Wycieczki lotnicze? Najlepiej z ostrzeżeniem o szkodliwości, jak na papierosach

Austriacki polityk i hotelarz uważa, że kolejki górskie są w mediach niesłusznie przedstawiane jako niszczące środowisko. Jego zdaniem, zamiast „atakować wyciągi”, powinno się ostrzegać przed korzystaniem z wycieczek lotniczych i rejsów morskich.

Publikacja: 12.01.2023 10:37

Zdaniem obrońcy wyciągów górskich, to inne formy turystyki bardziej szkodzą środowisku

Zdaniem obrońcy wyciągów górskich, to inne formy turystyki bardziej szkodzą środowisku

Foto: Bloomberg

Franz Hörl to austriacki przedsiębiorca i polityk, hotelarz z Zillertal, szef oddziału do spraw kolei górskich w Austriackiej Izbie Gospodarczej i rzecznik Austriackiej Partii Ludowej. W ostatnim czasie wywołał w mediach burzę, występując w obronie kolei górskich. Jego zdaniem są one bowiem w mediach przedstawiane w złym świetle, jako urządzenia powodujące dużą emisję CO2. Według Hörla to jednak wycieczki samolotowe i rejsy morskie powodują więcej szkód, dlatego należałoby wprowadzić podatek od reklamy tych „szczególnie szkodliwych dla środowiska form wypoczynku” lub całkowicie ich zakazać – relacjonuje austriacki portal branży turystycznej Tip Online.

Czytaj więcej

Ferie na nartach w Austrii? Może być trudno, wyciągi stoją zamknięte

Hörl uważa nawet, że na reklamach podróży, które szczególnie negatywnie wpływają na klimat, można by zamieszczać klauzule o ich szkodliwości podobne do tych na wyrobach tytoniowych. To wyrównałoby szanse na rynku, a goście mogliby się przekonać, jak zielony może być urlop w Austrii w sezonie letnim i zimowym.

Hörl podkreśla, że koleje górskie zużywają jedynie 0,33 procent energii elektrycznej wykorzystywanej przez kraj. Jego zdaniem, jedynym problemem w kontekście środowiskowym, są tu przyjazdy i odjazdy gości.

Wypowiedź Hörla wywołała komentarze przedstawicieli samej branży turystycznej. Sekretarz generalny Austriackiego Związku Turystycznego Walter Säckl komentuje, że choć nie dziwi go, że brak śniegu powoduje zdenerwowanie przedsiębiorców żyjących z turystyki górskiej, to nie można dyskusji o klimacie prowadzić kosztem innych form turystyki.

Dyrektor Zrzeszenia Przedsiębiorców Lotniczych Peter Malanik, podkreśla, że turystyka narciarska w Tyrolu sama korzysta na podróżach lotniczych, między innymi na czarterach do Innsbrucku i podkreśla, że nowoczesne samoloty zużywają tylko 3,5 litra paliwa lotniczego na 100 kilometrów na pasażera, czyli o wiele mniej niż większość samochodów, jakimi turyści przyjeżdżają na narty.

Pomysł zamieszczania na reklamach klauzuli tytoniowej za bezsensowny uważa też Günther Ofner, szef działu lotniczego w Austriackiej Izbie Gospodarczej i członek zarządu lotniska w Wiedniu. Turystyka austriacka w dużej mierze zależy od przyjazdów z zagranicy, a bez podróży lotniczych nie będzie możliwy rozwój turystyki biznesowej, konferencyjnej i zwiedzania miast. W zachodniej części kraju, w szczególności w Tyrolu, bez podróży lotniczych branża byłaby w bardzo trudnej sytuacji.

Krytyki nie szczędzą też Norbert Kettner, dyrektor Wien Tourismus i Susanne Kraus-Winkler, sekretarz stanu ds. turystyki, która podkreśla, że wszyscy przedsiębiorcy z tego sektora są świadomi wyzwań klimatycznych, a dzielenie turystyki na poszczególne segmenty nie prowadzi do żadnego celu. A przecież cała branża pracuje intensywnie nad zneutralizowaniem wpływu turystyki na środowisko i klimat.

Franz Hörl to austriacki przedsiębiorca i polityk, hotelarz z Zillertal, szef oddziału do spraw kolei górskich w Austriackiej Izbie Gospodarczej i rzecznik Austriackiej Partii Ludowej. W ostatnim czasie wywołał w mediach burzę, występując w obronie kolei górskich. Jego zdaniem są one bowiem w mediach przedstawiane w złym świetle, jako urządzenia powodujące dużą emisję CO2. Według Hörla to jednak wycieczki samolotowe i rejsy morskie powodują więcej szkód, dlatego należałoby wprowadzić podatek od reklamy tych „szczególnie szkodliwych dla środowiska form wypoczynku” lub całkowicie ich zakazać – relacjonuje austriacki portal branży turystycznej Tip Online.

Nowe Trendy
Piotr Borys: Dofinansujemy i sprofesjonalizujemy polską turystykę. To będzie przełom
Nowe Trendy
Zmiany w prawie turystycznym. "Komisja Europejska szykuje przedsiębiorcom piekło"
Nowe Trendy
Rowerem do Polski - sposób urzędnika na promowanie naszego kraju
Nowe Trendy
Polska przyroda i zabytki w krainie tulipanów. Jubileusz ogrodów pod Amsterdamem
Nowe Trendy
Brytyjska branża turystyczna: Brakuje pracowników i zrównoważonej gospodarki