Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA na zlecenie spółki Centralny Port Komunikacyjny opracowało prognozę ruchu lotniczego w Polsce z uwzględnieniem Portu Solidarność, który ma ruszyć w roku 2027. Prognoza uwzględnia sytuację rynku lotniczego, przebieg pandemii, czynniki makroekonomiczne i demograficzne, tendencje rozwoju linii lotniczych i strategie rozwoju poszczególnych przewoźników.

Czytaj więcej

Gdzie powstanie lotnisko Solidarność? Spółka CPK wskazała wstępną lokalizację

Jak czytamy w komunikacie CPK, "prognozy przygotowane przez IATA potwierdzają słuszność kierunku przyjętego przez twórców CPK".

Według organizacji w 2024 rok ruch lotniczy osiągnie wielkość sprzed pandemii i będzie to około 50 mln pasażerów na wszystkich polskich lotniskach. W 2040 roku ruch ma wzrosnąć do około 100 mln, a w 2060 roku osiągnąć wielkość ponad 140 mln pasażerów (według "scenariusza bazowego" opierającego się na "najbardziej racjonalnych założeniach").

IATA prognozuje, że w pierwszym pełnym roku funkcjonowania Portu Solidarność skorzysta z niego około 30 mln pasażerów (scenariusz bazowy). Poziom 40 mln pasażerów to lotnisko ma osiągnąć w 2035 r., a 50 mln – w roku 2044. Na koniec prognozy, w roku 2060, IATA przewiduje ok. 65 mln w scenariuszu bazowym, 48,5 mln w niskim, i w najbardziej optymistycznym ok. 72 mln pasażerów.

Czytaj więcej

Katowice Airport: 2022 rok rozpoczęliśmy czarterowym rekordem

Prognozy IATA wskazują również, jak powinna kształtować się przepustowość lotniska CPK. W pierwszym okresie (lata 2027-2035) ma ona wynosić 40 mln pasażerów rocznie, a w ciągu kolejnych 7-10 lat powinna wzrosnąć do 50 mln pasażerów. Do 2060 roku przepustowość powinna wynieść 65 mln pasażerów rocznie.

– Ukończenie CPK to priorytet inwestycyjny dla Polski. CPK będzie katalizatorem dla innych projektów infrastrukturalnych, a także pozytywnym impulsem dla gospodarki, rynku pracy i PKB. Przyszłość zaczyna się właśnie teraz i mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19, Polska nie może zatrzymać swoich inwestycji – mówi cytowany w komunikacie Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA na Region Europy.

– Prognozy mówią jasno – czeka nas nie tylko powrót do wyników sprzed pandemii, ale dalszy dynamiczny wzrost rynku po 2024 roku. Dzięki wybudowaniu Portu Solidarność przyciągniemy do 2060 roku ok. 850 mln pasażerów. Trudno o bardziej niepodważalny argument za budową CPK. Cieszę się, że tak uznana instytucja jak IATA dostrzega wartość naszego projektu i mówi wprost, że bez niego nie zrobimy kroku naprzód – mówi cytowany w komunikacie Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

– Wiarygodne prognozy lotnicze to kluczowy element planowania portu lotniczego. Profesjonalizm i dane IATA, najważniejszego związku przewoźników lotniczych na świecie, gwarantują, że planowana przez nas infrastruktura będzie dopasowana do popytu. Lotnisko już w pierwszym etapie będzie zdolne obsłużyć 40 mln pasażerów, co powinno zapewnić wystarczająca przepustowość do 2035 roku. Jednocześnie, jeżeli rynek będzie rozwijał się w zakładanym tempie, bardzo szybko będziemy w stanie podwyższyć przepustowość portu nawet do poziomu 50 mln pasażerów w ciągu roku – podkreśla prezes spółki CPK Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.

Prognozy IATA zostały przygotowane na lata 2022-2060 w trzech scenariuszach: bazowym – opierającym się na najbardziej racjonalnych założeniach, w tym tych dotyczących rozwoju pandemii i wzrostu PKB; wysokim – zakładającym m.in. krócej trwające skutki pandemii COVID-19 i szybszy rozwój gospodarczy Polski; niskim – który zakładał wystąpienie wszystkich niekorzystnych czynników. Kluczowe założenia prognozy obejmują również m.in. utrzymanie funkcjonowania wszystkich lotnisk regionalnych w Polsce, otwarcie lotniska w Radomiu, budowę Portu Solidarność, realizację Programu Kolejowego CPK wraz z odcinkami Kolei Dużych Prędkości, a także plany strategiczne linii lotniczych zebranych w drodze konsultacji.

Dodatkowo, zaktualizowane wyniki prognozy zostały szczegółowo przeanalizowane i ocenione przez doradcę strategicznego CPK – Port Lotniczy Incheon w Seulu i przez konsultanta ds. master planu, a przepustowość na poszczególnych etapach także "sprawdzone przez integratora". Wszystkie te podmioty oceniły założenia i wyniki prognoz jako „prawidłowe i odpowiednie” – do wykorzystania w planowaniu CPK.