ECTAA: Linie lotnicze upadają, a pasażerowie ciągle tracą pieniądze

AFP

W ciągu dwóch lat upadło już w Europie 36 linii lotniczych. Jej klienci tracą pieniądze, bo Unia Europejska nie zadbała, żeby byli chronieni – unijni touroperatorzy ponownie podnoszą problem

W związku z upadkiem francuskiej linii lotniczej Aigle Azur (czytaj: „Bankructwo Aigle Azur. Są chętni, żeby ją kupić”) Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) wydała oświadczenie, w którym przypomina, że już nie raz zwracała uwagę władzom Unii Europejskiej, że klienci przewoźników lotniczych są niezabezpieczeni w takich sytuacjach i tracą pieniądze. Tym razem z biletami zostało 13 tysięcy pasażerów. Zdaniem ECTAA linie lotnicze powinny być objęte systemem, jaki obowiązuje w wypadku biur podróży, które mają wykupione gwarancje lub płacą składki na fundusze. Dzięki temu w razie upadku touroperatora, jego klienci dostają z powrotem wpłacone ne wycieczki pieniądze lub kończą rozpoczęty z takim biurem wypoczynek.

Komunikat ECTAA cytuje swojego przewodniczącego, a zarazem prezesa Polskiej Izby Turystyki Pawła Niewiadomskiego. – Po każdej upadłości linii lotniczej sytuacja jest taka sama – pasażerowie pozostają za granicą bez żadnego wsparcia i na własną rękę muszą zaopatrzyć się w bilety powrotne, bez szans na zwrot pieniędzy za [bilety] niewykorzystane. Obecnie pasażerowie, wykupujący sam przelot, nie są odpowiednio chronieni – mówi Niewiadomski.

Struktura branży lotniczej w Europie wskazuje, że w nadchodzących latach będzie postępować konsolidacja rynku, co najprawdopodobniej spowoduje dalsze upadki linii lotniczych – przewiduje ECTAA w komunikacie. „ECTAA ubolewa, że ustawodawcy unijni i krajowi nie są na tyle zdeterminowani, by objąć ochroną swoich obywateli. Mimo przekonujących wyników dwóch dużych badań dotyczących upadłości europejskich linii lotniczych, które oceniały ich wpływ na pasażerów i wskazywały możliwe rozwiązania, europejscy ustawodawcy nie zdecydowali się na ustanowienie prawa chroniącego pasażerów. ECTAA przyjmuje to z rozczarowaniem, tym bardziej że badanie z 2011 r. jasno wykazało, że najbardziej skutecznym rozwiązaniem tego problemu będzie wprowadzenie ogólnego funduszu rezerwowego w celu ochrony pasażerów przed upadłościami linii lotniczych” – czytamy w komunikacie.

ECTAA przypomina, że od lat wzywa do utworzenia obowiązkowego mechanizmu chroniącego pasażerów, którego koszty ponosiliby sami przewoźnicy.- Potrzebujemy równych szans wszystkich pasażerów i zagwarantowania podróżującym rozwiązań, które w przypadku upadłości linii lotniczej umożliwią im bezpieczny powrót do kraju i zwrot kosztów – mówi Niewiadomski, cytowany w dokumencie.

Czytaj też: „Europejscy agenci walczą o równy dostęp do biletów lotniczych”.

ECTAA to stowarzyszenie zrzeszające samorządy gospodarcze 29 krajów europejskich. Reprezentuje około 80 tys. agentów turystycznych i organizatorów turystyki. Środowisko polskich touroperatorów i agentów turystycznych reprezentuje w ECTAA Polska Izba Turystyki.

Mogą Ci się również spodobać

Turcja: Większy budżet reklamowy w Roku Troi

Turcja wspiera 76 touroperatorów w Europie w promowaniu wyjazdów do Turcji. W przyszłym roku ...

Nie ma śniegu, są wolne pokoje

Liczba rezerwacji noclegów na sylwestra w polskich górach spadła w porównaniu z zeszłym rokiem ...

Rząd Indii: Będzie wielkie sprzątanie Gangesu

– Jeśli twoje serce jest czyste, Ganges już w nim mieszka i nie musisz ...

Niemiecka turystyka – milion noclegów więcej

Ostatni rok niemiecka branża turystyczna zaliczy do udanych. Do listopada Federalny Urząd Statystyczny odnotował ...

Krzysztof Piątek: Było wspaniale

– Neckermann wprowadzi lada dzień nowe rozwiązania technologiczne. Do ich realizacji mój następca nadaje ...

Polska dopiero zaczyna latać

Prowadzimy duże inwestycje, jak nasz nowy kampus w Regułach, dokąd planujemy przenieść działalność operacyjną. ...