Pandemia wciąż straszy Polaków. Szukają wakacji, które można odwołać

Zdecydowana większość Polaków, którzy planują w tym roku urlop, będzie wypoczywać w Polsce, by nie narażać się na ryzyko i uciążliwości, jakie niesie podróżowanie w pandemii – wynika z badania agencji mediowej Starcom.

Publikacja: 13.07.2021 15:53

Pandemia wciąż straszy Polaków. Szukają wakacji, które można odwołać

Foto: Fot. Pixabay

Pandemia nadal znacząco wpływa na plany wakacyjne Polaków – wynika z badania HX Study, które cyklicznie przygotowuje agencja mediowa Starcom, należąca do holdingu reklamowego Publicis Groupe.

24 procent badanych w ogóle nie zamierza wyjeżdżać na urlop, 32 procent jeszcze nie podjęło decyzji. Wyjazd planuje natomiast 44 procent, z czego 79 procent nie zamierza opuszczać kraju, a tylko 26 procent wybiera się za granicę. Turyści minimalizują więc ryzyko zakażenia, ale też unikają uciążliwości podróżowania w czasach pandemii – wnioskują autorzy badania.

""

turystyka.rp.pl

Najwięcej, bo 79 procent podróżujących za najważniejszy czynnik decydujący o wyborze miejsca wypoczynku uznało możliwość odwołania rezerwacji. Sztywność rezerwacji jest dla wczasowiczów problemem – idealnym jego rozwiązaniem byłaby, zdaniem autorów badania, platforma integrująca uwalniane w ostatniej chwili noclegi. Takie rozwiązania istnieją już wprawdzie, ale wciąż są mało popularne.

CZYTAJ TEŻ: U progu sezonu Polacy wydali 124 miliony z bonów turystycznych

Kolejne kryteria wyboru miejsca na urlop to bezpieczeństwo na miejscu (m.in. dezynfekcja, obowiązek noszenia maseczek, ograniczenie liczby gości), a także bliskość miejsca wypoczynku i miejsca zamieszkania umożliwiająca szybki powrót do domu w razie konieczności (około dwie trzecie wskazań). Polacy boją się bowiem wciąż zmieniających się wymagań dotyczących testów, szczepień i kwarantanny. Pozostając w Polsce, nie ryzykują nieplanowanych komplikacji przy przekraczaniu granicy. Zniechęcić do wyjazdu może na przykład konieczność wcześniejszego zrobienia testu na covid-19. Miejsca, które nie stawiają takiego warunku, wybierze 60 procent ankietowanych.

""

turystyka.rp.pl

Zachowania Polaków na wakacjach raczej nie będzie cechować beztroska. Ponad połowa respondentów zapowiada, że będzie unikać miejsc zatłoczonych, takich jak baseny czy place zabaw. Z rezerwą potraktuje też wypożyczalnie sprzętu sportowego i kamizelek ratunkowych. Niewiele mniej, bo 41 procent wybierze miejsca tylko dla osób zaszczepionych lub z negatywnym wynikiem testu.

""

turystyka.rp.pl

Aż 85 procent Polaków deklaruje, że zaplanuje wyjazd samodzielnie, a 10 procent, że skorzysta z usług biura podróży.

Większość, bo 70 procent wyjedzie z partnerem lub partnerką. Dokładniejsza analiza pokazuje, że wakacyjne wyjazdy są popularniejsze wśród osób w związkach nieformalnych. Powszechniejsze jest natomiast pozostawanie w domu osób wolnych, owdowiałych, rozwiedzionych i w separacji. Solo wyjedzie tylko 7 procent ankietowanych.

ZOBACZ TAKŻE: Raport. Polacy ruszyli po wycieczki późno, ale za to z impetem

Jak sugerują autorzy badania, cały rynek turystyczny jest zaprojektowany tak, że wyjazd w pojedynkę jest całkowicie nieopłacalny. Wniosek jest taki, że nadal jest nisza na rynku wyjazdów dla singli, którzy nie znajdują dla siebie dobrych i niedrogich ofert, dlatego rezygnują z wypoczynku.

""

turystyka.rp.pl

Planując wyjazd, Polacy chętnie porównują oferty w serwisach rezerwacyjnych. Wielu wybiera miejsca, w których już było, bo wie, czego może się spodziewać. A jeśli nie zna miejsca, chętnie korzysta z rekomendacji zarówno rodziny i znajomych, jak i tych wystawianych w internecie – bezpośrednio przy ofertach i w serwisach społecznościowych. Dowodzi to ogromnego potencjału rekomendacji i poleceń w kanałach cyfrowych – czytamy.

""

turystyka.rp.pl

– Wchodząc na fanpage hotelu lub pensjonatu na Facebooku, możemy zobaczyć recenzje i oceny wystawione przez gości i opublikowane przez nich zdjęcia. Co więcej, możemy sprawdzić, kto z naszych znajomych zameldował się w tym miejscu i dowiedzieć czegoś więcej w prywatnej wiadomości – wyjaśnia dyrektor Social Media Performics Barbara Drapała, cytowana w raporcie z badania.

Z badania wyłania się więc obraz przemyślanych, rozważnych decyzji o wyjazdach – podsumowuje Starcom.

Badanie zostało przeprowadzone 12 i 13 czerwca na reprezentatywnej grupie 1081 Polaków metodą CAWI (kwestionariusze zebrane w panelu internetowym).

Pandemia nadal znacząco wpływa na plany wakacyjne Polaków – wynika z badania HX Study, które cyklicznie przygotowuje agencja mediowa Starcom, należąca do holdingu reklamowego Publicis Groupe.

24 procent badanych w ogóle nie zamierza wyjeżdżać na urlop, 32 procent jeszcze nie podjęło decyzji. Wyjazd planuje natomiast 44 procent, z czego 79 procent nie zamierza opuszczać kraju, a tylko 26 procent wybiera się za granicę. Turyści minimalizują więc ryzyko zakażenia, ale też unikają uciążliwości podróżowania w czasach pandemii – wnioskują autorzy badania.

Pozostało 86% artykułu
Nowe Trendy
Izrael dofinansuje inwestycje służące turystyce. Na razie goście omijają ten kraj
Nowe Trendy
Posłowie: Gdzie ta opłata turystyczna? Ministerstwo: Spokojnie, pracujemy nad nią
Nowe Trendy
Rząd Majorki zbada pojemność turystyczną wyspy. Redukcja łóżek przesądzona
Nowe Trendy
Po Austrii turyści będą jeździć (prawie) za darmo. „Staniemy się przykładem”
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Nowe Trendy
Hiszpański rząd: Skrócimy tydzień pracy. Branża turystyczna: Stracimy miliardy euro
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?