CPK czeka na doradcę strategicznego

Adobe Stock

W najbliższych dniach zostanie wybrany doradca strategiczny dla części lotniskowej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wszystko wskazuje, że wybór padnie na jedno z wielkich lotnisk azjatyckich.

Doradca strategiczny doświadczony w budowie i rozbudowie portu – w grę wchodzą tokijska Narita, singapurskie Changi i seulski Incheon – ma być partnerem podczas planowania, projektowania, a zapewne też budowy CPK. Według wstępnych szacunków część lotniskowa ma kosztować 25 mld złotych. Koszt całej inwestycji CPK to 35 mld złotych.

Harmonogram prac na ten rok zakłada, że do czerwca wybrany zostanie wykonawca master planu lotniska, a prace nad master planem ruszą w połowie roku. Dokument będzie zawierał m.in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w ciągu 20 lat (na podstawie szczegółowych prognoz), precyjnie określoną lokalizację, podstawowe parametry, wymiary i przepustowość infrastruktury, planowane kolejne etapy budowy itd. Wtedy także zostanie określony program inwestycji na warszawskim Lotnisku Chopina, na którym powinna uzbierać się jak największa liczba pasażerów – ten ruch będzie później przeniesiony do portu centralnego. Inwestycje były zaplanowane jeszcze w 2019 roku, ale zostały wstrzymane.

Wkrótce też ruszą badania środowiskowe na terenie całej Polski pod kątem inwestycji kolejowych. Rozstrzygnięty został przetarg na inwentaryzacje przyrodnicze, a jego wyniki są już prawomocne. Ze spotkań Rady Społecznej wiadomo, że duża część mieszkańców Baranowa, Teresina i Wiskitek oczekuje rozpoczęcia w tym roku negocjacji w sprawie wykupu gruntów. Wymaga to od CPK analizy biznesowej i (po konsultacjach z mieszkańcami) określenia zasad wykupu nieruchomości. Jak mówił pełnomocnik rządu ds, budowy CPK Marcin Horała, planuje on przedstawić zmiany w prawie, które pozwolą skrócić procedury administracyjne i zmniejszyć liczbę wymaganych formalności. W tym roku także zostanie ogłoszony Program Wieloletni CPK, czyli rządowy plan finansowania inwestycji, który uwzględni długoletnie plany finansów publicznych.

Lotnisko będzie zarabiać

Na początku działalności spółki został opracowany biznesplan CPK. Jego zasadność została potwierdzona przez międzynarodowego doradcę (Ernst&Young) w ramach Testu Prywatnego Inwestora. Jak wynika z testu, stopa zwrotu z lotniskowej części inwestycji to 10,5 procent rocznie. W drugiej połowie 2019 roku doradcy techniczni, AECOM i Arcadis, sprawdzili harmonogramy i CAPEX całej inwestycji. I kolejny raz okazało się, że ma ona biznesowe podstawy.

Określone zostały podstawowe parametry Portu Solidarność. Powstał tzw. brief strategiczny skonsultowany z ponad 130 podmiotami branżowymi. Spółka CPK zakłada, że w ramach pierwszego etapu budowy lotniska powstaną dwie równoległe drogi startowe o przepustowości do 90 operacji na godzinę (ponad dwa razy więcej niż obecnie na Lotnisku Chopina). Zakładana roczna przepustowość tego etapu to 45 mln pasażerów.

W skład CPK wejdą też węzeł kolejowy w sąsiedztwie portu lotniczego i linie kolejowe, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.

Lotniskowe plany CPK konsultowane są z największymi liniami lotniczymi świata, zrzeszonymi w ramach Airport Consultative Committee, który został powołany wspólnie z Międzynarodowym Zrzeszeniu Przewoźników Powietrznych (IATA). W jego skład wchodzą linie lotnicze, z których większość już dziś korzysta dziś z Lotniska Chopina.

Jak powiedział „Rzeczpospolitej” Marcin Horała, zgodnie z planem pierwsze samoloty mają odlecieć z portu Solidarności już w 2027 roku. — Zrobimy wszystko, by tego terminu dotrzymać — zapewnił Horała.

