Wojna w Ukrainie a turystyka. Zyskały Turcja, Bliski Wschód i chińskie samoloty

Rok po wybuchu wojny w Ukrainie firma ForwardKeys przeanalizowała jej wpływ na podróże Rosjan. Jak pisze w podsumowaniu badania, niektóre skutki konfliktu są „oczekiwane”, inne z kolei „zaskakujące”.

Publikacja: 27.02.2023 13:40

Wojna w Ukrainie a turystyka. Zyskały Turcja, Bliski Wschód i chińskie samoloty

Foto: PAP/CTK, Drahoslav Ramik

Zgodnie z przewidywaniami sankcje i zakaz bezpośrednich lotów między Rosją a większością krajów Unii Europejskiej radykalnie ograniczyły Rosjanom możliwość podróżowania po Europie. Z kolei inne regiony świata na sankcjach skorzystały, na przykład Bliski Wschód i Turcja, które nie zakazały lotów do i z Rosji - pisze w komunikacie firma ForwardKeys specjalizująca się w badaniach rynku turystycznego.

W ciągu roku, licząc od wybuchu wojny 24 lutego zeszłego roku, liczba miejsc w rejsach między Rosją a Bliskim Wschodem i Turcją wzrosła odpowiednio o 27 i 26 procent w porównaniu z tym samym okresem w latach 2018-2019. Dla porównania w wypadku Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii spadła ona o 99 procent, Ameryki Północnej - o 92 procent, regionu Azji i Pacyfiku - o 87 procent, Afryki, Ameryki Południowej i Środkowej - o 76 procent, a pozostałej części Europy - o 20 procent.

ForwardKeys

Za „być może najbardziej zaskakujący trend”, który pojawił się w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy wojny, ForwardKeys uważa powrót bogatych Rosjan do podróży międzynarodowych, podczas gdy zwykli Rosjanie zostali w domu.

Od 24 lutego do końca grudnia 2022 roku sprzedaż biletów w klasach premium wzrosła o 10 procent w porównaniu z okresem sprzed pandemii, z kolei tych w klasie ekonomicznej spadła o 70 procent. Jednak na początku 2023 roku podróże międzynarodowe osłabły - w połowie lutego liczba rezerwacji lotów w klasach premium mających odbyć się w pierwszym kwartale była o 26 procent mniejsza niż w 2019 roku, a w ekonomicznej o 66 procent mniejsza.

Najwięcej zamożnych Rosjan udało się do Tajlandii - podróże klasą premium do tego kraju wzrosły o 81 procent w porównaniu z 2019 rokiem, Zjednoczonych Emiratów Arabskich - wzrost o 108 procent, Turcji - o 41 procent, na Malediwy - o 137 procent i do Egiptu - o 181 procent.

ForwardKeys

W ujęciu ogólnym (z uwzględnieniem lotów w klasach premium i ekonomicznej) najpopularniejszym wśród Rosjan kierunkiem lotniczym była Antalya. Liczba lotów do tureckiego kurortu z trzech moskiewskich lotnisk Wnukowo, Domodiedowo i Szeremietiewo wzrosła odpowiednio o 144, 77 i 74 procent w porównaniu z okresem przed pandemią.

Wśród innych popularnych tras ForwardKeys wymienia Stambuł - Szeremietiewo (wzrost o 73 procent), Stambuł - Wnukowo (spadek o 14 procent), Petersburg - Antalya (wzrost o 49 procent), Erywań - Szeremietiewo (spadek o 47 procent), Dubaj - Szeremietiewo (wzrost o 228 procent), Taszkent - Domodiedowo (wzrost o 84 procent) i Antalya - Jekaterynburg (spadek o 31 procent).

ForwardKeys

Kolejnym skutkiem wojny w Ukrainie i zamknięcia rosyjskiej przestrzeni powietrznej dla wielu linii lotniczych był wzrost kosztów i czasu lotów z Europy do Azji. W 12 miesiącach po rozpoczęciu wojny ceny biletów wzrosły o 20 procent w porównaniu z okresem przed pandemią i o 53 procent w porównaniu z rokiem poprzedzającym inwazję. 37 procent lotów między tymi kontynentami trwa obecnie ponad osiem godzin, podczas gdy przed wojną wskaźnik ten wynosił 23 procent. Pod tym względem najbardziej ucierpiały trasy z Francji, Niemiec, Skandynawii i Wielkiej Brytanii do Japonii i Korei Południowej.

Czytaj więcej

Amerykanom nie podoba się, że rosyjscy turyści latają do Turcji. "A gdzie sankcje?"

- Największy wpływ na podróże lotnicze do i z Rosji od czasu inwazji na Ukrainę miały związane z wojną sankcje. Przyniosły one szczególne korzyści Turcji i Bliskiemu Wschodowi, które utrzymały bezpośrednie loty do i z Rosji - komentuje wiceprezes ds. analiz w ForwardKeys Olivier Ponti, cytowany w komunikacie.

- Chińskie linie lotnicze będą kolejnym wygranym, bo latają w rosyjskiej przestrzeni powietrznej, co daje im przewagę pod względem czasu lotu i kosztów paliwa na trasach między Europą a regionem Azji i Pacyfiku. Jednak najbardziej znaczącym trendem jest wzrost podróży premium odzwierciedlający podział rosyjskiego społeczeństwa na bogatych, którzy jeżdżą na drogie wakacje, i mniej zamożnych, którzy zostają w domu - dodaje Ponti.

Zgodnie z przewidywaniami sankcje i zakaz bezpośrednich lotów między Rosją a większością krajów Unii Europejskiej radykalnie ograniczyły Rosjanom możliwość podróżowania po Europie. Z kolei inne regiony świata na sankcjach skorzystały, na przykład Bliski Wschód i Turcja, które nie zakazały lotów do i z Rosji - pisze w komunikacie firma ForwardKeys specjalizująca się w badaniach rynku turystycznego.

W ciągu roku, licząc od wybuchu wojny 24 lutego zeszłego roku, liczba miejsc w rejsach między Rosją a Bliskim Wschodem i Turcją wzrosła odpowiednio o 27 i 26 procent w porównaniu z tym samym okresem w latach 2018-2019. Dla porównania w wypadku Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii spadła ona o 99 procent, Ameryki Północnej - o 92 procent, regionu Azji i Pacyfiku - o 87 procent, Afryki, Ameryki Południowej i Środkowej - o 76 procent, a pozostałej części Europy - o 20 procent.

Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Turyści w kwestiach klimatycznych są jak schizofrenicy
Popularne Trendy
Amerykanie planują wakacje. Na szczycie listy marzeń europejska stolica
Popularne Trendy
Badanie. 60 procent Polaków nie planuje wyjazdu na majówkę
Popularne Trendy
Nowy rok - nowy rekord Polaków w Chorwacji. „Między nami są dobre wibracje”
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił