ZUS i POT: System do obsługi bonu turystycznego działa sprawnie

Od soboty do dzisiaj, do godziny 16, na Platformie Usług Elektronicznych ZUS-u zarejestrowało się 2000 podmiotów, które chcą przyjmować płatności bonem turystycznym – mówił prezes POT Robert Andrzejczyk podczas dzisiejszego webinarium serwisu Turystyka.rp.pl.

Publikacja: 27.07.2020 16:34

ZUS i POT: System do obsługi bonu turystycznego działa sprawnie

Foto: turystyka.rp.pl

W ostatni weekend na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS ruszyła rejestracja przedsiębiorców, którzy chcą przyjmować płatności bonem turystycznym. Jak przebiegała w pierwszych dniach, opowiedzieli goście dzisiejszego webinarium „Polski Bon Turystyczny – instrukcja obsługi” zorganizowanego przez nasz serwis.

– Akcja się zaczęła w nocy z piątku na sobotę, pierwsze podmioty zarejestrowały się o godzinie 2.34 – mówił prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk, podkreślając, że stworzenie i wdrożenie systemu było „gigantycznym wyzwaniem technologicznym”, które zakończyło się sukcesem. – Przypomnę tylko, że ustawa o Polskim Bonie Turystycznym weszła w życie 18 lipca, a już 25 lipca pierwsze podmioty mogły się rejestrować. Wiele krajów europejskich i pozaeuropejskich, na przykład nasi sąsiedzi Czesi, zapowiadało wprowadzenie takiego rozwiązania, by wspierać turystykę krajową w czasie pandemii, jednak to my jesteśmy pierwszym krajem, który taki program wprowadził i to na tak ogromną skalę – podkreślał Andrzejczyk.

CZYTAJ TEŻ: Polski Bon Turystyczny – instrukcja obsługi

– Po pierwszych trzech dniach jesteśmy zadowoleni ze startu projektu, pod względem technicznym wszystko przebiegło bez problemów. Do dziś, do godziny 16 zarejestrowało się 2000 podmiotów i czekamy na kolejne zgłoszenia przedsiębiorców i organizacji pożytku publicznego. Wśród podmiotów, które już się zarejestrowały, przeważają obiekty noclegowe, są też touroperatorzy, organizacji pożytku publicznego nie ma na tym etapie dużo – dodawał.

Członek zarządu ZUS-u Włodzimierz Owczarczyk zapewnił, że 2000 zgłoszeń nie obciążyło systemu, który jest przygotowany na obsługę znacznie większej ich liczby. – Wyzwaniem było natomiast szybkie przygotowanie oprogramowania, aby było ono gotowe na 25 lipca. Cel ten udało się osiągnąć. Nie ma konieczności wprowadzania poważnych zmian w systemie – mówił Owczarczyk.

Jak podkreślał, wydolność systemu należy oceniać nie tylko z puntu widzenia rejestrujących się podmiotów świadczących usługi turystyczne, ale także transakcji dokonywanych przez beneficjentów. – Spodziewamy się około 7 milionów bonów turystycznych w obrocie. Transakcje bonami można wykonywać do wysokości salda, a więc dla każdego bonu może być ich kilka. Przygotowujemy system ZUS-u tak, by można było bezproblemowo realizować transakcje płatności bonami – zapewnił.

Dzień przed systemem rejestracji, 24 lipca, ruszyła też ZUS-owska infolinia Polskiego Bonu Turystycznego. Pod numerem telefonu (22) 11 22 111, u dyżurujących przez całą dobę i we wszystkie dni tygodnia konsultantów, beneficjenci i przedsiębiorcy mogą zasięgać informacji zarówno na temat bonu, jak i samego systemu i procesu rejestracji.

ZOBACZ TAKŻE: Polski Bon Turystyczny ma już swoją infolinię

– Konsultanci, których jest niespełna dwustu, odbierają kilka tysięcy telefonów dziennie – mówi Robert Andrzejczyk. – Obecnie, i myślę, że to się nie zmieni, większość pytań pochodzi od beneficjentów, czyli rodziców i opiekunów prawnych dzieci. Są to pytania dotyczące samego bonu, sposobu płatności czy daty startu programu. Dotąd nie padły pytania, na które konsultanci nie znaliby odpowiedzi, ale jeśli takie się pojawią, można je przekierowywać do nas – dodaje prezes POT.

Włodzimierz Owczarczyk zapewnił, że infolinia działa sprawnie. – Można się na nią dodzwonić praktycznie o każdej porze dnia i nocy, a średni czas oczekiwania na połączenie to około 7 sekund – mówił.

ZOBACZ CAŁY WEBINAR

W ostatni weekend na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS ruszyła rejestracja przedsiębiorców, którzy chcą przyjmować płatności bonem turystycznym. Jak przebiegała w pierwszych dniach, opowiedzieli goście dzisiejszego webinarium „Polski Bon Turystyczny – instrukcja obsługi” zorganizowanego przez nasz serwis.

– Akcja się zaczęła w nocy z piątku na sobotę, pierwsze podmioty zarejestrowały się o godzinie 2.34 – mówił prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk, podkreślając, że stworzenie i wdrożenie systemu było „gigantycznym wyzwaniem technologicznym”, które zakończyło się sukcesem. – Przypomnę tylko, że ustawa o Polskim Bonie Turystycznym weszła w życie 18 lipca, a już 25 lipca pierwsze podmioty mogły się rejestrować. Wiele krajów europejskich i pozaeuropejskich, na przykład nasi sąsiedzi Czesi, zapowiadało wprowadzenie takiego rozwiązania, by wspierać turystykę krajową w czasie pandemii, jednak to my jesteśmy pierwszym krajem, który taki program wprowadził i to na tak ogromną skalę – podkreślał Andrzejczyk.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku