Boeingi MAX uwolnione od uziemienia 18 listopada?

Już 18 listopada Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa może zdecydować o ponownym dopuszczeniu do latania uziemionych od marca 2019 roku boeingów 737 MAX.

Publikacja: 10.11.2020 20:00

Boeingi MAX uwolnione od uziemienia 18 listopada?

Foto: Fot. materiały promocyjne LOT, M. Kwasowski

Szef FAA Steve Dickson przyznał w rozmowie z agencją Reutera, że spodziewa się, że proces certyfikowania tego modelu samolotu zakończy się w „najbliższych dniach”. Trzy inne dobrze poinformowane źródła zdradziły Reuterowi, że FAA ma zamiar cofnąć nakaz uziemienia Maxów już 18 listopada.

Sam Boeing odmówił komentarza w tej sprawie.

CZYTAJ TEŻ: Pierwszy lot Maxa po poprawkach

Decyzja FAA zapada, gdy inne instytucje odpowiedzialne za regulowanie rynku lotniczego na świecie również zbliżają się do decyzji o zezwoleniu samolotowi na wznowienie lotów – dodaje Reuters. – FAA współpracuje z władzami lotniczymi na świecie, przygotowując się do zatwierdzenia decyzji certyfikacyjnej – powiedział Dickson.

– Mimo że zbliżamy się do mety, zniesiemy nakaz uziemienia dopiero, gdy nasi eksperci do spraw bezpieczeństwa stwierdzą, że samolot spełnia standardy certyfikacji – dodał.

Gdyby do tego doszło linie lotnicze muszą zaktualizować oprogramowanie pokładowych komputerów boeingów 737 MAX i przeprowadzić nowe szkolenie pilotów z ich obsługi. Według Reutera potrzeba co najmniej 30 dni, żeby samoloty mogły ponownie wzbić się w powietrze.

Amerykańskie linie lotnicze Southwest Airlines, które mają najwięcej na świecie Maxów, oceniają, że spełnienie wymagań FAA zajmie im kilka miesięcy. Dlatego planują przywrócenie tych samolotów do swoich operacji dopiero w drugim kwartale 2021 roku.

W Polsce dwoma nowymi Maxami dysponuje największy przewoźnik czarterowy Enter Air. Sześć kolejnych zamówił. Również LOT zamówił sześć Maxów.

ZOBACZ TEŻ: Enter Air zamawia kolejne boeingi

""

Fot. materiały promocyjne Enter Aira

turystyka.rp.pl

Uziemienie kosztowało amerykańskiego twórcę samolotów miliardy dolarów, spowolniło jego łańcuch dostaw i zapoczątkowało dochodzenie, w sprawie między innymi braku przejrzystości i słabego nadzoru nad rozwojem samolotu Boeingowi i samej FAA. W Departamencie Sprawiedliwości toczy się postępowanie karne.

Gdy pandemia koronawirusa zaostrzyła kryzys Boeing ograniczył produkcję i zwolnił tysiące ludzi. Na licznych wynajmowanych przez firmę miejscach postojowych na lotniskach czeka około 450 nowych, zamówionych, ale nie odebranych samolotów 737 MAX.

W zeszłym miesiącu chiński organ regulacyjny powiedział, że nie ustalił harmonogramu powrotu samolotu do służby.

Również europejska EASA prowadzi własny proces certyfikacji.

""

Fot. materiały promocyjne LOT, M. Kwasowski

turystyka.rp.pl

""

Fot. materiały promocyjne LOT, M. Kwasowski

turystyka.rp.pl

Szef FAA Steve Dickson przyznał w rozmowie z agencją Reutera, że spodziewa się, że proces certyfikowania tego modelu samolotu zakończy się w „najbliższych dniach”. Trzy inne dobrze poinformowane źródła zdradziły Reuterowi, że FAA ma zamiar cofnąć nakaz uziemienia Maxów już 18 listopada.

Sam Boeing odmówił komentarza w tej sprawie.

Pozostało 86% artykułu
Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej