W związku z ograniczeniami jakimi świat obłożył Rosję za jej agresję na Ukrainę potężnie skurczyły się możliwości wyjazdów Rosjan za granicę. W zorganizowanej turystyce wyjazdowej turyści mają do wyboru praktycznie tylko pięć kierunków z możliwością bezpośredniego dotarcia do celu samolotem. Przy czym ograniczona podaż spowodowała wzrost cen. To z kolei spowodował, że liczba podróży była mniejsza niż nawet w kryzysowym roku 2021. Organizacja zrzeszająca rosyjskie biura podróży, ATOR, przygotowała wstępne podsumowanie wyjazdów wakacyjnych.

Jak czytamy w raporcie roczna dynamika sprzedaży wycieczek zagranicznych w poszczególnych firmach turystycznych rozkłada się nierównomiernie - wielu średnich i niszowych graczy na rynku notuje wzrost liczby turystów o 17-40 procent w stosunku do lata 2021, a w niektórych wypadkach jest to wzrost kilkukrotny. Jednocześnie szereg firm, głównie dużych, odnotowuje spadek – czasami nawet o 20 procent lub więcej.

Generalnie, według wstępnej oceny analityków ATOR, wielkość zorganizowanej turystyki wyjazdowej tego lata pozostaje w tyle za tym samym okresem 2021 roku.

Wśród przyczyn ATOR wymienia ogólne ograniczenie transportu lotniczego, zamknięcie „częściowo dostępnych” miejsc w Europie, jak Cypr i Grecja, brak miejsc na Karaibach (Kuba, Meksyk), ograniczenie transportu do Turcji w czerwcu i lipcu, a do Egiptu w sierpniu. Rekompensowały to częściowo organizatorom kierunki na Bliskim Wschodzie i w Azji. „Dzięki nim niektóre biura podróży uzyskały dużo lepszy wynik niż rok wcześniej”.

W porównaniu z latem z 2019 roku spadek rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej według wstępnych szacunków wyniósł co najmniej 50 procent.

Zarazem ATOR odnotowuje zwiększenie udziału w całym ruchu zagranicznej turystyki wyjazdowej ruchu zorganizowanego.

Według wstępnych szacunków – obejmujących zarówno indywidualny, jak i zorganizowany ruch samolotami z lotami bezpośrednimi - w ciągu trzech letnich miesięcy (czerwiec, lipiec, sierpień) za granicę w celach turystycznych i rekreacyjnych wyjechało około 3,5 miliona Rosjan. Aż 92,4 procent z nich wybrało (z konieczności) na miejsce wypoczynku pięć krajów: Turcję, Abchazję (formalnie Abchazja to część Gruzji, ale Rosja uznaje ją za samodzielny kraj), Zjednoczone Emiraty Arabskie, Egipt i Malediwy. Pozostałe 7,6 procent ruchu wyjazdowego przypada na Tajlandię (a także Seszele, Sri Lankę, Katar), kraje byłego ZSRR, Europę z połączeniami z przesiadkami oraz inne kraje świata.

Udziały poszczególnych kierunków w rosyjskiej turystyce letniej 2022 r.

Serwis Analityczny ATOR

Turcja - ceny przystępne, ale z największą podwyżką

Niekwestionowanym liderem wśród zagranicznych kierunków w tym roku jest Turcja. Łącznie w okresie czerwiec-sierpień, według wstępnych szacunków, do Turcji wyjechało ponad 2,1 miliona Rosjan, niewiele więcej niż latem 2021 r. kiedy w Turcji odpoczywało ich 1,9 miliona. Z tej liczby około 1,85 miliona wyjechało z biurami podróży.

Według federalnej sieci biur podróży „1001 Tour” udział sprzedaży Turcji tego lata wynosi 60 procent wszystkich wycieczek zorganizowanych. Potwierdzają to dane poszczególnych touroperatorów. Turcja z dużym wyprzedzeniem zajmuje pierwsze miejsce (53-71cprocent) w strukturze rezerwacji tak różnych graczy na rosyjskim rynku jak Coral Travel, Pegas Touristik, Anex Tour, Fun&Sun (dawniej TUI Russia) i Intourist – opisuje ATOR.

