Amerykanom nie podoba się, że rosyjscy turyści latają do Turcji. "A gdzie sankcje?"

Waszyngton naciska na Turcję, aby nie wpuszczała rosyjskich linii lotniczych, jeśli przylatują tam samolotami amerykańskiej produkcji – dowiedział się „Wall Street Journal”. Jak tłumaczy, tego wymaga przestrzeganie sankcji nałożonych na Moskwę po jej inwazji na Ukrainę.

Publikacja: 27.01.2023 12:11

Tylko w lecie do Turcji poleciało na wypoczynek 2,1 miliona turystów z Rosji

Tylko w lecie do Turcji poleciało na wypoczynek 2,1 miliona turystów z Rosji

Foto: Aleksander Kramarz

Według „WSJ” wyżsi urzędnicy administracji amerykańskiej ostrzegli w zeszłym miesiącu władze Turcji, że narażają się na kary, jeśli świadczą usługi, jak tankowanie i dostarczanie części zamiennych do samolotów wyprodukowanych w USA, lecących do i z Rosji i Białorusi z naruszeniem sankcji.

„Ostrzeżenie dla Turcji jest kluczowym sprawdzianem, czy Stanom Zjednoczonym i ich sojusznikom uda się izolować Rosję czy może Moskwa znajdzie sposób na kontynuowanie działalności gospodarczej z pomocą państw trzecich, ważnych dla kremlowskiej strategii partnerów spoza Zachodu” - pisze gazeta w swoim portalu internetowym. Jak dodaje, tureckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie odpowiedziało na prośbę o komentarz w sprawie tego ostrzeżenia.

Czytaj więcej

Rosjanie spędzą jednak wakacje w Turcji. Ankara wyśle po nich samoloty

Administracja prezydenta Joe Bidena nałożyła kontrole eksportowe, zabraniając Rosji używania amerykańskich samolotów w lutym zeszłego roku. Jednak rosyjskie linie lotnicze kontynuowały latanie samolotami wyprodukowanymi przez Boeinga wbrew wysiłkom USA i Unii Europejskiej, zmierzającymi do ich uziemienia, w tym sankcjom ograniczającym wlot rosyjskich odrzutowców na zachodnie niebo, dostawom części zamiennych potrzebnych do bezpiecznego korzystania z samolotów i cofnięciu umów leasingu statków powietrznych.

Według danych firmy analitycznej Cirium, rosyjskie i białoruskie linie lotnicze, w tym należący w większości do Moskwy państwowy Aerofłot, tylko od 1 października wykonały do Turcji ponad 2100 lotów samolotami wyprodukowanymi w USA, w tym boeingami 777, 757 i 737. Chodzi o regularne rejsy z Moskwy do Stambułu, Izmiru i Antalyi.

Jak przypomina gazeta, ostrzeżenie pojawia się w momencie, gdy rząd Stanów Zjednoczonych podejmuje kroki, żeby wzmocnić sankcje wobec Rosji i, by kraje mające powiązania gospodarcze z Rosją, jak Turcja i Zjednoczone Emiraty Arabskie, zrobiły więcej w celu przestrzegania sankcji. Sankcje z kolei maja służyć pozbawieniu rosyjskiego rządu funduszy i kluczowych technologii, które mógłby on wykorzystać do prowadzenia wojny.

Kontynuacja rosyjskich lotów budzi też obawy o ich bezpieczeństwo, ponieważ Waszyngton zakazał sprzedawania części zamiennych do naprawy rosyjskiej floty samolotów cywilnych linii lotniczych.

Czytaj więcej

Turyści z Rosji nie dolecą do Egiptu. Jordania zamknęła niebo

Większość samolotów wykorzystywanych przez rosyjskie linie lotnicze to produkty Boeinga i Airbusa. Były wcześniej dzierżawione od firm leasingowych zarejestrowanych w Irlandii i na Bermudach. Zaraz po wprowadzeniu sankcji, w marcu zeszłego roku, prezydent Rosji Władymir Putin, podpisał nowe prawo zezwalające liniom lotniczym na zarejestrowanie ich w Rosji. Właśnie takie maszyny latają na trasach do Turcji. To utrudnia ich odzyskanie.

Od stycznia do października 2022 roku do Turcji przyjechało 39,6 miliona gości z zagranicy. Przychody z turystyki sięgnęły w tym czasie 35 miliardów dolarów. Według szacunków organizacji zrzeszającej rosyjskich touroperatorów, ATOR, w okresie czerwiec-sierpień 2022 roku do Turcji wyjechało z biurami podróży ponad 2,1 miliona Rosjan.

Nowe Trendy
Minister od turystyki, Piotr Borys, nie zostanie prezydentem
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Nowe Trendy
Bruksela sprawdza, czy Google nie łamie prawa, pokazując oferty lotów
Nowe Trendy
Jaki wpływ na gospodarkę ma branża spotkań i wydarzeń? „Wyniki są imponujące”
Nowe Trendy
Grecka wyspa będzie neutralna klimatycznie. Zainwestuje w nią gigant turystyczny
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Nowe Trendy
Ukraina planuje turystykę po wojnie. Na razie pokazuje odwagę swoich obywateli