Reklama
Rozwiń

Badanie. Polscy turyści polują na okazje, ale nie są w tym biegli

40 procent Polaków szuka w sieci ofert last minute, a 30 procent stara się kupować bilety lotnicze w określone dni tygodnia, bo liczą, że wtedy są lepsze ceny. Szukanie oszczędności ma też swoją płeć - inaczej reagują kobiety, a inaczej mężczyźni - pokazuje badanie firmy Sabre.

Publikacja: 08.07.2025 13:24

Badanie. Polscy turyści polują na okazje, ale nie są w tym biegli

Foto: Adobe Stock

Wydaje się, że w czasach internetu upolowanie tanich lotów to nic trudnego, jednak tylko czworo na 10 Polaków twierdzi, że wie, jak nie przepłacać za bilety - wynika z badania „Podróże Polaków 2025” przeprowadzonego przez Sabre, dostawcę oprogramowania i technologii dla branży turystycznej.

- Przemyślane zakupy mogą pomóc oszczędzić na biletach i podróży ogółem, jednak wymagają sporej uważności. Jak wynika z badania, zanim kupimy bilet, zwracamy uwagę na promocje last minute, ale także planujemy z wyprzedzeniem i staramy się finalizować transakcje w odpowiednich dniach. Zdarza nam się weryfikować, czy cena nie spadnie, kiedy usuniemy ciasteczka albo przelogujemy się na inne narzędzie. Technologia daje nam dziś możliwość bycia znacznie bardziej świadomymi podróżnikami - mówi ekspert Sabre Grzegorz Surma, cytowany w komunikacie.

Noclegi kosztują najwięcej

Badanie Sabre pokazuje, że noclegi to najdroższa pozycja na liście wydatków podróżniczych. Ich koszt to aż 35 procent całkowitych wydatków w podróży krajowej lub zagranicznej. 37 procent badanych przyznaje, że zna różne triki, które pozwalają na zaoszczędzenie na noclegach. Nie wszyscy jednak je stosują, bo nie chcą rezygnować z komfortu.

Choć Polacy znają wiele sposobów na zaoszczędzenie przed wyjazdem, nie zawsze udaje im się znaleźć najtańsze bilety. 40 procent ankietowanych poluje na oferty last minute, które mogą znacząco obniżyć koszt podróży, wiadomo jednak, że nie każdy lot będzie objęty tego typu promocją.

Niektórzy liczą na promocje okresowe - 30 procent zwraca szczególną uwagę na dni tygodnia, takie jak wtorki czy środy, kiedy najczęściej ceny biletów są niższe. Pomimo tych wysiłków niewielu turystów oszczędza skutecznie - mniej niż jeden na pięciu Polaków (18 procent) twierdzi, że zna naprawdę dobry, sprawdzony sposób na obniżenie ceny biletów.

Tak zwane „cyber-hacki” znacznie częściej wykorzystują osoby młodsze (18-24 lata), a odsetek korzystających spada z wiekiem.

Czytaj więcej

Relaks nad morzem, gwarancja dobrej pogody, wygoda all inclusive - Polacy planują wakacje

- Polacy mają wiele różnych strategii oszczędzania przy planowaniu podróży. Obok znajomości interfejsów sprzedaży przydatna okazuje się też intuicja, bo nie jest możliwe, żeby tę technologię zwyczajnie „rozgryźć” raz na zawsze. Na dynamiczne ustalanie cen biletów składa się wiele czynników, dlatego ich zmiany bywają dla wielu podróżnych niezrozumiałe i zaskakujące, a przecież chcemy sprawić, żeby wymarzone wakacje nie nadszarpnęły naszego portfela - mówi Grzegorz Surma.

56 procent poszukiwaczy okazji korzysta z kodów rabatowych i cashbacków, a 53 procent rezygnuje z płatnych atrakcji. Co ciekawe, już co drugi turysta decyduje się na samodzielne przygotowanie posiłków podczas podróży.

Kobiety i mężczyźni oszczędzają inaczej

Badanie Sabre ujawnia, że u kobiet i mężczyzn zauważalne są różnice się w podejściu do podróży i oszczędności. Kobiety zdecydowanie częściej planują wyjazdy z wyprzedzeniem. Ponad połowa z nich (57 procent) stara się kupić bilety i noclegi na długo przed datą wyjazdu, co daje im większą kontrolę nad kosztami. Mężczyźni, choć również szukają okazji, rzadziej stosują taką strategię. Kobiety chętniej też korzystają z internetu, by znaleźć darmowe atrakcje (50 procent kobiet vs 28 procent mężczyzn).

Jednak nie wszyscy są gotowi na rezygnację z komfortu podróży - mężczyźni okazują się bardziej przywiązani do siedzenia obok swoich bliskich w samolocie, podczas gdy kobiety częściej decydują się na tańsze miejsca - tylko 25 procent oszczędzających mężczyzn przyznaje, że woli nie dopłacać do miejsca w samolocie, taką formę oszczędzania praktykuje natomiast 41 procent kobiet.

Obie płcie mają z kolei podobne podejście do kwestii ubezpieczenia podróży. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni w równym stopniu rezygnują z niego, by zaoszczędzić, choć odsetek osób, które decydują się na ten krok, nie przekracza 16 procent.

Wyniki badania wskazują wyraźnie, że Polacy szukają oszczędności, ale nie do końca nie wiedzą, czy za ich sukcesami w tej materii stoi doświadczenie, czy łut szczęścia. Mają coraz większą świadomość dostępnych metod oszczędzania, takich jak promocje last minute czy w określone dni tygodnia, a jednocześnie nie wszyscy potrafią w pełni z nich korzystać. Powód? Coraz bardziej liczy się nie tylko cena, ale także elastyczność procesu planowania podróży. Wydaje się, że przyszłość turystyki to przede wszystkim prostota, przejrzystość i umiejętność szybkiego porównania dostępnych opcji - konkluduje Sabre.

Czytaj więcej

Cztery typy turystów opanują świat - pokazuje najnowsze badanie

Metodologia

Badanie „Podróże Polaków 2025” zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Sabre przez IQS od 15 do 28 kwietnia 2025 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

Wydaje się, że w czasach internetu upolowanie tanich lotów to nic trudnego, jednak tylko czworo na 10 Polaków twierdzi, że wie, jak nie przepłacać za bilety - wynika z badania „Podróże Polaków 2025” przeprowadzonego przez Sabre, dostawcę oprogramowania i technologii dla branży turystycznej.

- Przemyślane zakupy mogą pomóc oszczędzić na biletach i podróży ogółem, jednak wymagają sporej uważności. Jak wynika z badania, zanim kupimy bilet, zwracamy uwagę na promocje last minute, ale także planujemy z wyprzedzeniem i staramy się finalizować transakcje w odpowiednich dniach. Zdarza nam się weryfikować, czy cena nie spadnie, kiedy usuniemy ciasteczka albo przelogujemy się na inne narzędzie. Technologia daje nam dziś możliwość bycia znacznie bardziej świadomymi podróżnikami - mówi ekspert Sabre Grzegorz Surma, cytowany w komunikacie.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Polska ze 143 międzynarodowymi wydarzeniami w 2024 roku. 21. miejsce na świecie
Nowe Trendy
Donald Trump ogranicza rodzimą turystykę. Podnosi opłaty za wjazd, tnie promocję
Nowe Trendy
Niemiecki minister: Poprawimy konkurencyjność naszej turystyki
Nowe Trendy
Klub Polskiej Turystyki: Premierze Tusku, turystyka to gospodarka, nie rekreacja