Maxy mogą wrócić do latania

Fot. AFP

Po prawie dwóch latach od uziemienia Maxów Boeing dostał od amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa zgodę na ich ponowne uruchomienie.

Federalna Administracja Lotnictwa Stanów Zjednoczonych (Federal Aviation Administration – FAA) wydała dziś zgodę na ponowne uruchomienie boeingów 737 MAX – podaje agencja Reuters. Model ten został uziemiony po dwóch katastrofach, w których zginęło 346 osób (w październiku 2018 roku rozbił się MAX taniego indonezyjskiego przewoźnika Lion Air, a w marcu 2019 roku etiopskich linii lotniczych Ethiopian Airlines). Przyczyną obu wypadków był wadliwie działający system poprawy charakterystyki manewrowej (Maneuvering Characteristics Augmentation System – MCAS), mający zapobiegać przeciągnięciu.

Batalia o ponowne dopuszczenie Maxów do latania trwała 20 miesięcy i kosztowała Boeinga 20 miliardów dolarów i poważny kryzys wizerunkowy. Aby wznowić loty, Boeing musi wprowadzić wskazane przez FAA aktualizacje oprogramowania i zmiany w szkoleniu pilotów.

CZYTAJ TEŻ: Boeingi MAX uwolnione od uziemienia 18 listopada?

– Zrobiliśmy wszystko, co w ludzkiej mocy, aby upewnić się, że tego typu katastrofy się nie powtórzą – mówi Reutersowi administrator FAA Steve Dickson, który podpisał zgodę. Dickson jest „w 100 procentach pewny”, że Maxy są bezpieczne.

– Dyrektywa FAA to kamień milowy. Będziemy nadal współpracować z organami regulacyjnymi na całym świecie i naszymi klientami, aby przywrócić samolot do użytku – dodaje wiceprezes Boeinga Stan Deal. Regulatorzy ruchu lotniczego w Europie, Brazylii i Chinach zamierzają bowiem wydać liniom lotniczym własne zezwolenia po niezależnych przeglądach, co dowodzi, jak bardzo katastrofy Maxów zachwiały pozycją zarówno samej FAA, jak i Stanów Zjednoczonych, które przez dziesięciolecia uchodziły za niekwestionowany autorytet w dziedzinie bezpieczeństwa lotów – wskazuje Reuters.

ZOBACZ TAKŻE: Pierwszy lot Maxa po poprawkach

Wedle wrześniowego raportu Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych Boeing źle zaprojektował Maxa, miał też ukrywać przed FAA, pilotami i odbiorcami samolotów kluczowe informacje, w tym „samo istnienie systemu MCAS”, FAA z kolei zawiodła w zakresie nadzoru i certyfikacji. Wczoraj izba jednogłośnie przyjęła projekt ustawy o reformie certyfikacji samolotów.

American Airlines planują wykonać pierwszy po zniesieniu uziemienia komercyjny lot Maxem 29 grudnia, z kolei Southwest Airlines, które mają w swojej flocie najwięcej tych maszyn, dopiero w drugim kwartale 2021 roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rycerze z całej Europy stoczyli w Serbii Bitwę Narodów

Bitwa Narodów (Battle of the Nations), czyli mistrzostwa świata w walkach rycerskich federacji Historical ...

Prezydent podpisał ustawę zwaną tarczą dla turystyki

Prezydent Andrzej Duda podpisał tak zwaną tarczę antykryzysową dla turystyki. Dzięki nowym regulacjom touroperatorzy ...

Komisja Europejska: Vouchery to opcja, a nie obowiązek

Komisja Europejska przypomniała touroperatorom i liniom lotniczym o obowiązku zwracania pieniędzy za odwołane wyjazdy. ...

Wizz Air: Na początek polecimy na wakacje

Tani węgierski przewoźnik zamierza niedługo po powrocie do latania po ograniczeniach w podróżach uruchomić ...

Centrala TUI do polskich biur podróży: Nie działamy nielegalnie

Organizacja niemieckich biur podróży i agentów turystycznych uważa, że nie jest dobrym adresatem skarg ...

Ministrowie apelują o procedury bezpieczeństwa dla turystyki

Komisja Europejska powinna jednoznacznie powiedzieć, jak biura podróży powinny rozliczyć się z zaliczek klientów ...