Vouchery dla klientów linii lotniczych obowiązkowe?

Fot. AFP

Niemieccy ministrowie żądają od Komisji Europejskiej zgody na wydawanie klientom linii lotniczych voucherów zamiast zwracania pieniędzy. Pasażerowie mieliby je przyjmować obligatoryjnie.

Niemieccy ministrowie transportu Andreas Scheuer, sprawiedliwości Christine Lambrecht i gospodarki Peter Altmaier napisali do Komisji Europejskiej list, do którego dotarła redakcja „Business Insidera”. W piśmie szefowie tych resortów podkreślają, że sytuacja branży lotniczej jest dramatyczna, a utrzymanie połączeń w Europie zagrożone. Dopóki nie pojawi się zastrzyk gotówki, niemieccy politycy będą powstrzymywać spadek płynności finansowej. Z ich perspektywy problematyczne są jednak zapisy dyrektywy 261/2004, które regulują kwestię zwrotów pieniędzy pasażerom.

– Kiedy to rozporządzenie powstawało, nikt nie przewidział sytuacji kryzysowej o wymiarze globalnym – piszą ministrowie. To właśnie dlatego trzeba zmienić te zapisy na szczeblu unijnym, bo stawką jest utrzymanie dotychczasowej struktury rynku lotniczego także po kryzysie. Jednocześnie należy mieć na uwadze interesy pasażerów.

ZOBACZ TAKŻE: Komisja Europejska: Vouchery to opcja, a nie obowiązek

Ministrowie żądają przyzwolenia KE na wydawanie klientom voucherów za niewykonane loty bez konieczności uzyskania ich zgody. Takie rozwiązanie miałoby obowiązywać tylko czasowo. Jeśli nie uda się go wdrożyć, należy spodziewać się gospodarczej katastrofy i pamiętać, że kiedy linie lotnicze zaczną upadać, klienci i tak nie dostaną odszkodowań. Komisja po pierwsze powinna opublikować wykładnię, zgodnie z którą przewoźnik nie musiałby prosić pasażera o zgodę na wydanie bonu, po drugie trzeba zmienić wspomnianą dyrektywę w taki sposób, żeby rozwiązanie obowiązywało wstecz od 8 marca 2020 roku.

W proponowanym rozwiązaniu miałby pojawić się zapis, że jeśli klienci nie wykorzystają voucherów do końca przyszłego roku, dostaną gotówkę. Jeśli udowodniliby, że znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej lub w innych wyjątkowych okolicznościach, zamiast voucherów dostaliby pieniądze od razu.

CZYTAJ TEŻ: Linie lotnicze nie chcą zwracać pieniędzy pasażerom

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wizz Air otworzył bazę w Krakowie

Dzisiaj na krakowskim lotnisku Wizz Air otworzył swoją 25 bazę. W najbliższych miesiącach umieści ...

Thomas Cook: Agencie, sprzedawaj u nas jak u siebie

Thomas Cook zachęca agentów turystycznych, by wyjaśniali klientom szczegóły oferty znajdującej się na stronie ...

Na Gran Canarii płomienie na 25 metrów

Ponad 1000 osób trzeba było ewakuować z terenów zagrożonych przez pożar na Gran Canarii. ...

Polscy turyści ruszyli do Maroka

O 57 procent więcej Polaków niż rok temu przyjechało w tym roku do Maroka ...

Itaka: Kup u nas nocleg, transport dobierz sobie sam

Itaka wprowadziła oficjalnie nowy produkt – wypoczynek z dojazdem własnym. Uruchomienie przez Itakę na ...

Na drogach Gruzji

Podróż samochodem przez Kaukaz to przygoda. Na szczęście raczej z gatunku ciekawych niż ekstremalnych. ...