Raport. Udane wakacje w biurach podróży. Najpopularniejsza Turcja

Turcja przed Grecją, a za nimi Bułgaria, Egipt i Hiszpania. Liczba sprzedanych wyjazdów wzrosła o 27 procent, a średnia cena wyniosła 2921 złotych i była o 16 procent większa niż przed rokiem - Polska Izba Turystyki podsumowała trzy miesiące wakacyjne w biurach podróży.

Publikacja: 05.09.2022 14:42

Dane odzierciedlające rezerwacje zaprezentowano podczas konferencji dla mediów.

Dane odzierciedlające rezerwacje zaprezentowano podczas konferencji dla mediów.

Foto: Filip Frydrykiewicz

Mimo dwóch niesprzyjających czynników, jak wojna na Ukrainie i silny wzrost cen, sprzedaż wyjazdów w biurach podróży była tego lata większa niż w zeszłym roku o 27 procent – wylicza Polska Izba Turystyki w swoim podsumowaniu letnich wyjazdów sporządzonym na podstawie informacji od trzech dużych agentów turystycznych: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Raport „Zagraniczne wakacje Polaków 2022” obejmujący okres od czerwca do sierpnia (rezerwacje do 20 sierpnia) Izba ogłosiła podczas poniedziałkowej konferencji prasowej.

Według danych zebranych w raporcie Turcja wygrała drugi raz rywalizację z Grecją o pierwszeństwo wśród polskich turystów, którzy na wakacje wyjechali w sposób zorganizowany. Wręcz umocniła się na swojej pozycji, gdyż jej udział jako kierunku wakacyjnego wzrósł w porównaniu z poprzednimi wakacjami z 26 do 31 procent, a Grecji nieznacznie spadł – z 25 do 24 procent. Jak mówiła podczas prezentacji raportu Jolanta Kołodziejska z Wakacje.pl, nikt nie ma wątpliwości, że Turcji bardzo pomogła w tej rywalizacji decyzja o zniesieniu wymogu posiadania paszportu przez obywateli polskich, wystarczy im dowód osobisty, żeby wjechać do tego kraju.

Za Turcją i Grecją wśród najpopularniejszych znalazły się Bułgaria (8,8 procent), Egipt (8,8 procent), Hiszpania (7,1 procent), Tunezja (5 procent), Albania, (2,6 procent), Chorwacja (1,9 procent), Polska (1 procent) i Cypr (0,7 procent). Zaskakuje wynik Cypru, mniejszy o połowę niż rok wcześniej. Również Polska jako kierunek zorganizowanej turystyki wakacyjnej straciła dużo w udziale (z 3,3 do 1 procent). Zyskała natomiast, i to bardzo, Tunezja, która w tym sezonie wróciła do łask dzięki zniesieniu utrzymywanych wcześniej długo ograniczeń antycovidowych.

Widać silną koncentrację ruchu turystów. Ponad 55 procent wybrało na wypoczynek jeden z dwóch pierwszych krajów. A udział pierwszych pięciu kierunków wyniósł 80 procent w całym ruchu zorganizowanym.

Foto: Polska Izba Turystyki

Jeśli przyjrzeć się bliżej danym PIT, można zobaczyć też regiony, które były najczęściej bezpośrednim celem wakacyjnych podróży Polaków: Riwiera Turecka (23,5 proc.), Słoneczny Brzeg (6,8 proc.), Kreta, Rodos i Hurghada. W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Bodrum, Zakintos, Korfu, Monastir i Marsa Alam. Pokazuje to, że ruch do Turcji skupiał się głównie na dwóch kierunkach, a w wypadku Grecji był bardziej rozproszony i obejmował aż cztery wyspy.

Foto: Polska Izba Turystyki

W przebiegu sprzedaży wyjazdów widać z kolei dużą zmianę w stosunku do roku 2021, bardzo pod tym względem nietypowego. Otóż szczyt sprzedaży w biurach podróży przypadł na maj, czerwiec i lipiec, podczas gdy rok wcześniej zdecydowanie spiętrzył się w jedynie w dwóch miesiącach, czerwcu i lipcu, co powodowało pamiętne problemy w obsłudze klientów.

