Kursy niemieckiego – jak nie zmarnować czasu i pieniędzy?

W tak dużych miastach jak Warszawa znalezienie szkoły języka niemieckiego od wielu lat nie stanowi już żadnego problemu. Trudne natomiast staje się wybranie tej jednej szkoły, a także tego jednego kursu niemieckiego. Konwersacyjny? Intensywny? Biznesowy? A może dedykowany tylko mojej grupie zawodowej?

Zanim podpiszesz umowę i wydasz niemałe przecież pieniądze, dowiedz się, czego właściwie nauczysz się na kursie niemieckiego, który kupujesz. Choćby wybrana przez Ciebie szkoła była jedną z najlepszych w kraju, a Twój lektor absolutnym ekspertem – źle dobrany rodzaj kursu niemieckiego to gwarancja niezadowolenia i mizernych efektów nauki.

Jeden język, kilkanaście rodzajów kursów niemieckiego

Przeciętna szkoła języka niemieckiego w Warszawie ma w swojej ofercie od 3 do nawet 9 rodzajów kursów niemieckiego, a do tego dochodzi jeszcze podział na poziomy zaawansowania. Najczęściej spotkasz się z ofertami kursów ogólnych, certyfikacyjnych, biznesowych, konwersacyjnych i intensywnych. Ale co to oznacza w praktyce?

– Ludziom, którzy wybierają kursy niemieckiego, przyświecają najróżniejsze cele – mówi Ewelina Toruńczak-Pawłowicz, CEO w szkole języka niemieckiego einfach so! w Warszawie. – Jedni potrzebują języka niemieckiego do pracy, inni chcą zdać certyfikat, a jeszcze inni myślą o wyjeździe za granicę. Kurs ogólny niestety nie przygotuje nikogo do egzaminu certyfikacyjnego tak dobrze, jak kurs certyfikacyjny, a kurs intensywny nie zagwarantuje dobrej znajomości języka biznesowego.

Nauka języka niemieckiego zorientowana na cel

Większość ludzi jako początek przygody z językiem niemieckim wybiera kursy ogólne, realizowane w trybie semestralnym. Są najbardziej uniwersalne, ale nie oznacza to, że będą dobrym wyborem dla każdego. By nie marnować swojego czasu i pieniędzy, przed dokonaniem wyboru musisz określić, czego realnie oczekujesz od kursu niemieckiego – i wybrać ten rodzaj kursu, który w największym stopniu przybliży Cię do osiągnięcia wyznaczonego celu.

Jeśli chcesz potwierdzić swoją znajomość języka niemieckiego prestiżowym certyfikatem – wybierz dobry kurs certyfikacyjny. Dowiesz się na nim, jakiego rodzaju kompetencje językowe będą sprawdzane podczas egzaminu i będziesz mieć możliwość przygotowania się pod okiem doświadczonego lektora tak, by zdać już za pierwszym razem.

Gdy Twoim celem jest rozwój zawodowy za granicą – kurs biznesowy języka niemieckiego to właśnie ta opcja. Nie nauczysz się tam oczywiście, jak zbudować w Niemczech motoryzacyjne imperium w trzy dni, ale opanujesz słownictwo i zwroty niezbędne w skutecznym budowaniu kariery w krajach niemieckojęzycznych. Dobry kurs niemieckiego zorientowany na biznes przygotuje Cię też do swobodnego komunikowania się w środowisku pracy, a także radzenia sobie z zawodowymi wyzwaniami niemieckiego dnia codziennego.

Może być tak, że głównym powodem, dla którego wpisałeś w wyszukiwarkę „kursy niemieckiego warszawa” jest potrzeba przezwyciężenia lęku przed mówieniem. Nie ma lepszej metody na pozbycie się go niż solidny kurs konwersacyjny. Takie zajęcia to przede wszystkim żywa dyskusja na bieżące, angażujące tematy, dzięki której budujesz pewność i swobodę swoich wypowiedzi pod czujnym okiem kompetentnego lektora.

