Rewolucja technologiczna na lotnisku w Lublinie. Kontrola bagażu bez wyjmowania płynów

Lotnisko w Lublinie jako pierwsze w Polsce zainstalowało skanery prześwietlające w 3D bagaż podręczny pasażerów podczas kontroli bezpieczeństwa. Dzięki temu pasażerowie nie muszą wyjmować urządzeń elektronicznych ani płynów.

Publikacja: 21.02.2025 10:13

Rewolucja technologiczna na lotnisku w Lublinie. Kontrola bagażu bez wyjmowania płynów

Foto: Port Lotniczy Lublin, Jacek Gański

Urządzenia uruchomione właśnie na lubelskim lotnisku wykorzystują technologię tomografii komputerowej 3D. Takie skanery, ale o większych gabarytach, działają już w lotniczych bagażowniach, a także na drogowych i kolejowych przejściach granicznych w kraju. Ta technologia w znaczący sposób, poprawia przepustowość lotniska - opisuje w komunikacie rzecznik lotniska Piotr R. Jankowski.

Czytaj więcej

Prawie 60 milionów pasażerów na polskich lotniskach. Nowy rekord

- To duże udogodnienie dla pasażerów, bo poprawia wygodę, ale i dla pracowników zajmujących się kontrolą bezpieczeństwa na naszym lotnisku, którzy mogą dokładniej identyfikować potencjalne zagrożenia – mówi cytowany w komunikacie prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Matuszczyk.

Dwa nowoczesne skanery prześwietlą na lotnisku w Lublinie bagaż w 3D

Dwa nowoczesne skanery CT w części „odloty” terminala to dwa zestawy urządzeń EDS CB (Explosive Detection System for Cabin Baggage) wraz z systemem transportu bagażu kabinowego i automatycznym powrotnikiem pojemników

(kuwet) o długości około 18 metrów.

Nowe urządzenia zastąpiły dotychczas użytkowane skanery RTG starego typu. Lotnisko kupiło je w postępowaniu przetargowym za 6 milionów złotych brutto.

Tego typu urządzenia działają w wielu europejskich portach lotniczych, m.in. w Wenecji, Genui, Weronie, a wkrótce zostaną uruchomione w Sztokholmie.

Foto: Port Lotniczy Lublin, Jacek Gański

Urządzenia uruchomione właśnie na lubelskim lotnisku wykorzystują technologię tomografii komputerowej 3D. Takie skanery, ale o większych gabarytach, działają już w lotniczych bagażowniach, a także na drogowych i kolejowych przejściach granicznych w kraju. Ta technologia w znaczący sposób, poprawia przepustowość lotniska - opisuje w komunikacie rzecznik lotniska Piotr R. Jankowski.

- To duże udogodnienie dla pasażerów, bo poprawia wygodę, ale i dla pracowników zajmujących się kontrolą bezpieczeństwa na naszym lotnisku, którzy mogą dokładniej identyfikować potencjalne zagrożenia – mówi cytowany w komunikacie prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Matuszczyk.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Lotniska
Donald Tusk ogłosił nowe decyzje w sprawie CPK. „Robota ruszyła”
Lotniska
Ruch lotniczy w Europie rośnie. Za 25 lat będzie większy o ponad połowę
Lotniska
Kolejny rekord na Lotnisku Chopina. „Jak tlenu potrzebujemy modernizacji”
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Lotniska
Kolejny rekord na lotnisku w Katowicach – takiego kwietnia jeszcze nie było
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont