Rewolucja technologiczna na lotnisku w Lublinie. Kontrola bagażu bez wyjmowania płynów

Lotnisko w Lublinie jako pierwsze w Polsce zainstalowało skanery prześwietlające w 3D bagaż podręczny pasażerów podczas kontroli bezpieczeństwa. Dzięki temu pasażerowie nie muszą wyjmować urządzeń elektronicznych ani płynów.

Publikacja: 21.02.2025 10:13

Rewolucja technologiczna na lotnisku w Lublinie. Kontrola bagażu bez wyjmowania płynów

Foto: Port Lotniczy Lublin, Jacek Gański

Urządzenia uruchomione właśnie na lubelskim lotnisku wykorzystują technologię tomografii komputerowej 3D. Takie skanery, ale o większych gabarytach, działają już w lotniczych bagażowniach, a także na drogowych i kolejowych przejściach granicznych w kraju. Ta technologia w znaczący sposób, poprawia przepustowość lotniska - opisuje w komunikacie rzecznik lotniska Piotr R. Jankowski.

Czytaj więcej

Prawie 60 milionów pasażerów na polskich lotniskach. Nowy rekord

- To duże udogodnienie dla pasażerów, bo poprawia wygodę, ale i dla pracowników zajmujących się kontrolą bezpieczeństwa na naszym lotnisku, którzy mogą dokładniej identyfikować potencjalne zagrożenia – mówi cytowany w komunikacie prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Matuszczyk.

Dwa nowoczesne skanery prześwietlą na lotnisku w Lublinie bagaż w 3D

Dwa nowoczesne skanery CT w części „odloty” terminala to dwa zestawy urządzeń EDS CB (Explosive Detection System for Cabin Baggage) wraz z systemem transportu bagażu kabinowego i automatycznym powrotnikiem pojemników

(kuwet) o długości około 18 metrów.

Nowe urządzenia zastąpiły dotychczas użytkowane skanery RTG starego typu. Lotnisko kupiło je w postępowaniu przetargowym za 6 milionów złotych brutto.

Tego typu urządzenia działają w wielu europejskich portach lotniczych, m.in. w Wenecji, Genui, Weronie, a wkrótce zostaną uruchomione w Sztokholmie.

Foto: Port Lotniczy Lublin, Jacek Gański

Urządzenia uruchomione właśnie na lubelskim lotnisku wykorzystują technologię tomografii komputerowej 3D. Takie skanery, ale o większych gabarytach, działają już w lotniczych bagażowniach, a także na drogowych i kolejowych przejściach granicznych w kraju. Ta technologia w znaczący sposób, poprawia przepustowość lotniska - opisuje w komunikacie rzecznik lotniska Piotr R. Jankowski.

- To duże udogodnienie dla pasażerów, bo poprawia wygodę, ale i dla pracowników zajmujących się kontrolą bezpieczeństwa na naszym lotnisku, którzy mogą dokładniej identyfikować potencjalne zagrożenia – mówi cytowany w komunikacie prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Matuszczyk.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Przy lotnisku w Katowicach przybyło prawie 900 miejsc parkingowych
Lotniska
Nie ma już lotniczego dołka na Lotnisku Chopina. Będzie co przenosić na CPK
Lotniska
Ryanair dołącza Budapeszt do katowickiej siatki połączeń
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Lotniska
Paraliż na niemieckich lotniskach, największe strajkują. Odczuje to pół miliona pasażerów
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń