Wycieczki lotnicze? Najlepiej z ostrzeżeniem o szkodliwości, jak na papierosach

Austriacki polityk i hotelarz uważa, że kolejki górskie są w mediach niesłusznie przedstawiane jako niszczące środowisko. Jego zdaniem, zamiast „atakować wyciągi”, powinno się ostrzegać przed korzystaniem z wycieczek lotniczych i rejsów morskich.

Publikacja: 12.01.2023 10:37

Zdaniem obrońcy wyciągów górskich, to inne formy turystyki bardziej szkodzą środowisku

Zdaniem obrońcy wyciągów górskich, to inne formy turystyki bardziej szkodzą środowisku

Foto: Bloomberg

Franz Hörl to austriacki przedsiębiorca i polityk, hotelarz z Zillertal, szef oddziału do spraw kolei górskich w Austriackiej Izbie Gospodarczej i rzecznik Austriackiej Partii Ludowej. W ostatnim czasie wywołał w mediach burzę, występując w obronie kolei górskich. Jego zdaniem są one bowiem w mediach przedstawiane w złym świetle, jako urządzenia powodujące dużą emisję CO2. Według Hörla to jednak wycieczki samolotowe i rejsy morskie powodują więcej szkód, dlatego należałoby wprowadzić podatek od reklamy tych „szczególnie szkodliwych dla środowiska form wypoczynku” lub całkowicie ich zakazać – relacjonuje austriacki portal branży turystycznej Tip Online.

Czytaj więcej

Ferie na nartach w Austrii? Może być trudno, wyciągi stoją zamknięte

Hörl uważa nawet, że na reklamach podróży, które szczególnie negatywnie wpływają na klimat, można by zamieszczać klauzule o ich szkodliwości podobne do tych na wyrobach tytoniowych. To wyrównałoby szanse na rynku, a goście mogliby się przekonać, jak zielony może być urlop w Austrii w sezonie letnim i zimowym.

Hörl podkreśla, że koleje górskie zużywają jedynie 0,33 procent energii elektrycznej wykorzystywanej przez kraj. Jego zdaniem, jedynym problemem w kontekście środowiskowym, są tu przyjazdy i odjazdy gości.

Wypowiedź Hörla wywołała komentarze przedstawicieli samej branży turystycznej. Sekretarz generalny Austriackiego Związku Turystycznego Walter Säckl komentuje, że choć nie dziwi go, że brak śniegu powoduje zdenerwowanie przedsiębiorców żyjących z turystyki górskiej, to nie można dyskusji o klimacie prowadzić kosztem innych form turystyki.

Dyrektor Zrzeszenia Przedsiębiorców Lotniczych Peter Malanik, podkreśla, że turystyka narciarska w Tyrolu sama korzysta na podróżach lotniczych, między innymi na czarterach do Innsbrucku i podkreśla, że nowoczesne samoloty zużywają tylko 3,5 litra paliwa lotniczego na 100 kilometrów na pasażera, czyli o wiele mniej niż większość samochodów, jakimi turyści przyjeżdżają na narty.

Pomysł zamieszczania na reklamach klauzuli tytoniowej za bezsensowny uważa też Günther Ofner, szef działu lotniczego w Austriackiej Izbie Gospodarczej i członek zarządu lotniska w Wiedniu. Turystyka austriacka w dużej mierze zależy od przyjazdów z zagranicy, a bez podróży lotniczych nie będzie możliwy rozwój turystyki biznesowej, konferencyjnej i zwiedzania miast. W zachodniej części kraju, w szczególności w Tyrolu, bez podróży lotniczych branża byłaby w bardzo trudnej sytuacji.

Krytyki nie szczędzą też Norbert Kettner, dyrektor Wien Tourismus i Susanne Kraus-Winkler, sekretarz stanu ds. turystyki, która podkreśla, że wszyscy przedsiębiorcy z tego sektora są świadomi wyzwań klimatycznych, a dzielenie turystyki na poszczególne segmenty nie prowadzi do żadnego celu. A przecież cała branża pracuje intensywnie nad zneutralizowaniem wpływu turystyki na środowisko i klimat.

Franz Hörl to austriacki przedsiębiorca i polityk, hotelarz z Zillertal, szef oddziału do spraw kolei górskich w Austriackiej Izbie Gospodarczej i rzecznik Austriackiej Partii Ludowej. W ostatnim czasie wywołał w mediach burzę, występując w obronie kolei górskich. Jego zdaniem są one bowiem w mediach przedstawiane w złym świetle, jako urządzenia powodujące dużą emisję CO2. Według Hörla to jednak wycieczki samolotowe i rejsy morskie powodują więcej szkód, dlatego należałoby wprowadzić podatek od reklamy tych „szczególnie szkodliwych dla środowiska form wypoczynku” lub całkowicie ich zakazać – relacjonuje austriacki portal branży turystycznej Tip Online.

Nowe Trendy
Co piąty turysta przyjechał do Polski z zagranicy. Najwięcej z Niemiec
Nowe Trendy
Minister od turystyki, Piotr Borys, nie zostanie prezydentem
Nowe Trendy
Bruksela sprawdza, czy Google nie łamie prawa, pokazując oferty lotów
Nowe Trendy
Jaki wpływ na gospodarkę ma branża spotkań i wydarzeń? „Wyniki są imponujące”
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nowe Trendy
Grecka wyspa będzie neutralna klimatycznie. Zainwestuje w nią gigant turystyczny