Co ciekawe Turcja zajmuje pierwsze miejsce także w strukturze wysłanych klientów w biurach, które same nie miały czarterów ani bloków miejsc w samolotach czarterowanych, korzystały tylko z miejsc w rejsach regularnych, jak TEZ Tour, ICS Travel Group, KMP Group, PAC Group, Spectrum. W ich wypadku udział Turcji to 26-32 procent całkowitej sprzedaży w okresie czerwiec-sierpień.

„Powodem tak ogromnego entuzjazmu dla Turcji (wcześniej ten rynek dzieliło między siebie tylko sześciu największych touroperatorów) jest dotkliwy brak przystępnych cenowo zagranicznych kierunków we wszystkich segmentach cenowych. Przez całe lato 2022 r. podaż tureckiego produktu turystycznego pozostawała niedostateczna ze względu z jednej strony na ograniczoną wielkość i geografię transportu, a z drugiej na ogromne zapotrzebowanie na wakacje na plaży” - czytamy w raporcie.

Czytaj więcej

Rosjanie wrócili do Turcji. Od razu na dużą skalę

Ponad 75 procent letnich rezerwacji Rosjan w Turcji przypadło na region Antalyi, około 15 procent na Stambuł (portal szacuje, że prawie połowa z tych pasażerów przesiadała się w Stambule na loty do innych krajów), a około 10 procent na wybrzeże Morza Egejskiego.

Średnia cena letniej wycieczki do Turcji u dużych touroperatorów z lotem czarterowym była prawie dwa razy większa niż rok wcześniej (powodem były wyższe ceny przelotów – tłumaczy raport) – wzrost szacowany jest na 77 – 100 procent. Wynosiła od 175 tysięcy do 235 tysięcy rubli ze dwie osoby.

Co ciekawe, mimo drastycznej podwyżki touroperatorzy nie odnotowują skrócenia średniego czasu wypoczynku w Turcji.

Abchazja - jak nie zagranica

Abchazja tego lata, podobnie jak latem ubiegłego roku, przyciągnęła turystów dostępnością transportową (samolot, pociąg, samochód), brakiem ograniczeń wizowych, walutowych i paszportowych. „Dzięki tym warunkom wycieczka do tego kraju nie różni się od wycieczki do dowolnego regionu Rosji” - zauważają autorzy raportu ATOR-u.

Według wstępnych szacunków analityków latem mogło odwiedzić Abchazję około 800 tysięcy rosyjskich turystów, czyli o 15 procent więcej niż w 2021 roku.

W biurach podróży Abchazja rosła na różne sposoby, w zależności od przedmiotu działalności firmy. U masowych touroperatorów wzrost wyniósł około 6 procent, licząc rok do roku (Dolphin) lub w ogóle go nie było. U innych kierunek rósł bardzo dynamicznie i zajął drugie miejsce po Turcji (Intourist, Fun&Sun). Abchazja zamyka pierwszą piątkę u tak ważnego gracza na rosyjskim rynku, jak Anex Tour.

Średni wydatek na wakacje w Abchazji wzrósł o co najmniej 25 procent i wyniósł 55 tysięcy rubli (4270 złotych) za wycieczkę bez lotu. dla dwojga, a za wycieczkę z lotem - ponad 85 tysięcy rubli (6600 złotych). Jednocześnie w Abchazji, a także w Rosji, touroperatorzy odnotowują tendencję do skracania czasu odpoczynku - w ten sposób turyści oszczędzają.

ZEA - kierunek docelowy i przesiadkowy

Według touroperatorów trzecie miejsce wśród najpopularniejszych kierunków podczas trzech letnich miesięcy 2022 roku zajmowały Zjednoczone Emiraty Arabskie. Popyt na wakacje w ZEA rósł był w tym roku niezwykle dynamicznie (pod koniec lata niektóre firmy sprzedały już prawie wszystkie wycieczki aż do połowy października). Sytuację tę tłumaczy się zarówno małym wyborem kierunków plażowych, jak i dużym popytem na loty do ZEA wśród turystów, którzy traktują to miejsce jako punkt tranzytowy dla lotów do Europy lub Azji.

