Gut-Mostowy: Polska atrakcyjna dla turystów, bo konkurencyjna cenowo i bezpieczna

Polska turystyka zanotowała w minionym sezonie istotny wzrost przyjazdów z zagranicy i zbliżony do rekordowego ruch krajowy. Udany sezon miały też biura podróży wysyłające Polaków za granicę – ocenia wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy.

Publikacja: 19.09.2023 16:13

Wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy podsumował sezon turystyczny

Wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy podsumował sezon turystyczny

Foto: Filip Frydrykiewicz

Sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Andrzej Gut-Mostowy podsumował podczas spotkania z dziennikarzami mijający sezon turystyczny. Szczególnie zadowolony był ze statystyk pokazujących przyjazdy z zagranicy. Gości z Czech (dane GUS za pierwsze półrocze) było 97 procent więcej niż rok wcześniej, z Litwy 47 procent, ze Stanów Zjednoczonych 36 procent, ze Słowacji 27 procent, a z Wielkiej Brytanii - 8 procent.

Czytaj więcej

Branża turystyczna: Ludzie się rozlatali, podróże mają w koszyku podstawowych potrzeb

W sumie liczba zagranicznych przyjazdów wzrosła o 36 procent, a ruch turystów krajowych o 7 procent, w porównaniu z tym samym okresem roku 2022. Jeśli odnieść te dane do roku 2019, z zagranicy przyjechało o 3,7 procent gości mniej, a z kraju o 3,5 procent więcej.

Generalnie wzrost odczuły Warmia i Mazury (+31 procent). W górach liczba turystów była podobna, ale spadek (-13 procent) liczby wypoczywających zanotowało wybrzeże Bałtyku. Szczególnie zyskały duże miasta z bogatą historią, jak Kraków, Wrocław, Gdańsk, Poznań i Lublin – wskazywał Gut-Mostowy.

Goście z Bliskiego Wschodu czują się bezpiecznie

Polska Organizacja Turystyczna pytała obcokrajowców, jak widzą Polskę. 94 procent odpowiedziało, że jest to kraj warty poznania, 93 procent, że ma bogate dziedzictwo i historię, a 79 procent, że jest „pełna energii życiowej”. Kojarzy im się z wartymi odwiedzenia miastami (74 procent), zabytkami i muzeami (66 procent), lokalną kuchnią (62 procent) i lasami (60 procent). Co drugi (51 procent) zgodził się, że Polska jest miejscem, w którym zobaczy obiekty z listy światowego dziedzictwa UNESCO.

– Wśród motywów, jakimi kierowali się wybierając Polskę obcokrajowcy były konkurencyjność cenowa, dostępność komunikacyjna i bezpieczeństwo – podkreślał minister. – Z ankiet i z rozmów z nimi przebija, że czują się w Polsce bezpiecznie, mogą spacerować nawet późno w nocy. Szczególnie ma to znaczenie dla gości z krajów arabskich Bliskiego Wschodu.

Zgodnie z wynikami ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego 77 procent hotelarzy zadeklarowało, że uważa miniony sezon za dobry, przy czym w kategorii hoteli wypoczynkowych odsetek ten był wyższy i wyniósł 81 procent. 7 procent respondentów odpowiedziało, że sezon ocenia źle, a 15 procent, że był on poniżej ich oczekiwań.

W lipcu i sierpniu obłożenie powyżej 50 procent miało 70 procent obiektów (94 procent wśród wypoczynkowych).

Jeśli chodzi o podróże zagraniczne Polaków, minister odwołał się do danych, jakie zebrała Polska Izba Turystyki w raporcie o wakacjach 2023. Najwięcej klientów biur podróży wyjechało do Turcji (36 procent), Grecji (19 procent), Egiptu (11 procent), Bułgarii (8 procent) i Tunezji (7 procent).

- To zupełnie słuszne i normalne, że Polacy chcą podróżować za granicę. Cieszy nas szczególnie, że Bułgaria jest na tej liście, ponieważ uważamy ten kierunek za perspektywiczny. Ze względu na przystępność cenową dla polskich rodzin – deklarował Andrzej Gut-Mostowy.

Z turystyką na stadionach i w szkołach

Minister i zaproszeni do tego prezes i wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, wskazywali na działania, jakie podejmują dla popularyzowania turystyki.

