Dotychczas z powodu gęstej mgły LOT musiał odwoływać rejsy dalekodystansowe lub przekierowywać samoloty na lotniska zapasowe – pisze przewoźnik w komunikacie. Przyznany właśnie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego certyfikat kategorii IIIB systemu ILS pozwala w pełni wykorzystać możliwości dreamlinerów, które jako jedyne maszyny we flocie LOT-u mogą lądować na autopilocie przy maksymalnie ograniczonej widzialności na pasie – czytamy dalej. Oznacza to poprawę regularności rejsów z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa operacji na lotniskach, gdzie warunki atmosferyczne utrudniają podejście do lądowania.
Obecnie uprawnienia do lądowania w systemie ILS w kategorii IIIB mają wybrane linie lotnicze w Europie i na świecie obsługujące najwięcej pasażerów – podkreśla LOT. Teraz do ścisłej czołówki przewoźników, którzy mogą wykonywać operacje w trudnych warunkach, dołączyły także polskie linie lotnicze.
CZYTAJ TEŻ: LOT zadowolony ze startu rejsów wakacyjnych
Proces szkoleniowy potrzebny do uzyskania certyfikacji trwał ponad rok, wzięło w nim udział 300 pilotów boeingów 787. Ponadto w ciągu ostatnich sześciu miesięcy piloci LOT-u wykonali 33 automatyczne lądowania demonstracyjne, przeprowadzono również audyty weryfikujące procedury i szkolenia załóg. Uzyskany certyfikat jest dowodem umiejętności pilotów LOT-u, którzy potrafią wykonać manewry lądowania nawet przy niemal zerowej widzialności pasa w odległości do 75 metrów – głosi komunikat.
– Na lotniczej mapie świata są miejsca, gdzie w określonych porach roku występują niesprzyjające warunki pogodowe. Zdarza się to na przykład na lotnisku w pobliżu Delhi w porze jesienno-zimowej, gdzie występują bardzo gęste mgły. Widzialność na pasie startowym może spaść wtedy nawet poniżej 100 metrów – mówi kierownik floty B787 kapitan Maciej Smólski, cytowany w komunikacie. – Podobne zjawiska pojawiają się również sporadycznie w Europie, na przykład w Wielkiej Brytanii, gdzie system ILS kategorii III świetnie sprawdza się na lotniskach już od lat 60. ze względu na typowo angielską pogodę – dodaje.