ECTAA: Linie lotnicze upadają, a pasażerowie ciągle tracą pieniądze

AFP

W ciągu dwóch lat upadło już w Europie 36 linii lotniczych. Jej klienci tracą pieniądze, bo Unia Europejska nie zadbała, żeby byli chronieni – unijni touroperatorzy ponownie podnoszą problem

W związku z upadkiem francuskiej linii lotniczej Aigle Azur (czytaj: „Bankructwo Aigle Azur. Są chętni, żeby ją kupić”) Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) wydała oświadczenie, w którym przypomina, że już nie raz zwracała uwagę władzom Unii Europejskiej, że klienci przewoźników lotniczych są niezabezpieczeni w takich sytuacjach i tracą pieniądze. Tym razem z biletami zostało 13 tysięcy pasażerów. Zdaniem ECTAA linie lotnicze powinny być objęte systemem, jaki obowiązuje w wypadku biur podróży, które mają wykupione gwarancje lub płacą składki na fundusze. Dzięki temu w razie upadku touroperatora, jego klienci dostają z powrotem wpłacone ne wycieczki pieniądze lub kończą rozpoczęty z takim biurem wypoczynek.

Komunikat ECTAA cytuje swojego przewodniczącego, a zarazem prezesa Polskiej Izby Turystyki Pawła Niewiadomskiego. – Po każdej upadłości linii lotniczej sytuacja jest taka sama – pasażerowie pozostają za granicą bez żadnego wsparcia i na własną rękę muszą zaopatrzyć się w bilety powrotne, bez szans na zwrot pieniędzy za [bilety] niewykorzystane. Obecnie pasażerowie, wykupujący sam przelot, nie są odpowiednio chronieni – mówi Niewiadomski.

Struktura branży lotniczej w Europie wskazuje, że w nadchodzących latach będzie postępować konsolidacja rynku, co najprawdopodobniej spowoduje dalsze upadki linii lotniczych – przewiduje ECTAA w komunikacie. „ECTAA ubolewa, że ustawodawcy unijni i krajowi nie są na tyle zdeterminowani, by objąć ochroną swoich obywateli. Mimo przekonujących wyników dwóch dużych badań dotyczących upadłości europejskich linii lotniczych, które oceniały ich wpływ na pasażerów i wskazywały możliwe rozwiązania, europejscy ustawodawcy nie zdecydowali się na ustanowienie prawa chroniącego pasażerów. ECTAA przyjmuje to z rozczarowaniem, tym bardziej że badanie z 2011 r. jasno wykazało, że najbardziej skutecznym rozwiązaniem tego problemu będzie wprowadzenie ogólnego funduszu rezerwowego w celu ochrony pasażerów przed upadłościami linii lotniczych” – czytamy w komunikacie.

ECTAA przypomina, że od lat wzywa do utworzenia obowiązkowego mechanizmu chroniącego pasażerów, którego koszty ponosiliby sami przewoźnicy.- Potrzebujemy równych szans wszystkich pasażerów i zagwarantowania podróżującym rozwiązań, które w przypadku upadłości linii lotniczej umożliwią im bezpieczny powrót do kraju i zwrot kosztów – mówi Niewiadomski, cytowany w dokumencie.

Czytaj też: „Europejscy agenci walczą o równy dostęp do biletów lotniczych”.

ECTAA to stowarzyszenie zrzeszające samorządy gospodarcze 29 krajów europejskich. Reprezentuje około 80 tys. agentów turystycznych i organizatorów turystyki. Środowisko polskich touroperatorów i agentów turystycznych reprezentuje w ECTAA Polska Izba Turystyki.

Mogą Ci się również spodobać

Santorini wprowadzi dzienny limit liczby turystów

18 tysięcy turystów, którzy w niektóre dni w takiej liczbie przybywali na grecką wyspę ...

Paryż – ranni w wypadku autobusu turystycznego

Co najmniej cztery osoby zostały ranne, gdy zbyt wysoki, piętrowy autobus turystyczny z otwartym ...

Tunezja: Pracujemy więcej, ale zarabiamy mniej

Choć Tunezyjczycy obsłużyli w tym roku więcej turystów niż w poprzednim, zarobili mniej pieniędzy. ...

Rekordowe temperatury w Dolinie Śmierci

Słupek rtęci w słynnej Dolinie Śmierci w Kalifornii i w rejonie miasta Needles osiągnie ...

Lotnisko na Florydzie ponownie otwarte

Wznowiono ruch pasażerski na lotnisku w Fort Lauderdale pod Miami, na którym w strzelaninie ...

Emirates pożyczy pokładowy tablet

Pasażerom klasy pierwszej i biznesowej wypożyczymy tablet na czas lotu do Stanów Zjednoczonych, więc ...