Według szacunków na wakacje bezpośrednio do ZEA mogło wyjechać około 170-180 tysięcy turystów z Rosji. To prawie dwa razy więcej niż zeszłego lata. Około 75 procent z nich to klienci touroperatorów.

Oprócz tej liczby Rosjanie latali przez Emiraty na wakacje do krajów trzecich. Ruch tranzytowy szacowany jest na około jedną trzecią całkowitego ruchu pasażerskiego do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Na pierwszym miejscu z udziałem 38-40 procent wśród linii lotniczych, które touroperatorzy i turyści wykorzystywali do podróżowania na tym kierunku były Emirates, przed Space Travel i Russian Express.

To arabskie państwo tego lata zajęło drugie miejsce pod względem popularności u takich organizatorów jak Fun&Sun, Coral Travel, ICS Travel Group, a trzecie miejsce w TEZ Tourze i Pegasie Touristik.

To o tyle niecodzienna sytuacja – zwracają uwagę analitycy ATOR-a – że ZEA to głównie kierunek jesienno-zimowy. Można się więc spodziewać w najbliższych miesiącach jeszcze większego popytu.

Według Fun&Sun średnia cena wypoczynku w ZEA wzrosła tego lata o 28 procent. Podobnie jest w innych firmach. Zarazem w tym wypadku organizatorzy wycieczek nie odnotowują skrócenia średniego czasu wypoczynku w porównaniu z rokiem 2021.

Ogólnie rzecz biorąc, średnia cena wycieczek do ZEA latem wyniosła 165-178 tysięcy rubli (12820-13820 złotych). Pobyt dwóch osób z dziewięcioma noclegami „w segmencie budżetowym” wyniósł 320 tysięcy rubli (24850 złotych).

Według Russian Express i Space Travel tego lata wycieczki, za które turyści zapłacili co najmniej 100 tysięcy dolarów, nie były rzadkością.

Egipt - dużo mniej Rosjan

Do Egiptu tego lata mogło wyjechać około 100 tysięcy turystów z Federacji Rosyjskiej. Prawie wszyscy byli klientami touroperatorów.

Porównywanie tych danych z danymi z lata ubiegłego roku nie będzie trafne – zastrzegają analitycy. W tym roku czartery do Egiptu pojawiły się bowiem dopiero 9 sierpnia, a dokładnych statystyk przyjazdów w okresie czerwiec-lipiec 2021 r. nie ma ponieważ Egipt ich nie ujawnia. „Niemniej możemy powiedzieć, że tego lata w Egipcie odpoczywało znacznie mniej rosyjskich turystów niż w przeszłości”.

To zapewne sprawiło, że niewielu touroperatorów wysyłało klientów nad Morze Czerwone. Najwięksi to TEZ Tour, Fun&Sun, Biblio-Globus

Średnia cena według informacji Fun&Sun za wakacje w Egipcie wzrosła o 62 procent w porównaniu z latem 2021 r. i wyniosła ponad 171 tysięcy rubli (13277 złotych) za dwie osoby.

Czytaj więcej

Rosyjski Coral Travel ruszył z lotami z Moskwy do Egiptu. „Rezerwacje aż do marca”

Malediwy - szału nie było

Na Malediwach odpoczywało około 55 tysięcy Rosjan. To o 3 procent więcej niż latem ubiegłego roku. Większość tych turystów to klienci biur podróży. Dwie trzecie poleciało na Malediwy z Moskwy lotami bezpośrednimi, jedna trzecia lotami łączonymi.

Malediwy były na pierwszym miejscu sprzedaży w Ambotis Holidays, Space Travel, Russian Express, PAC Group, ICS Travel Group, TEZ Tour, a na drugim w Coralu Travel i w Spectrum.

Cena wyjazdu wzrosła, licząc rok do roku, albo stosunkowo niedużo, bo 10 procent, albo w ogóle – w zależności od organizatora. Średnio wyniosła 380 tysięcy rubli (29 500 złotych) dla dwojga. Ale w było wiele ofert w okolicach 240 tysięcy rubli (18 640 złotych)w niedrogich hotelach. Z drugiej strony jest to tradycyjnie kierunek podróży luksusowych, kosztujących dziesiątki tysięcy dolarów.