Dolny Śląsk: Chcemy być najbardziej rowerowym regionem w Polsce

Dolnośląska Organizacja Turystyczna opracowuje strategię rozwoju turystyki rowerowej w regionie.

Publikacja: 16.11.2023 22:06

Dolny Śląsk: Chcemy być najbardziej rowerowym regionem w Polsce

Foto: dolnyslask.travel

W jej stworzeniu mają pomóc przeprowadzone w minionym sezonie turystycznym kompleksowe badania turystyki rowerowej „Dolny Śląsk rowerem”, którymi objęto grupę 1368 aktywnych turystów rowerowych - pisze Dolnośląska Organizacja Turystyczna w komunikacie. Celem było uzyskanie aktualnego, pełnego obrazu i charakterystyki potrzeb i oczekiwań turystów rowerowych.

Dla 70,6 procent badanych to właśnie jazda na rowerze jest ulubioną formą turystyki, nieco częściej dla mężczyzn (76,1 procent) niż kobiet (63,8 procent).

Dolny Śląsk przemierzają rowerem częściej mężczyźni (62 procent) niż kobiety (38 procent), w zdecydowanej większości są to mieszkańcy województwa dolnośląskiego (80,1 procent).

Wycieczki rowerowe trwają najczęściej jeden dzień (78,9 procent), w tym czasie rowerzyści pokonują zwykle od 30 do 70 kilometrów (52,2 procent).

Pytani o powody braku zainteresowania długimi dystansami, badani odpowiadali najczęściej, że jednodniowa wycieczka im wystarcza, nie mają odpowiedniego sprzętu lub urlopu, nie czują się na siłach, brak im towarzystwa, nie znaleźli interesującej trasy lub tańszych noclegów.

Foto: Badanie „Dolny Śląsk rowerem 2023”

Trzeba więc stworzyć kompleksową sieć dróg rowerowych pozwalających na wytyczenie tras tak, by turysta mógł komfortowo spędzić w regionie kilka dni, zwiększając jednocześnie dostępność i jakość usług towarzyszących (tańsze noclegi i gastronomia) - wskazują autorzy badania.

Warto przy tym zauważyć, że duża część badanych nie chce podróżować z całym ekwipunkiem, decydując się raczej na jednodniowe trasy w formie pętli, nawet podczas pobytów kilkudniowych (z noclegiem w jednym miejscu). Dlatego, budując sieć długodystansowych tras rowerowych, trzeba pamiętać o stworzeniu możliwości pokonania ich w formie 30-70-kilometrowych pętli (preferowany dystans wycieczek jednodniowych).

30,6 procent turystów, którzy wzięli udział w badaniu, ma na swoim koncie trasę długodystansową, czyli podróż z całym ekwipunkiem w sakwach rowerowych lub przyczepce. 53,9 rowerzystów z tej grupy zdecydowanie poleciłoby dolnośląskie trasy rowerowe na kilkudniową wycieczkę, 27,8 procent - raczej tak.

Czytaj więcej

Kiszka ziemniaczana kontra tężnia. Polskie atrakcje turystyczne walczą o głosy

Średni koszt wycieczki rowerowej (dotyczy osób, które poniosły jakikolwiek koszt) to niecałe 767 złotych.

89,9 procent ankietowanych uważa, że Dolny Śląsk to atrakcyjne miejsce do uprawiania turystyki rowerowej, wśród atutów regionu wymieniając m.in. atrakcyjność przyrodniczą, różnorodność tras, mnogość zabytków i atrakcji oraz świetne trasy górskie. Te ostatnie są najbardziej rozpoznawalnymi produktami turystyki rowerowej Dolnego Śląska - Singletracki Szklarska Poręba - Świeradów Zdrój zna 79,2 procent badanych, a Singletracki Glacencis na Ziemi Kłodzkiej - 69,7 procent.

Foto: Badanie „Dolny Śląsk rowerem 2023”

Najczęściej wybierane miejsca na wycieczki rowerowe to Dolina Odry (rozumiana dość szeroko, jako okolice Wrocławia, Legnicy, Lubina, czy Oławy), Dolina Baryczy i Wzgórza Trzebnickie, Ziemia Kłodzka, Karkonosze i Góry Izerskie, Góry Sowie i Wzgórza Strzelińskie.

Pierwsze miejsce Doliny Odry z pewnością ma związek z lokalnym charakterem wycieczek w okolicy takich miast jak Wrocław, Legnica, Głogów czy Lubin. Widać duży potencjał i potrzebę rozbudowy infrastruktury rowerowej w tej części Dolnego Śląska - czytamy w badaniu.

Ankietowanych poproszono też o ogólną ocenę regionów rowerowych - najwyższe noty przyznali oni Ziemi Kłodzkiej, dolinie Baryczy i Wzgórzom Trzebnickim oraz Karkonoszom i Górom Izerskim, potwierdzając przypuszczenia i doświadczenia zleceniodawców badania, że to właśnie te trzy regiony są największym magnesem dla turystów rowerowych, a infrastruktura i usługi towarzyszące stoją tam na wyższym poziomie niż w innych regionach Dolnego Śląska. Dolina Odry, która, jak pokazują badania, ma ogromny potencjał, została oceniona najsłabiej.

Foto: Badanie „Dolny Śląsk rowerem 2023”

Turystów rowerowych poproszono również o wskazanie elementów decydujących o wyborze trasy. I chociaż najważniejszy jest „atrakcyjny teren pod względem krajobrazów”, to równie ważna jest odpowiednia infrastruktura rowerowa i usługi towarzyszące na jak najwyższym poziomie.

Turyści rowerowi zwracali np. uwagę, że w wielu miejscach brakuje miejsc noclegowych o różnym standardzie, a nawet jeśli są, to nie odpowiadają potrzebom rowerzystów (nie mają bezpiecznego miejsca do przechowywania rowerów, nie przyjmują turystów na jedna noc).

Na koniec autorzy badania określili główne wyzwania i kierunki rozwoju turystyki rowerowej na Dolnym Śląsku. Są to: poprawa jakości oznakowania i ciągłości tras rowerowych, stworzenie sieci tras rowerowych umożliwiających organizację 30-70-kilometrowych pętli, zapewnienie różnorodności tras, aby Dolny Śląsk był dobrym miejscem zarówno dla turystów górskich i szosowych, jak i rekreacyjnych i rodzinnych, poprawa bezpieczeństwa - budowa tras odseparowanych od ruchu drogowego, stworzenie dogodnych warunków rozwoju usług towarzyszących i promowanie dobrych praktyk (m.in. noclegi, gastronomia, wypożyczalnie, usługi przewozowe, miejsca do przechowania rowerów), promocja tras rowerowych w internecie i poza nim (mapy, ale też sponsorowanie wydarzeń sportowych).

Czytaj więcej

Wyzwania turystyki: nowe technologie, promocja przez kulinaria, zrównoważenie

- Dolny Śląsk to silna marka rowerowa w Polsce. Strefa MTB Sudety, system tras Singletrack Glacensis i Dolnośląska Kraina Rowerowa to obszary, które są krajowymi liderami. Wynika to nie tylko z walorów przyrodniczych, ale też z pracy aktywistów rowerowych - mówi prezes Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej Adam Zawada, cytowany w komunikacie DOT.

- Chcemy być najbardziej rowerowym regionem w Polsce, dlatego mocno stawiamy na rozwój turystyki i infrastruktury w tym obszarze, między innymi poprzez projekt budowy Cyklostrady czy Rowerowych Parków Umiejętności. Na dobre wyniki ma wpływ kampania #znajdźswojątrasę promująca zwiedzanie regionu z perspektywy dwóch kółek i jej specjalna odsłona #równiwpasji skierowana do osób z niepełnosprawnościami, które chcą być aktywne. Pokazujemy, że Dolny Śląsk ma potencjał do jazdy rodzinnej z dziećmi, po terenach płaskich, takich jak Dolina Baryczy czy Bory Dolnośląskie, ale też mogą u nas trenować - na bardziej wymagających trasach - kolarze górscy i szosowi - dodaje członek zarządu Województwa Dolnośląskiego Krzysztof Maj.

Pełna wersja raportu i grafiki z najciekawszymi wynikami dostępne są tutaj.

W jej stworzeniu mają pomóc przeprowadzone w minionym sezonie turystycznym kompleksowe badania turystyki rowerowej „Dolny Śląsk rowerem”, którymi objęto grupę 1368 aktywnych turystów rowerowych - pisze Dolnośląska Organizacja Turystyczna w komunikacie. Celem było uzyskanie aktualnego, pełnego obrazu i charakterystyki potrzeb i oczekiwań turystów rowerowych.

Dla 70,6 procent badanych to właśnie jazda na rowerze jest ulubioną formą turystyki, nieco częściej dla mężczyzn (76,1 procent) niż kobiet (63,8 procent).

Pozostało 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Ruszyły drugie Międzynarodowe Targi Turystyczne ITTF Warsaw - 200 wystawców z 29 krajów
Popularne Trendy
Chorwacja zachwyca przez cały rok
Popularne Trendy
Złoty certyfikat POT. W tym roku najlepszy okazał się Bałtowski Kompleks Turystyczny
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Popularne Trendy
Hiszpania bije turystyczny rekord. Co czterdziesty gość przyjechał z Polski