Reklama
Rozwiń

Pokolenia Z i X w podróży - co je różni? „Motywacja, podejście do planowania, styl”

Jak podróżują młodzi ludzie z pokolenia Z, a jak ich rodzice? Światło na upodobania podróżnicze tych dwóch grup rzuca nowe badanie Sabre.

Publikacja: 10.07.2025 18:02

Pokolenia Z i X w podróży - co je różni? „Motywacja, podejście do planowania, styl”

Foto: Adobe Stock

Turyści z pokolenia Z (18-25 lat) wybierają krótkie, intensywne podróże, zazwyczaj trwające od pięciu do siedmiu dni, by doświadczyć jak najwięcej w krótkim czasie - twierdzi firma Sabre, dostawca oprogramowania i technologii dla branży turystycznej, opierając się na swoim badaniu.

„Zetki” chętnie podróżują w grupie - dla 32 procent brak towarzystwa stanowi istotny mankament wakacji.

Co ciekawe, planują podróże uważnie i pragmatycznie, szukają oszczędności jeszcze przed wylotem. Ponad 66 procent korzysta z porównywarek cen biletów, 50 procent preferuje oferty last minute, a 26 procent korzysta z modnych, chociaż cechujących się ograniczoną skutecznością, trików, takich jak zakupy w trybie incognito przeglądarki, by uniknąć wyższych cen.

- Młodsze pokolenie chętnie łączy różne narzędzia, aby obniżyć koszty podróży. Generacja wychowana w cyfrowym świecie w naturalny sposób rozumie, że platformy i aplikacje to złożone technologie, które czasem wyliczają i prezentują ceny dynamicznie. Część konsumentów podejmuje wyzwanie i stara się wygrać z systemami dynamicznie maksymalizującymi przychody. Nasze badanie wskazuje, że pokolenie zet nie wyobraża sobie planowania podróży bez sprawdzenia potencjału na oszczędności - mówi ekspert Sabre Grzegorz Surma, cytowany w komunikacie.

Czytaj więcej

Badanie. Polscy turyści polują na okazje, ale nie są w tym biegli
Reklama
Reklama

87 procent Polaków w wieku 18-25 lat planuje całą swoją podróż z wykorzystaniem internetu, a 25 procent przyznaje, że zdarzyło im się już wykorzystać sztuczną inteligencję do usprawnienia lub przyspieszenia planowania podróży. To rekordowy współczynnik, który pokazuje, że AI weszła już na stałe do świata podróży.

Co więcej, 54 procent „zetek” czerpie inspirację do podróży z mediów społecznościowych (Instagram, YouTube, TikTok). Oznacza to, że wielu młodych Polaków przechodzi przez cały proces - od wyboru kierunku, przez analizę cen, po kliknięcie „kupuj” - całkowicie cyfrowo.

Czterech na 10 młodych Polaków podróżuje obecnie częściej niż w poprzednich latach, a niemal połowa tej grupy deklaruje, że w kolejnych latach będzie starała się podróżować jeszcze częściej.

Generacja X - starsi, ale wciąż pełni podróżniczej pasji

Koszty podróży to problem osób we wszystkich grupach wiekowych i na wszystkich szczeblach kariery.

61 procent Polaków w wieku 45-55 lat wymienia koszty jako główną barierę w regularnym podróżowaniu. Nic więc dziwnego, że pokolenie X także stara się zoptymalizować wydatki. 73 procent przedstawicieli tej grupy planuje podróż w najbliższym czasie, ale, jak pokazuje badanie, tylko 23 procent z nich podróżuje więcej niż kiedyś.

Zamiast krótkich wypadów preferują dłuższe wyjazdy i średnio spędzają w ciągu całego roku kalendarzowego 14 nocy poza domem. Siedmiu na 10 Polaków w tej grupie wiekowej wykorzystuje internet do planowania podróży.

Reklama
Reklama

77 procent Polaków w wieku 45-55 lat przyznaje, że korzystają z porównywarek cen biletów, a 31 procent rezerwuje noclegi z wyprzedzeniem, by zaoszczędzić.

Czytaj więcej

Relaks nad morzem, gwarancja dobrej pogody, wygoda all inclusive - Polacy planują wakacje

Pokolenia Z i X podróżują inaczej

„Zetki” i ich rodzice podróżują z innych powodów, w różnych stylach i mają różne podejście do planowania. Młodsi cenią sobie spontaniczność, towarzystwo i cyfrowe rozwiązania, które pozwalają im podróżować częściej i taniej. Aż 44 procent z nich podróżuje z przyjaciółmi.

Z kolei przedstawiciele generacji X szukają oszczędności w sposób bardziej tradycyjny - planują z wyprzedzeniem, zazwyczaj długie wakacje, ale wciąż mając na uwadze koszty.

Młodsze pokolenie wybiera więcej krótkich, intensywnych wyjazdów, które są bardziej dostosowane do ich dynamicznego stylu życia.

Z kolei starsze pokolenie preferuje stabilność, spokój i relaks, a wypoczywa głównie w lipcu, sierpniu i we wrześniu. Ma też mniej kompleksów - tylko 34 procent Polaków w wieku 45-55 lat zgadza się ze stwierdzeniem, że czują się gorsi, jeśli podróżują mniej niż ich znajomi.

Reklama
Reklama

W wypadku obu generacji technologia odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu kosztami podróży, czego dowodzi wysoka popularność porównywarek cen i podobnych narzędzi do planowania wyjazdów.

Metodologia

Badanie „Podróże Polaków 2025” zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Sabre przez IQS w dniach 15-28 kwietnia 2025 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

Czytaj więcej

Rekordowy rok w turystyce - Polska zarobi ponad 165 miliardów złotych

Turyści z pokolenia Z (18-25 lat) wybierają krótkie, intensywne podróże, zazwyczaj trwające od pięciu do siedmiu dni, by doświadczyć jak najwięcej w krótkim czasie - twierdzi firma Sabre, dostawca oprogramowania i technologii dla branży turystycznej, opierając się na swoim badaniu.

„Zetki” chętnie podróżują w grupie - dla 32 procent brak towarzystwa stanowi istotny mankament wakacji.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Nowe Trendy
Hiszpania zakazuje fałszywej troski o środowisko naturalne. "Greenwashing? To nie u nas"
Nowe Trendy
Polska ze 143 międzynarodowymi wydarzeniami w 2024 roku. 21. miejsce na świecie
Nowe Trendy
Badanie. Polscy turyści polują na okazje, ale nie są w tym biegli
Nowe Trendy
Donald Trump ogranicza rodzimą turystykę. Podnosi opłaty za wjazd, tnie promocję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama