Enter Air zarobił w 2024 roku 65,6 mln złotych. O ponad 120 mln mniej niż rok wcześniej

Przychody Enter Air w zeszłym roku wyniosły 2,9 miliarda złotych, czyli o ponad 11 procent więcej niż ok wcześniej. Liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się o około 10 procent - informuje linia lotnicza w komunikacie.

Publikacja: 02.05.2025 21:29

Enter Air zarobił w 2024 roku 65,6 mln złotych. O ponad 120 mln mniej niż rok wcześniej

Foto: Polskie Porty Lotnicze

W 2024 roku przewoźnik miał 260,7 miliona złotych zysku operacyjnego, co oznaczało wzrost o 57 procent, a EBITDA Grupy była mniejsza 10 procent i wyniosła 491,1 miliona złotych. Grupa miała 65,6 miliona złotych zysku netto, który był niższy o 66,6 procent wobec 196,4 miliona złotych w roku 2023.

Jak tłumaczy linia w komunikacie, na wyniki wpływ miały ujemne różnice kursów walut, "wynikające jedynie z przeliczeń do celów raportowania i nie mające wpływu na realny wynik".

Czytaj więcej

Prezes Ryanaira Michael O'Leary obiecuje tańsze bilety. Ma na to sposób

O co chodzi? W 2024 roku różnice kursowe, wynikające z reguły przeliczeniowej MSSF 16 wyniosły -63,6 miliona złotych, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -189,2 miliona złotych (w 2023 roku różnice kursowe wynosiły +125,5 miliona złotych). Bez uwzględniania różnic kursowych, Enter Air miał 554,7 miliona złotych EBITDA (+32,1 procent, porównując rok do roku) i 129,3 miliona złotych zysku netto (+82,4 procent, porównując rok do roku).

W 2024 r. przewoźnik powiększył swoją flotę o pięć maszyn – jednego boeinga B737-800 i cztery boeingi B737 MAX 8, do 30 samolotów.

Coraz większa flota samolotów Enter Aira w Polsce

Mimo "bardzo niekorzystnej sytuacji na rynku samolotów, objawiającej się opóźnieniami dostaw od producentów i brakiem samolotów używanych", Enter Air zdołał pozyskać trzy kolejne maszyny typu B737-800, które wejdą do eksploatacji w pierwszej połowie 2025 roku. W trzecim kwartale oczekuje też dostawy jednego B737 MAX 8 prosto od producenta.

Przewoźnik planuje pod koniec 2025 r. i w 2026 r. odebrać cztery nowe samoloty B737 MAX 8. W ramach Grupy Enter Air operacje lotnicze wykonują także cztery samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines i cztery Fly4 Airlines, wspólnego przedsięwzięcia polskiego przewoźnika z niemieckim TUI, którego działalność polega na wynajmowaniu samolotów z załogami innym przewoźnikom lotniczym.

Wypełniony portfel zamówień Enter Aira od polskich biur podróży

Enter Air przypomina też w komunikacie, że podpisał już kluczowe umowy na swoje usługi na sezon lato 2025 i zima 2025/2026. Chodzi o kontralty z TUI Poland o wartości 230 milionów dolarów (ok. 932,9 miliona złotych), z Coralem Travel Poland na 137 milionów dolarów (ok. 564,6 miliona złotych), z Rainbowem na 93,2 miliona dolarów (366,3 miliona złotych) i z Itaką o szacunkowej wartości 75,9 miliona dolarów (ok. 292,5 miliona złotych). Łączna wartość podpisanych umów to 2,2 miliarda złotych.

Jak dalej informuje zarząd firmy, w tym roku chciałaby ona wypłacić akcjonariuszom po 3 złote dywidendy na akcję, częściowo pieniądze mają pochodzić z kapitału zapasowego. W 2024 roku Enter Air wypłacił 4,40 złotego na jedną akcję.

Duży popyt na zorganizowane wycieczki trwa

– Rynek turystyczny w ostatnich latach rozwijał się bardzo dynamicznie, nie tylko z powodu efektu odreagowania po kryzysie pandemicznym, ale głównie dzięki fali wzmożonego popytu związanego ze wzrostem demograficznym lat 80-tych i relatywnie bardzo dobrym stanem zamożności klasy średniej – mówi członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki, cytowany w komunikacie. – Jesteśmy liderem na rynku polskim, ale także silnym graczem na rynkach zagranicznych, co roku obserwujemy coraz większy popyt klientów z Europy Zachodniej, poprawia się także struktura sezonowości. Wielu klientów wybiera wakacje poza sezonem letnim, kiedy pogoda jest przyjemniejsza, a ceny pobytów niższe.

- Dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym i umocnieniu naszej pozycji na rynku jesteśmy pożądanym klientem dla firm leasingowych, ułatwiło to zwiększenie w minionym roku floty aż o pięć samolotów.

Wyśmienicie radzi sobie nasza spółka w Szwajcarii - Chair Airlines, która znalazła niszę w segmencie podróży turystycznych i obsługuje najpopularniejsze trasy na szwajcarskim rynku notując, podobnie jak cała Grupa Enter Air miała rekordowe wyniki finansowe w 2024 roku. Początek obecnego roku również pozostawał pod wpływem silnego popytu na przeloty urlopowe i jeśli sytuacja na świecie nie zaskoczy negatywnie, spodziewamy się kolejnego dobrego roku – dodaje Polaniecki.

W 2024 roku przewoźnik miał 260,7 miliona złotych zysku operacyjnego, co oznaczało wzrost o 57 procent, a EBITDA Grupy była mniejsza 10 procent i wyniosła 491,1 miliona złotych. Grupa miała 65,6 miliona złotych zysku netto, który był niższy o 66,6 procent wobec 196,4 miliona złotych w roku 2023.

Jak tłumaczy linia w komunikacie, na wyniki wpływ miały ujemne różnice kursów walut, "wynikające jedynie z przeliczeń do celów raportowania i nie mające wpływu na realny wynik".

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Nowe połączenie między Warszawą a Włochami, pierwsze w historii do stolicy Ligurii
Linie Lotnicze
Zapowiedzi i decyzje prezydenta Donalda Trumpa szkodzą liniom lotniczym i turystyce
Linie Lotnicze
Prezes Ryanaira Michael O'Leary obiecuje tańsze bilety. Ma na to sposób
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Linie Lotnicze
Do siatki KLM-u powraca karaibska wyspa. Poleci na nią Dreamliner
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne