Amadeus, dostawca technologii dla branży turystycznej, zainwestował prawie 10 milionów dolarów w start-up Refundit, o czym informuje w komunikacie. Aplikacja mobilna tej firmy powala podróżnym odwiedzającym Europę odzyskać VAT od zakupionych produktów drogą cyfrową, bez „uciążliwej, papierkowej roboty i kolejek na lotnisku”. Każdego roku w całej Unii Europejskiej do turystów nie trafia około 90 procent zwrotów VAT-u, czyli 23 miliardy euro – pisze Amadeus, powołując się na dane firmy Adkit. Pilotażowa wersja rozwiązania Refundit jest właśnie testowana w Belgii.
CZYTAJ TEŻ: Amadeus, Chrome River i Bosch: rusza współpraca
Jak działa Refundit? Turysta spoza Unii Europejskiej musi zrobić zdjęcie paragonu, karty pokładowej i paszportu, a następnie złożyć wniosek o zwrot VAT-u drogą cyfrową. Urząd skarbowy danego kraju rozpatrzy wniosek i wyśle podróżnemu cyfrowe potwierdzenie. Refundit wyróżnia całkowita cyfryzacja procedury, dotąd bowiem w większości państw Unii Europejskiej podróżni musieli wypełniać formularze i stać w kolejce na lotnisku – czytamy w komunikacie.
– Dotychczasowa procedura ubiegania się o zwrot podatku VAT była uciążliwa i mało wydajna – mówi współzałożyciel i dyrektor generalny firmy Refundit, Ziv Tirosh, cytowany w komunikacie. – Nasze rozwiązanie pomaga turystom, sprzedawcom detalicznym, urzędom skarbowym i całej gospodarce danego kraju, ponieważ zwiększa atrakcyjność robienia zakupów – dodaje.
W tym roku Refundit wygrał konkurs Światowej Organizacji Turystyki Narodów Zjednoczonych (UNWTO) dla start-upów tworzących technologie dla branży turystycznej.