jednak to pasażer podał przewoźnika do sądu.

W październiku 2021 roku pasażer ten planował podróż z Berlina na Gran Canarię. Aby kupić bilet, wszedł na stronę internetową Ryanaira. Chciał zaznaczyć w rezerwacji neutralny płciowo tytuł grzecznościowy, ale nie było takiej możliwości. Mógł wybrać jedynie opcje „pan”, „pani” lub „panna”.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Linie Lotnicze
Andaluzyjski kurort w całorocznej siatce połączeń LOT-u
Linie Lotnicze
SkyUp Airlines zapowiada trzy nowe kierunki z Katowic na południe Europy
Linie Lotnicze
Polacy mają dosyć płacenia za bagaż podręczny w samolotach. Wnieśli skargę do Brukseli
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Linie Lotnicze
Dyrektor easyJeta: Dzięki tańszej ropie bilety lotnicze będą latem tańsze
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont