Rozpoczynamy publikację odpowiedzi na pytania, jakie pojawiają się w branży turystycznej w związku z zapowiadanym na najbliższe dni uruchomieniem nowego programu społecznego, jakim jest Polski Bon Turystyczny.
Odpowiedzi na pytania przygotowaliśmy we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną. Zadawaliśmy je na gorąco, inspirowani przez naszych czytelników. Dlatego na pewno nie wyczerpują one tematu, wręcz przeciwnie, z czasem pytań będzie przybywać. Już przygotowujemy kolejne odpowiedzi.
ROZMOWA Z PREZESEM POT: Prezes POT: Mamy zadanie bez precedensu – uruchomić bon turystyczny
Uwaga, odpowiedzi na pytania nie stanowią wiążącej i ostatecznej interpretacji. To jedynie próba przybliżenia materii ustawy i intencji przyświecającej jej twórcom.
Jaką rolę we wdrażaniu ustawy ma Polska Organizacja Turystyczna?
Do zadań POT wymienionych w ustawie o Polskim Bonie Turystycznym należą między innymi:
1) ustalanie prawa do świadczenia w formie bonu i udzielanie w drodze decyzji administracyjnej odmowy jego przyznania,
2) wnioskowanie do ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego o weryfikację orzeczenia legitymowania się przez dziecko odpowiednim orzeczeniem,
3) rozstrzyganie w sprawie nienależnego pobrania świadczenia w formie bonu,
4) udostępnienie listy przedsiębiorców turystycznych i organizacji pożytku publicznego, którzy będą mieli prawo do przyjmowania płatności dokonywanych za pomocą bonów,
5) weryfikowanie zgodności stanu faktycznego z danymi podanymi przez przedsiębiorców turystycznych i organizacje pożytku publicznego w systemie informatycznym i wydanie decyzji administracyjnej w wypadku stwierdzonej niezgodności,
6) informowanie ZUS o dokonaniu zwrotu środków w wypadku niezrealizowania usługi przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego (przypadki określone w ustawie) w celu ponownej aktywacji bonu przez ZUS,
7) promocja bonu.