Foto: Polska Izba Turystyki

Jako objaw wzrostu zaufania do biur podróży, ale także chęci zaoszczędzenia w warunkach gwałtownie rosnących cen wakacji, można interpretować wykres pokazujący wydłużenie wyprzedzenia z jakim Polacy kupowali wycieczki. O ile w zeszłym roku największa grupa (30 procent) rezerwowała podróż mniej niż dziesięć dni przed jej rozpoczęciem, o tyle teraz najwięcej kupujących (26,1 procent) zrobiło to wcześniej niż trzy miesiące przed terminem wylotu. Kto kupował wcześniej, ten po prostu mógł dużo zaoszczędzić, ceny zmieniały się bardzo szybko, głównie rosły - podkreślał Jarosław Kałucki z Travelplanet.pl.

Foto: Polska Izba Turystyki

Tradycyjnie – Polacy wyjeżdżający na wakacje za granicę z biurami podróży wybierali głównie samolot. W tym roku na taką formę podróży zdecydowało się 95,3 procent klientów. Jednocześnie pandemia spowodowała spadek wyjazdów autokarowych, ten rodzaj wypoczynku odradza się o wiele oporniej niż ten z transportem lotniczym.

Nieznacznie zmniejszyła się też liczba wyjazdów z dojazdem własnym, na co być może miało wpływ większe zainteresowanie kierunkami z opcją przelotu.

Foto: Polska Izba Turystyki

Polacy niezmiennie stawiają na komfort wypoczynku. All inclusive podobnie jak w roku poprzednim wybrało ponad 84 procent turystów. Pozostałe utrzymują się na podobnym poziomie co w latach poprzednich. Prawie 80 procent rezerwacji to hotele 5- i 4-gwiazdkowe i wzrosty – choć niewielkie – zauważalne są w obu tych segmentach (dane dotyczące zakwaterowania pochodzą tylko od Travelplanet.pl i Fly.pl). W tym roku w raporcie przyjęto nieco inne kategorie dotyczące długości pobytu, dzięki czemu wyraźnie widać, że najpopularniejsze są wyjazdy 7-8-dniowe (wybierało je 73,1 procent turystów), dłuższe (do 14 dni) mają udział sięgający 20 procent, najrzadziej natomiast Polacy decydowali się na wyjazdy krótsze – tylko 7,3 procent.

Foto: Polska Izba Turystyki

Foto: Polska Izba Turystyki

Cena pojedynczej imprezy wzrosła w ciągu roku o 16 procent i wyniosła 2921 złotych. Ta informacja odbiega wyraźnie od danych podanych w trakcie sezonu przez niektórych touroperatorów, a także od danych śledzącej oferty biur podróży Instytutu Badania Rynku Turystycznego Traveldaty, według których ceny w wakacje były nawet o 25-30 procent wyższe, a w wypadku niektórych kierunków zwyżka sięgała 40 procent.

Foto: Polska Izba Turystyki

Jak zgodnie przyznali przedstawiciele Wakacje.pl, Travelplanet.pl i prezes PIT Paweł Niewiadomski, sprzedaż wyjazdów sezonu letniego na wrzesień i październik wyraźnie zahamowała. Spadły też ceny. To może ostudzić optymizm z pierwszej połowy sezonu letniego i zmienić nieco obraz jego ostatecznych wyników, ale na nie trzeba jeszcze poczekać. 

Mimo dwóch niesprzyjających czynników, jak wojna na Ukrainie i silny wzrost cen, sprzedaż wyjazdów w biurach podróży była tego lata większa niż w zeszłym roku o 27 procent – wylicza Polska Izba Turystyki w swoim podsumowaniu letnich wyjazdów sporządzonym na podstawie informacji od trzech dużych agentów turystycznych: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Raport „Zagraniczne wakacje Polaków 2022” obejmujący okres od czerwca do sierpnia (rezerwacje do 20 sierpnia) Izba ogłosiła podczas poniedziałkowej konferencji prasowej.

Pozostało 91% artykułu
Biura Podróży
Traveldata: Zaskakujący rozmiar wrześniowego last minute w biurach podróży
Biura Podróży
Dziesięć wakacyjnych lotów tygodniowo Itaki z Radomia. 35 tysięcy klientów
Biura Podróży
Gwarancja Itaki trzy razy w górę. "Wracają wysokie obroty"
Biura Podróży
Coral Travel z nową gwarancją na 200 milionów złotych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Linie Lotnicze
Szef Ryanaira: Trzeba przygotować się na szok wywołany cenami energii