Wyzwania turystyki: nowe technologie, promocja przez kulinaria, zrównoważenie

Innowacje w turystyce, turystyka zrównoważona, promocja przez kulinaria – to tematy rozmów, jakie toczyły się podczas Światowego Dnia Turystyki w ramach II Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki w Zakopanem.

Publikacja: 29.09.2023 13:37

Jedną z debat poświęcono innowacyjnym rozwiązaniom, po które sięgają firmy i instytucje związane z t

Jedną z debat poświęcono innowacyjnym rozwiązaniom, po które sięgają firmy i instytucje związane z turystyką

Foto: Filip Frydrykiewicz

W Zakopanem zakończył się w czwartek II Europejski Kongres Sportu i Turystyki. Program imprezy zdominowany był przez spotkania dotyczące sportu, brały w nich udział setki sportowców, trenerów, działaczy i menedżerów sportu. Sponsorem imprezy są między innymi Orlen, PZU i Tauron. Prezydent Andrzej Duda, który odwiedził to wydarzenie w środę, ogłosił, że Polska będzie ubiegać się o organizowanie letnich Igrzysk Olimpijskich w 2036 roku.

Czytaj więcej

Gut-Mostowy: Polska atrakcyjna dla turystów, bo konkurencyjna cenowo i bezpieczna

Wśród bloków tematycznych był też jeden poświęcony turystyce. Ze względu na zbieżność dat, połączono obrady ze świętowaniem ustanowionego przed laty przez Światową Organizację Turystyki Światowego Dnia Turystyki.

Współorganizator wydarzenia, Ministerstwo Sportu i Turystyki, zaprosił do rozmów ekspertów. Jak mówił podczas otwarcia wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy, turystyka stała się elementem higieny życia codziennego Europejczyków. – Sektor czasu wolnego, aktywnego wypoczynku zostanie z nami i będzie się rozwijał, ma przed sobą znaczącą przyszłość – ocenił.

A prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke zapewniał, że prawie 90 procent odwiedzających Polskę turystów jest nią zachwyconych. Powołał się na badania: – Przyjeżdżają z różnym nastawieniem, ale praktycznie wszyscy wyjeżdżają pozytywnie zaskoczeni.

Małopolska synergia i współpraca

Podczas panelu poświęconego Małopolsce „Małopolska doskonale wykorzystuje swoją szansę! - działania promocyjne podjęte na rzecz odbudowy ruchu turystycznego do Małopolski” Wicemarszałek województwa małopolskiego odpowiedzialna za kulturę i turystykę, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej Grzegorz Biedroń, prezes krakowskiego lotniska Radosław Włoszek, radny sejmiku wojewódzkiego Rafał Kosowski, prezes małopolskiego oddziału Polskiej Izby Turystyki Piotr Laskowski chwalili „synergię i współpracę” wszystkich instytucji i środowisk zainteresowanych turystyką, dzięki której Małopolska może pochwalić się wyjątkową pozycją na mapie turystycznej Polski (jak mówił Biedroń, prawdopodobnie w sierpniu co drugi turysta zagraniczny w Polsce odwiedził właśnie Małopolskę, mają to potwierdzić badania).

W tym kontekście wspomniano niedawną ogólnopolską kampanię promocyjną „Małopolska – cel podróży” i zakończone w lipcu III Igrzyska Europejskie („kibice i ich rodziny już wracają jako turyści do Małopolski!”) i sukces lotniska w Balicach, które w tym roku obsłużyło już 7 milionów pasażerów, a rok zakończy rekordową liczbą 9 milionów. – Czasem się spieramy, ale jesteśmy pozytywnie nakręceni i są tego efekty – podsumował Włoszek.

Jedyne sugestie, że coś mogłoby iść w regionie lepiej, padały w kontekście dostępności Małopolski i budowy dróg. Ale, jak zaznaczono, za to nie odpowiadają władze lokalne, lecz minister infrastruktury.

Czytaj więcej

Gut-Mostowy: Nowy bon turystyczny? Rząd szykuje rozwiązanie promujące turystykę

Poproszeni o wskazanie ewentualnych zagrożeń i wyzwań dla rozwoju turystyki w Małopolsce, paneliści wymienili braki kadrowe („turystyka jako miejsce kariery przestała być w pandemii sexy”), zmiany klimatu, braku kontroli nad sztuczną inteligencją, która może być źródłem nieprawdziwych informacji i zaśmiecanie krajobrazu regionu reklamami.

Jeśli chodzi o szanse, to zaliczono do nich między innymi różnorodność Małopolski, czyste powietrze, modę na zdrowe, aktywne życie i nowe połączenia lotnicze (planowane rozszerzenie liczby lotów do Stanów Zjednoczonych i Turcji).

Innowacje to nie tylko technologia

Podczas panelu „Innowacje - najważniejsze źródło przewagi konkurencyjnej” wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej Anna Salamonczyk-Mochel podała jako jeden z przykładów innowacji prowadzone przez POT od dwóch lat spotkania dla młodzieży szkolnej pod nazwą „Turystyczna szkoła”. W tradycyjny (pokazy, gry, quizy) i nowoczesny (interaktywne urządzenia, okulary VR, mówiący robot) sposób dzieci są zachęcane do zwiedzania Polski, poznawania kraju samemu i z rodzinami.

Dyrektor Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Wielkiej Brytanii Dorota Wojciechowska, wskazywała na trudności, jakie napotyka nowoczesny marketing w dotarciu do potencjalnych turystów. Z jednej strony technologia smart adds pozwala z precyzją chirurgicznego skalpela kierować reklamę do wybranych grup konsumentów, a z drugiej - coraz więcej osób nie życzy sobie takich komunikatów i je blokuje.

Mateusz Jarzębowicz z Travelplanet.pl opowiadał, jak wielki agent turystyczny (siedem rynków, 170 milionów mieszkańców), dzięki najnowszym narzędziom internetowym potrafi dostarczyć klientom pożądany produkt. W czasie ostatniego sezonu popyt na wyjazdy do Turcji był tak duży, że zaczęło brakować ofert polskich biur podróży. Wtedy Travelplanet.pl uruchomił zasoby zagranicznych organizatorów i zaoferował je polskim klientom.

Travelplanet.pl ułatwił też wejście na czeski rynek polskiej spółce Coral Travel. Dzięki temu – relacjonował Jarzębowicz - firma szybko stała się jednym z czołowych w tamtym kraju touroperatorów.

Prezes PLL LOT Michał Fijoł mówił o ostatnich działaniach tego przewoźnika mających potwierdzać łączenie przez niego tradycji (gościnność, punktualność, staranność w dobieraniu zastawy i przekąsek) z nowoczesnością (optymalizacja przychodów, wykorzystywanie sztucznej inteligencji). Zaowocuje to w tym roku obsłużeniem 10 milionów pasażerów, a więc liczby z rekordowego dotąd przedpandemicznego roku 2019.

Justyna Michalczyk, dyrektor marketingu technologicznej firmy Profitroom, podała przykłady innowacyjności, jaką zapewnia hotelom korzystanie z produktów jej firmy. Są to automatyzacja procesów, dzięki czemu mogą one zastępować niektórych pracowników, poprawianie jakości obsługi gości (customer experiences) i zapewnienie bezpieczeństwa danych klientów. Dzięki nowoczesnym narzędziom od Profitroomu łatwiej też hotelarzom porozumieć się z gośćmi nie władającymi językiem angielskim, na przykład tymi z krajów arabskich.

Przykładem innowacyjności w turystyce może też być aplikacja Monument App, która powstała z inicjatywy Ministerstwa Kultury, a zarządza nią Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków. Aplikacja służy turystom do wyszukiwania ciekawych obiektów historycznych w najbliższym otoczeniu i planowania zwiedzania. Nie jest to jednak tylko encyklopedyczna wiedza, ale wiadomości podane w atrakcyjny sposób, przez pryzmat historycznych postaci.

– Jesteśmy wszyscy przemysłem żyjącym ze spotkań. Ważne, żebyśmy działali w duchu tradycji i współpracy – mówił kończąc ten panel Fijoł. A nawiązując do pytania o życzenia na przyszłość odparł: – Życzyłbym sobie, żeby również w przyszłości rząd zawsze znajdował pieniądze na promocję Polski za granicą.

Czytaj więcej

Polska Organizacja Turystyczna: Czekamy na turystów z Chin, będą zadowoleni

Ktoś w końcu doceni polskie smaki

„Turystyka kulinarna - skuteczna promocja regionu poprzez gastronomię. Jak przyciągnąć Foodies?” to temat kolejnej wymiany myśli przez ekspertów. Wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy, prezes POT Rafał Szmytke, wicemarszałek województwa małopolskiego Iwona Gibas, małopolski restaurator Hubert Cygan, dyrektor wydziału turystyki w urzędzie miasta Krakowa Elżbieta Kantor mówili, jak istotny jest element gastronomii lokalnej, lokalnych produktów, a także targów, festynów, świąt i warsztatów związanych z gastronomią, w tym winiarskich, w promowaniu regionu i kraju. A punktem wyjścia do rozmowy było przypomnienie umowy, jaką POT zawarł w tym roku dzięki pieniądzom wyasygnowanym z budżetu MSiT, z fundacją wydającą przewodniki kulinarne Michelina. Dzięki umowie inspektorzy oceniający poziom restauracji będą opisywać kolejne miejsca godne ich zdaniem uwagi. W zgodniej opinii ekspertów Polska jest pod względem kulinariów wciąż niedoceniona na mapie Europy.

Dobre opinie – na jakie zasługują polskie restauracje - zamieszczone w najlepszym i najbardziej prestiżowym przewodniku spowodują ich zdaniem, że kraj zyska wizerunkowo.

- Turyści chcą doświadczać i smakować lokalnych potraw i produktów, bo to należy do klimatu danego miejsca. Gastronomia to oczywiście tylko wycinek całości atrakcji, jakie ma do zaoferowania kraj, a restauracje, które znajdują się w przewodniku Michelina, to tylko mały wycinek całego bogactwa polskiej kuchni i gastronomii, ale ważny ze względu na ogólną opinię gości – wskazywał Andrzej Gut-Mostowy.

Czytaj więcej

Polska Organizacja Turystyczna: Turyści nie pytają już, czy w Polsce jest bezpiecznie

Grunt to dobre drogi, samoloty i hotele

Dzień zakończyła rozmowa pod hasłem „Dostępność komunikacyjna i innowacyjne rozwiązania jako kluczowy czynnik rozwoju turystyki na podstawie przykładów z subregionów”. Wzięli w niej udział Andrzej Gut-Mostowy, wiceprezydent Świnoujścia Paweł Sujka, Michał Fijoł, Radosław Włoszek i prezes Polskiego Holdingu Hotelowego Gheorghe Marian Cristescu.

– W czasach kiedy życie przyspieszyło, niemal każda godzina jaką musimy przeznaczyć na dojazd do celu decyduje, dokąd pojedziemy – mówił Gut-Mostowy. – Dlatego ważne jest, żeby powstawały nowe drogi. Na szczęście w ostatnich latach siatka dróg i autostrad w kraju bardzo się rozwinęła. Powstały nawet dwa tunele – na zakopiance i do Świnoujścia – wskazywał.

Jego zdaniem szczególną cechą polskiego systemu transportu jest obecność LOT-u. To narodowy skarb, którego państwo nie powinno się pozbywać.

Pozostali menedżerowie chwalili swoje firmy (Airport Kraków, LOT, PHH), wskazując, jak prężnie się rozwijają, i jak służą rozwojowi turystyki.

W Zakopanem zakończył się w czwartek II Europejski Kongres Sportu i Turystyki. Program imprezy zdominowany był przez spotkania dotyczące sportu, brały w nich udział setki sportowców, trenerów, działaczy i menedżerów sportu. Sponsorem imprezy są między innymi Orlen, PZU i Tauron. Prezydent Andrzej Duda, który odwiedził to wydarzenie w środę, ogłosił, że Polska będzie ubiegać się o organizowanie letnich Igrzysk Olimpijskich w 2036 roku.

Wśród bloków tematycznych był też jeden poświęcony turystyce. Ze względu na zbieżność dat, połączono obrady ze świętowaniem ustanowionego przed laty przez Światową Organizację Turystyki Światowego Dnia Turystyki.

Pozostało 94% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Polacy coraz chętniej spędzają wakacje w Chorwacji
Popularne Trendy
Zimowy urlop najchętniej pod palmami. Wyspy Kanaryjskie w czołówce rankingu
Popularne Trendy
Hiszpańska turystyka kwitnie, ale "widać ciemne chmury na horyzoncie"
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Popularne Trendy
Grecja chce się uodpornić na zmiany klimatu. Podnosi opłaty turystom