Pracuj w PLL LOT, nie tylko jako pilot

Fot. PLL LOT

W liniach lotniczych karierę mogą zrobić nie tylko piloci czy stewardesy. LOT nieustanie szuka osób, które będą decydować o kierunkach lotów i cenach biletów, wprowadzać „szalone” promocje, dbać o maksymalne wypełnienie samolotów.

W 2019 roku LOT przewiózł 10 milionów pasażerów. Dziś obsługuje dwa razy więcej połączeń niż jeszcze dwa, trzy lata temu, a jego flota liczy ponad 80 samolotów. Dynamiczny rozwójpociąga za sobą dużo większe potrzeby kadrowe, dlatego firma stale prowadzi rekrutacje, między innymi do działów IT i revenue management.

Pokłady najnowszych technologii

Linie lotnicze jako jednostka strategiczna podlegają pod wytyczne ustawy o cyberbezpieczeństwie, dlatego przechodzą regularne audyty. LOT stale powiększa zespół specjalistów – architektów systemów bezpieczeństwa IT i testerów IT, których głównym zadaniem jest opracowywanie strategii bezpieczeństwa IT i prowadzenie analizy ryzyka. Kandydaci na te stanowiska muszą znać normy ISO. Dużym atutem jest także posiadanie certyfikatów bezpieczeństwa, na przykład CISA, CISM.

CZYTAJ TEŻ: Zapowiada się rekordowy rok dla LOT-u

Oprócz specjalistów od cyberbezpieczeństwa pracę w Locie znaleźć mogą także deweloperzy. Dzięki temu, że zlecenia związane z tworzeniem aplikacji wykonują wewnętrzne zespoły IT, efekty ich działań są bardziej dostosowane do specyfiki branży. Największą zaletą pracy w tej dziedzinie jest szeroki zakres zadań i możliwość poznawania środowiska nowoczesnych aplikacji. LOT ściśle współpracuje z Google’em i Microsoftem.

Choć to pilot bezpośrednio steruje samolotem, na to, czy maszyna wzbije się w powietrze, bezpośredni wpływ ma także administrator systemów lotniczych. Praca na tym stanowisku może być ciekawa dla ludzi, którzy chcą poznać od podszewki branżę lotniczą i mieć stały, bezpośredni kontakt z centrum operacyjnym, między innymi z pilotami. Do głównych wymagań stawianych kandydatom zalicza się tu doświadczenie w administrowaniu serwerami aplikacyjnymi, takimi jak Windows Server, Linux, a także znajomość języka angielskiego.

Wsparciem dla pracowników działu IT są analitycy biznesowi, którzy ściśle współdziałają z przedstawicielami wszystkich obszarów. Głównym zadaniem tych osób jest zrozumienie potrzeb biznesu i przetłumaczenie ich na język programistów i architektów.

Z kolei analityką na poziomie danych zajmują się analitycy e-commerce. LOT jako jeden z największych dostawców e-commerce w Polsce, który działa na ponad 50 rynkach, potrzebuje pracowników, którzy przeanalizują dane zebrane na stronie lot.com. W takiej roli doskonale odnajdą się osoby dociekliwe, które lubią pracować z danymi i potrafią wyciągać trafne wnioski.

Największe możliwe przychody, czyli obszar revenue management

Revenue management to obszar, który odpowiada za generowanie przychodu LOT-u. Od analityków ds. strategii cenowej, usług dodatkowych, oferty grupowej czy analizy popytu i rejsu zależy, z jakim zyskiem firma zakończy dany rok. Role w tym obszarze są odpowiedzialne, bowiem pracownicy, nawet ci na stanowiskach juniorskich, podejmują decyzje samodzielnie.

– 8 miliardów przychodu rocznego powstaje u nas. Odpowiedzialność jest duża, czasem jeden zły ruch może wpłynąć na całą firmę. Najfajniejsze w tej pracy jest to, że możemy mieć realny wpływ na strategię i zarządzanie linią lotniczą. Od tego, jaką cenę zaoferujesz na przykład na połączenie z Delhi zależy, jak ono będzie funkcjonować – mówi dyrektor biura maksymalizacji wpływów i oferty cenowej w PLL LOT Tomasz Penczek.

ZOBACZ TAKŻE: LOT szuka klientów wśród organizatorów konferencji

Różnice między stanowiskami w ramach tego obszaru są subtelne – wszyscy współpracują, mają wpływ na finalny wynik, chociaż każdy z nieco innej perspektywy. Analityk strategii cenowej zajmuje się analizą konkurencji i rynku, zarządza cenami biletów na wszystkich trasach, a także prowadzeniem akcji promocyjnych.

Z kolei analityk popytu i rejsu decyduje jak sprzedawać bilety na dany lot – wcześnie, późno, tanio, drogo – by wykorzystać w pełni możliwości rynku. Do jego zadań należy przewidywanie, jak będzie kształtował się popyt na danych trasach, a może być on zależny od wielu czynników, na przykład ruchomych świąt czy wydarzeń sportowych.

Analityk oferty grupowej odpowiedzialny jest za wycenę ofert dla większej liczny osób, niejednokrotnie wykazując się dużymi zdolnościami negocjacyjnymi. Analityk usług dodatkowych podejmuje decyzje z zakresu wyceny bagażu, upgrade’u do wyższej klasy czy też wybranych miejsc w samolocie.

W ramach tego biura znajduje się również zespół revenue performance odpowiadający za wysokopoziomową analizę danych, obserwację globalnych trendów, budowę nowych narzędzi raportowych korzystających z big data. Zebrane przez nich dane pozwalają na rzetelną weryfikację strategii LOT-u.

Od kandydatów do pracy w obszarze revenue management oczekuje się przede wszystkim umiejętności analitycznych, nie tylko związanych z liczbami. Ważne jest logiczne myślenie, nastawienie na maksymalizowanie przychodu, komunikatywność, otwartość na współpracę z innymi działami oraz odwaga pozwalająca podejmować decyzje i negocjować z klientami wewnętrznymi czy zewnętrznymi.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Accor pozbywa się plastiku

Do 2022 roku Grupa Accor chce usunąć ze wszystkich swoich hoteli plastikowe produkty jednorazowego ...

Jeszcze więcej pasażerów na greckich lotniskach

O 4,7 procent wzrosła liczba pasażerów obsłużonych od stycznia do końca lipca przez greckie ...

Upadek Neckermanna? Bez większego znaczenia dla rynku

Szkoda Neckermanna, ale jego zniknięcie nie będzie miało większego wpływu na rynek turystyczny w ...

TUI ma algorytm na wspomnienia klientów

TUI chwali się, że znalazło matematyczny wzór, który opisuje idealne warunki do tworzenia się ...

Wakacje Polaków z dala od tłumów

O 480 procent wzrosło zainteresowanie turystów noclegami w kwaterach na uboczu, w małych miejscowościach ...

Wenecja opóźnia wprowadzenie opłaty turystycznej

Opłata dla turystów jednodniowych odwiedzających Wenecję miała obowiązywać od maja tego roku, później termin ...