Komisja Europejska i polska Rada Ministrów zaakceptowały pakiet pomocowy dla LOT-u o wartości 2,9 miliarda złotych. Pieniądze te mają iść na walkę ze skutkami pandemii.
Pakiet składa się z pożyczki w kwocie 1,8 miliarda złotych i podwyższenia kapitału zakładowego o 1,1 miliarda złotych – informuje LOT w komunikacie, dodając, że takie warunki finansowania umożliwiła dobra kondycja LOT-u przed pandemią.
Przeważającą część kwoty LOT zobowiązał się spłacić wraz z odsetkami Polskiemu Funduszowi Rozwoju. „Optymalizacja działalności przewoźnika, redukcja kosztów leasingu i strategia realizowana przez LOT w ostatnich latach przyniosła znaczący wzrost zyskowności i liczby pasażerów, dlatego nawet w sytuacji tak poważnego kryzysu w branży spółka może sięgnąć po finansowanie zwrotne, które na przestrzeni sześciu lat spłaci z wypracowywanych zysków” – głosi komunikat.
– Głównym kosztem działalności linii lotniczych są opłaty leasingowe za samoloty, wnoszone do zagranicznych instytucji finansowych. W związku z kryzysem wynegocjowaliśmy ich znaczącą obniżkę tak, abyśmy mogli wystąpić o pomoc publiczną, a następnie jak najszybciej wypracować jej zwrot – mówi prezes LOT-u Rafał Milczarski, cytowany w komunikacie.
– Linia lotnicza jest napędem dla gospodarki, turystyki i gwarancją bezpieczeństwa logistycznego państwa. Przed pandemią z roku na rok notowaliśmy wzrosty niemal w każdej kategorii i wypracowywaliśmy rekordowe zyski. Wiemy, jak wrócić na ścieżkę intensywnego rozwoju i to zrobimy – zapewnia prezes.
CZYTAJ TEŻ: LOT-owi grozi niewypłacalność. Rząd szykuje miliardową pomoc
– LOT odgrywa kluczową rolę w sieci połączeń i gospodarce Polski – dodaje odpowiedzialna za politykę konkurencji wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Margrethe Vestager, cytowana w komunikacie tego organu.
– LOT dostanie około 650 milionów euro na walkę ze skutkami obecnego kryzysu. Decyzja gwarantuje, że państwo otrzyma wystarczające wynagrodzenie z tytułu ryzyka, jakie ponoszą podatnicy, oraz że wsparcie będzie obwarowane określonymi warunkami, w tym zakazem wypłaty dywidend i premii oraz dalszymi środkami mającymi ograniczyć zakłócenie konkurencji – mówi Vestager.
Pożyczka subsydiowana, informuje KE, zostanie udzielona przed 30 czerwca 2021 roku i będzie obowiązywać przez maksymalnie sześć lat. Nie przekroczy 25 procent obrotów LOT-u z 2019 roku i pokryje potrzeby przedsiębiorstwa w zakresie inwestycji i kapitału obrotowego.
Z kolei zastrzyk kapitałowy (w formie subskrypcji nowo wyemitowanych akcji przejętych przez Polskę) nie przekroczy minimum niezbędnego do zapewnienia rentowności LOT-u i nie będzie wykraczał poza przywrócenie jego pozycji kapitałowej sprzed pandemii. Pozwoli LOT-owi uniknąć niewypłacalności, co miałoby poważne konsekwencje dla polskiego rynku pracy, sieci połączeń i handlu zagranicznego – uzasadnia KE.
Do czasu całkowitego wycofania się państwa LOT i jego spółki zależne będą obowiązywać zakazy dotyczące dywidend i wykupu innych akcji niż te należące do państwa. Aż do spłaty co najmniej 75 procent dokapitalizowania będzie obowiązywało ścisłe ograniczenie wynagrodzenia kadry kierowniczej LOT-u i jego spółek zależnych, w tym zakaz wypłacania premii. Warunki te mają na celu zachęcenie państwa do wycofania swojego udziału kapitałowego, gdy tylko pozwoli na to sytuacja gospodarcza – wyjaśnia KE.
ZOBACZ TAKŻE: #LOTnaWakacje wraca z nowymi kierunkami
W wyniku pandemii w połowie marca pasażerski ruch lotniczy w Europie zatrzymał się na prawie trzy miesiące, co dla każdego przewoźnika lotniczego oznacza wielomiliardowe straty – przypomina LOT. Sytuację pogorszył wyjątkowo zły sezon letni i ograniczenia, które wprowadziły europejskie kraje jesienią.
Według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA w tym roku straty branży lotniczej na całym świecie wyniosą 118 miliardów dolarów, a w 2021 roku 38 miliardów dolarów. Globalny ruch lotniczy spadł o 66 procent i potrzebuje kilku lat na powrót do stanu sprzed pandemii. Czołowi europejscy przewoźnicy zwrócili się o pomoc publiczną, bez której ruch lotniczy zniknąłby na lata. LOT jest kolejną linią lotniczą w Europie, która otrzyma taką pomoc. Inni przewoźnicy dostali od swoich rządów wielomiliardowe wsparcie, niektórzy nawet 50 miliardów w przeliczeniu na złote.
Przed pandemią LOT był rentownym, osiągającym rokrocznie zyski przedsiębiorstwem – czytamy dalej w komunikacie. Od 2016 roku powiększył flotę z 45 do 80 samolotów i uruchomił 80 nowych połączeń. W 2019 roku przewiózł na pokładach swoich samolotów rekordowe 10 milionów pasażerów. Na ten rok planował między innymi uruchomienie połączeń do Waszyngtonu i San Francisco i przewiezienie około 12 milionów podróżnych.
Według raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR sam LOT przyczynia się do powstania około 63,7 tysiąca miejsc pracy i wytwarza około 0,56 procent krajowego PKB (około 12 miliardów złotych w skali roku), zaś cały sektor lotniczy daje około 242 tysiące miejsc pracy oraz 2,4 procent PKB.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.