Hotelarze: Sierpień poprawił wyniki wakacji, ale były one słabsze niż rok temu

Większość hotelarzy dobrze ocenia miniony sezon wakacyjny - wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego przeprowadzonej na początku września. Sierpień przyniósł najlepsze wyniki od początku roku, jednak nie są one tak dobre jak w 2022 roku.

Publikacja: 14.09.2023 13:22

Hotelarze: Sierpień poprawił wyniki wakacji, ale były one słabsze niż rok temu

Foto: Adobe Stock

W sierpniu zmniejszyła się w porównaniu z lipcem grupa hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. (8 proc.), z kolei obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 78 proc. hoteli, w tym dokładnie połowa obiektów miała je większe niż 70 proc.

Nadal dobry poziom obłożenia notowały hotele biznesowe, natomiast obiekty wypoczynkowe osiągnęły jeszcze lepsze rezultaty niż w lipcu.

65 proc. hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 38 proc. powyżej 70 proc. To wyniki o kilkanaście pp. gorsze niż w „biznesowym” czerwcu, ale nadal satysfakcjonujące, zważywszy, że to drugi miesiąc wakacji.

Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 13 proc. hoteli.  97 proc. obiektów wypoczynkowych przekroczyło frekwencję 50 proc., w tym 65 proc. miało obłożenie powyżej 70 proc. Frekwencji gorszej niż 30 proc. nie zanotował żaden hotel.

Druga połowa sezonu urlopowego przyniosła więc obiektom wypoczynkowym najwyższe wskaźniki od początku roku.

Czytaj więcej

Włoscy hotelarze rozczarowani sezonem. „Nasi rodacy wybrali zagranicę”

Poziom obłożenia hoteli odbiegał jednak, podobnie jak w lipcu, od wyników uzyskanych rok temu. W niemal połowie hoteli (46 proc.) wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 29 proc. obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 10 pp., a 9 proc. w zakresie 11-20 pp.

Z kolei 29 proc. obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, z wyraźnie najliczniejszą grupą 28 proc. hoteli z frekwencją większą do 10 pp. 14 proc. obiektów uzyskało takie samo obłożenie co w roku ubiegłym. Dane te były zbliżone w hotelach biznesowych i wypoczynkowych.

Podobnie jak w lipcu, spadek frekwencji hotele starały się rekompensować podniesieniem cen. Odpowiedzi wskazują, że trzy czwarte hoteli podniosło je w stosunku do sierpnia 2022 r. 39 proc. obiektów zanotowało wzrost do 10 proc., 26 proc - w przedziale 11-20 proc., a 11 proc. - powyżej 20 proc. Oznacza to jednak, że nadal dla prawie połowy hoteli wzrost cen jest na poziomie albo poniżej wskaźnika średniej inflacji, a więc realnie oznacza spadek. Do tego 25 proc. obiektów uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe.

W sierpniu obcokrajowcy stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 27 proc. ogółu gości. Hotele biznesowe zanotowały wskaźnik 30 proc., a w obiektach wypoczynkowych wyniósł on 28 proc.

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień są lepsze niż miesiąc temu dla sierpnia. Jednocześnie, co może zaskakiwać, mimo zakończenia wakacji obiekty wypoczynkowe mają lepsze prognozy niż biznesowe. 16 proc. ankietowanych hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. ma ponad połowa ankietowanych (52 proc.).

15 proc. hoteli biznesowych nie przekracza frekwencji 30 proc., a 40 proc. wykazuje powyżej 50 proc.

Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 7 proc. z frekwencją poniżej 30 proc. i 71 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc., w tym 29 proc. powyżej 70 proc. To tylko kilka punktów procentowych mniej niż wskazywały prognozy dla sierpnia sprzed miesiąca.

Czytaj więcej

Nocowanie.pl: Bez bonu Polacy słabo korzystają z krajowej turystyki

Koniec sierpnia to koniec szkolnych wakacji. Przez dwa letnie miesiące 10 proc. ankietowanych hoteli uzyskało frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. uzyskało 70 proc. obiektów, w tym z frekwencją powyżej 70 proc. było 43 proc. 55 proc. hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 28 proc. powyżej 70 proc. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 13 proc. hoteli. 94 proc. obiektów wypoczynkowych przekroczyło frekwencję 50 proc., w tym 58 proc. zanotowało obłożenie powyżej 70 proc. Frekwencji gorszej niż 30 proc. nie zanotował żaden hotel.

Hotelarze w większości (77 proc. ankietowanych) dobrze oceniają cały sezon wakacyjny, choć 40 proc. tej grupy poniżej oczekiwań. Odpowiedzi „źle” udzieliło 7 proc., a „poniżej oczekiwań” 15 proc. respondentów. To lepsze oceny niż w poprzedniej ankiecie na półmetku wakacji, które potwierdzają, że sierpień poprawił wyniki lipca.

Nieco lepszą ocenę dają hotele wypoczynkowe niż biznesowe (odwrotnie niż miesiąc temu). Odpowiedzi „dobrze” udzieliło 81 proc. (choć 55 proc. poniżej oczekiwań), „źle” 10 proc., a „poniżej oczekiwań” też 10 proc. respondentów. Obiekty biznesowe odpowiadały: „dobrze” - 75 proc. (28 proc. poniżej oczekiwań), „źle” - 5 proc., „poniżej oczekiwań” - 20 proc.

W ankiecie przeprowadzonej online w dniach 5-8 września 2023 roku wzięły udział 123 hotele we wszystkich województwach. 72 proc. z nich to hotele miejskie, 27 proc. sieciowe, 33 proc. biznesowe, 25 proc. wypoczynkowe, 42 proc. łączące profil biznesowy z turystycznym. 82 proc. ankietowanych obiektów ma nie więcej niż 150 pokojów, 59 proc. mniej niż 100 (średnio 96). 93 proc. obiektów to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

W sierpniu zmniejszyła się w porównaniu z lipcem grupa hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. (8 proc.), z kolei obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 78 proc. hoteli, w tym dokładnie połowa obiektów miała je większe niż 70 proc.

Nadal dobry poziom obłożenia notowały hotele biznesowe, natomiast obiekty wypoczynkowe osiągnęły jeszcze lepsze rezultaty niż w lipcu.

Pozostało 92% artykułu
Hotele
Rekordowe zainteresowanie turystów wakacjami w Turcji. Polska „niespodzianką roku”
Hotele
Tureccy hotelarze: Trzeba coś zrobić z all inclusive. Za dużo jedzenia się marnuje
Hotele
„Zrób to dla siebie” - sieć hoteli promuje zrównoważony urlop
Hotele
Egipskie hotele muszą udowodnić, że nie szkodzą środowisku. Mają na to pół roku
Hotele
Hotelarze: Zapowiada się dobra majówka. Układ kalendarza nam sprzyja
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił