Warto na wstępie powiedzieć, że Polski Bon Turystyczny to ogromny projekt o szerokim oddziaływaniu społeczno-gospodarczym. Pomoże finansowo polskim rodzinom i jednocześnie będzie stymulował popyt na usługi hotelarskie i imprezy turystyczne.
Zarazem projekt będzie miał pozytywny wpływ na ograniczenie szarej strefy w turystyce – podmioty rejestrujące się będą bowiem musiały prowadzić legalnie działalność i posiadać wpis do odpowiednich ewidencji. Jednocześnie przy zgłaszaniu przedsiębiorcy będą składali oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Ustawa nakłada na nas zadania bez precedensu nie tylko w skali samej POT, ale i kraju. Do wdrożenia bonu przygotowywaliśmy się jeszcze w czasie prac legislacyjnych nad ustawą. Wiele już zrobiliśmy, ale mamy świadomość, że czeka nas jeszcze ogromny wysiłek organizacyjny w ciągu najbliższych miesięcy.
Bardzo dobrze układała się współpraca z ZUS, naszym głównym partnerem. Spięliśmy już systemy informatyczne ZUS i POT i prowadzimy testy. Samym systemem zawiaduje ZUS, który ma do tego potężne zaplecze informatyczne i doświadczenie. To w systemie ZUS będą się rejestrować zarówno beneficjenci, jak i przedsiębiorcy turystyczni. My jedynie uzyskamy do tego systemu dostęp. ZUS będzie go obsługiwał na bieżąco i będzie też odpowiedzialny za płatności. Na naszych stronach (wykupiliśmy domenę bonturystyczny.gov.pl) turysta będzie natomiast mógł sprawdzić, którzy przedsiębiorcy świadczą usługi, za które może zapłacić swoim bonem.
Jest już przygotowany projekt rozporządzenia zmieniającego statut POT i dającego możliwość powołania oddziału zamiejscowego, który zajmie się nadzorowaniem przebiegu tej akcji.