Kolej też ruszy

W najbliższym czasie zostaną zaprezentowane korytarze dla nowych linii kolejowych prowadzących do lotniska. Wcześniej znowelizowano Rozporządzenie w sprawie linii kolejowych znaczenia państwowego, do którego wpisane zostały wszystkie „szprychy” prowadzące do CPK. Oznacza to, że inwestycje w ramach Programu Kolejowego CPK znalazły się na liście priorytetów inwestycyjnych Polski.

Pracownicy części kolejowej CPK dokonali tzw. trasowań, co oznacza, że wstępnie zostały wyznaczone przebiegi budowanych linii. W gestii CPK jest budowa nowych linii kolejowych, PLK odpowiada za modernizację już istniejących. Według tych uzgodnień, w ramach Programu CPK zostanie wybudowanych ok. 1,6 tys. km nowych linii. Z tego 140 km jako tzw. etap zero, w skład którego wchodzi linia dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź i fragment CMK Północ: z Korytowa (w rejonie Żyrardowa) do CPK. Termin oddania został wyznaczony przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej.

We wszystkich 16 województwach odbyły się już regionalne konsultacje strategiczne. W ten sposób będzie można uniknąć kolizji z planami inwestycyjnym samorządów, np. z planowaną stacją techniczno-postojową drugiej linii metra w Warszawie.

Wkrótce ruszą także badania środowiskowe na poszczególnych trasach kolejowych. Wykonawcy inwentaryzacji przyrodniczych zostali wskazani w ramach największym dotychczas przetargu kolejowego CPK, którego łączna wartość w ciągu pięciu lat to ok. 26 mln zł.

Razem z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i PKP Intercity spółka CPK rozpoczęła rozmowy dotyczące pociągów dużych prędkości, które będą obsługiwać trasy do węzła w Baranowie. Chodzi o to, żeby w jak największym stopniu wykorzystać potencjał polskich producentów taboru, a nowy system kolejowy CPK ma być impulsem do skoku technologicznego. Ee współpracy z Instytutem Kolejnictwa i międzynarodowymi partnerami powstają ramy prawne i standardy dla kolei dużych prędkości. Jak wynika z rozmów premiera Mateusza Morawieckiego w Japonii, jest bardzo prawdopodobne, że to Japończycy będą pomagać budującym CPK w powstawaniu komponentu kolejowego. Wiadomo również, że wsparcia udzielą Francuzi, a Komisja Europejska przyznała 3 mln złotych na współpracę z francuskimi SNCF.

— Dotychczas w Polsce nie budowano kolei wielkich prędkości – mówi członek zarządu CPK ds. części kolejowej inwestycji Piotr Malepszak. – Francja to ojczyzna TGV, czyli najszybszych kolei w Europie. Zależy nam, żeby doprowadzić do uruchomienia systemu we współpracy z najlepszymi w Europie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

TUI pozbędzie się nierentownych spółek?

Grupa TUI rozważa zamknięcie tych działów firmy, które nie są rentowne. Do tej pory ...

LEO Express bliżej połączenia Kraków – Praga

Czeski prywatny przewoźnik LEO Express dostał od Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego decyzję o przyznaniu ...

Litewski Small Planet: Tylko restrukturyzacja lub inwestor mogą nas uratować

Small Planet na Litwie ogłosił, że rozpoczął restrukturyzację. W ten sposób chce się uchronić ...

Traveldata: Wakacje 2020 roku kosztują drożej

Majorka – 700 złotych, Portugalia – 500 złotych, Grecja, Bułgaria, Turcja – ponad 300 ...

Polska traci w oczach niemieckich turystów

Niemiecki organizator wycieczek objazdowych Studiosus uznaje Polskę za jednego z tegorocznych turystycznych przegranych. Winny ...

Morświn Happy w służbie Stena Line

Tego lata na pokładach promów Stena Line na podróżujące dzieci będzie czekać nowa maskotka ...