Kurs intensywny to z kolei opcja dla osób, które chcą w bardzo krótkim czasie zrealizować bardzo dużo materiału. Tego rodzaju zajęcia możesz potraktować jak intensywną powtórkę po przerwie od nauki języka albo solidne przygotowanie do nadchodzącego semestru. Nie może to być jednak Twoja jedyna forma nauki niemieckiego – zwyczajnie nikt nie dałby rady na dłuższą metę utrzymać takiego tempa przyswajania wiedzy.

Jaka ścieżka kariery, taki kurs niemieckiego

Szczególnie w przypadku ludzi myślących o języku niemieckim w kontekście rozwoju swojej kariery lepsze od programów ogólnych mogą okazać się kursy niemieckiego dedykowane konkretnej grupie zawodowej. Jesteś lekarzem? Prawnikiem? A może ekonomistą? Coraz więcej szkół językowych wprowadza do swojej oferty kursy specjalistyczne, podczas których uczestnicy mogą poznać branżowe słownictwo i niezbędne sformułowania, a także niejako „oswoić się” z klimatem swojej specjalizacji zawodowej w niemieckojęzycznej rzeczywistości.

– Jeśli reprezentujemy bardziej niszowy zawód, znalezienie analogicznego kursu niemieckiego może niestety okazać się wyzwaniem – dodaje ekspertka z warszawskiej szkoły językowej. – Z pomocą przychodzą tu jednak kursy indywidualne. W takich warunkach doświadczony lektor może dobrać materiały precyzyjnie do potrzeb kursanta, któremu najbardziej zależy np. na języku niemieckim w kontekście pracy w sektorze Przemysłu 4.0 czy kreowaniu wizerunku osób publicznych.

Zdaj się na radę ekspertów

Pamiętaj, że jeśli masz wątpliwości, zawsze możesz zapytać. Czasem wystarczy poprosić szkołę językową o kontakt do któregoś lektora i porozmawiać o Twoich oczekiwaniach względem kursu. Jakich efektów oczekujesz? W jaki sposób będziesz później wykorzystywał zdobyte umiejętności?

Panuje powszechne przekonanie, że prywatne firmy, którymi formalnie jest przecież większość szkół językowych, chcą tylko zarabiać pieniądze poprzez swoją działalność. Oczywiście utrzymanie płynności finansowej jest ważne, ale pamiętaj, że są w tej branży również ludzie, którzy po prostu lubią to, co robią i nie będą namawiać Cię na kurs, który nie będzie odpowiadał Twoim potrzebom. Kto pyta, nie błądzi – więc zadawaj pytania!

Autor: einfach so!
ul. Zajęcza 15
00-351 Warszawa
www.einfachso.pl

Materiał Promocyjny 

Mogą Ci się również spodobać

Egipt przedłuża stan wyjątkowy

Parlament Egiptu zatwierdził decyzję prezydenta Abd el-Fataha es-Sisiego o przedłużeniu o trzy miesiące stanu ...

Grupa Lufthansa startuje z nowym rozkładem

Ostatniego dnia maja Grupa Lufthansa kończy loty repatriacyjne i uruchamia nowy letni rozkład, w ...

Mirbud zbuduje terminal w Radomiu

Firma budowlana Mirbud zaoferowała najniższą cenę w aukcji elektronicznej. Wygrała tym samym przetarg na ...

Branża turystyczna – przyszłość dobrze się zapowiada

74 procent przedstawicieli branży turystycznej, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez targi turystyczne ...

Podróże na kanapie i w goglach

Za pomocą wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości możemy lepiej poznać miejsce, do którego chcemy się ...

W biurach podróży coraz mniej „lastów”

O 9,1 procent więcej niż przed rokiem klientów odwiedziło biura podróży w minionym tygodniu. ...