Na pierwszym miejscu postawili otwarcie w tym roku trzech zagranicznych agend POT-u – w Pradze (na Czechy i Słowację), w Budapeszcie (Węgry) i w Tel Awiwie (Izrael), a także biura POT w Chicago. Ich zadaniem jest promowanie polskiej turystyki na rynkach dotąd słabo wykorzystywanych (Czechy, Słowacja, Węgry) i odbudowanie pozycji na innych (USA, Izrael).

Promowaniu kultury wśród turystów, szczególnie młodych, ma służyć uruchomiona wspólnie z Ministerstwem Kultury aplikacja Monument App, dzięki której turysta może sprawdzić szybko, co warto zwiedzić w najbliższej okolicy. - Aplikacja przybliża tę kulturę przez duże K - zabytki, muzea, obiekty UNESCO. W przystępny sposób kieruje do nich turystów. Robi to w przystępny, atrakcyjny sposób poprzez fabułę, życiorysy znanych ludzi – tłumaczył prezes POT Rafał Szmytke.

Aplikacja będzie wkrótce reklamowana na billboardach i w telewizji śniadaniowej.

Innym sposobem promowania polskiej turystyki za granicą jest „duże otwarcie na turystykę gastronomiczną”. Polega na współpracy POT z wydawnictwem Michelin, które zobowiązało się wziąć pod lupę swoich inspektorów restauracje w Poznaniu i kolejnych polskich miastach. Już samo odnotowanie w przewodniku tego wydawnictwa miejsc z jedzeniem godnym uwagi, jest dla danego miasta promocją. - To wizytówka dla całej polskiej gastronomii. A mamy się czym pochwalić, nasza gastronomia jest na wysokim poziomie, zróżnicowana i schludna – przekonywał Gut-Mostowy.

Czytaj więcej

Nowa atrakcja turystyczna otwarta. „Świętokrzyskie czaruje, Świętokrzyskie wymiata”

Do turystów mają docierać również reklamy turystycznych walorów kraju umieszczane na parkietach i bandach obiektów sportowych oraz na strojach polskich sportowców podczas rozgrywek na poziomie europejskim. Ustawa przyjęta w zeszłym roku zapewnia na ten cel specjalną pulę środków - 60 milionów złotych rocznie. Pieniędzmi dysponuje POT, który podpisuje z klubami i federacjami sportowymi kontrakty na taką promocję.

Następny wielki projekt, dzięki któremu polska turystyka ma zyskać nowych klientów to prowadzony przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, a konsultowany z ministerstwem odpowiedzialnym za turystykę, bon szkolny na akcję „Poznaj Polskę”.

MEiN zamierza dofinansować w przyszłym roku wyjazdy jedno- i dwudniowe wszystkim uczniom w kraju (prawie pięć milionów). - Cieszymy się z tego projektu, bo jest bardzo ważny z punktu widzenia przyszłości turystyki. Zaszczepi bowiem w dzieciach i młodzieży potrzebę podróżowania, nazywam to wychowaniem do turystyki. Za kilka i kilkanaście lat to oni będą decydować dokąd jechać z rodzinami – wskazywał Szmytke.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Andrzej Gut-Mostowy podsumował podczas spotkania z dziennikarzami mijający sezon turystyczny. Szczególnie zadowolony był ze statystyk pokazujących przyjazdy z zagranicy. Gości z Czech (dane GUS za pierwsze półrocze) było 97 procent więcej niż rok wcześniej, z Litwy 47 procent, ze Stanów Zjednoczonych 36 procent, ze Słowacji 27 procent, a z Wielkiej Brytanii - 8 procent.

W sumie liczba zagranicznych przyjazdów wzrosła o 36 procent, a ruch turystów krajowych o 7 procent, w porównaniu z tym samym okresem roku 2022. Jeśli odnieść te dane do roku 2019, z zagranicy przyjechało o 3,7 procent gości mniej, a z kraju o 3,5 procent więcej.

Pozostało 89% artykułu
Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Turyści w kwestiach klimatycznych są jak schizofrenicy
Popularne Trendy
Amerykanie planują wakacje. Na szczycie listy marzeń europejska stolica
Popularne Trendy
Badanie. 60 procent Polaków nie planuje wyjazdu na majówkę
Popularne Trendy
Nowy rok - nowy rekord Polaków w Chorwacji. „Między nami są dobre wibracje”
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił