Na Pętli Żuławskiej – nowe szlaki wodne, przystanie i mosty

petla-zulawska.pl

Trasa żeglugowa na Tudze, powiększenie portu w Krynicy Morskiej, mariny w Pucku, Jastarni, Górkach Zachodnich i Świbnie – to nowe inwestycje planowane na Pętli Żuławskiej, popularnym szlaku wodnym na Pomorzu

Pętla Żuławska to atrakcyjna turystycznie i przyrodniczo droga wodna o długości 303 km, łącząca ze sobą szlaki wodne Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej – Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki, a także wody Zalewu Wiślanego. Jest częścią międzynarodowej trasy wodnej E70 Holandia – Litwa. Przebiega przez liczne obszary Natura 2000. Pomorski Urząd Marszałkowski podał, że w ubiegłym roku ze szlaku skorzystało 130 tysięcy żeglarzy.

Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski przyznał, że modernizacja Pętli Żuławskiej to dla samorządu pomorskiego przedsięwzięcie strategiczne. – Realizując szereg nowych inwestycji, chcemy, aby akweny wodne Żuław i Zalewu Wiślanego stały się jeszcze bardziej atrakcyjne dla turystów: będziemy modernizować istniejące przystanie oraz zlikwidujemy bariery na szlakach wodnych – wyjaśnia.

Plan rozbudowy Pętli zakłada otwarcie trasy żeglugowej na Tudze, którą będzie można dopłynąć do Nowego Dworu Gdańskiego. Jak mówi Rafał Wasil z departamentu infrastruktury urzędu marszałkowskiego, powstaną mosty na Tudze, m.in. w Żelichowie i na Szkarpawie, a w Nowym Dworze Gdańskim – przystań żeglarska.

Rozbudowany ma być port jachtowy w Krynicy Morskiej. Dzięki budowie nowych pomostów pływających, liczba miejsc do cumowania jachtów zwiększy się do ponad 100, z obecnych ok. 80. Powstanie zaplecze sanitarne i socjalne, będzie też dźwig do wodowania jachtów.

W wielu miejscowościach nad Zatoką Gdańską powstaną nowe lub zostaną rozbudowane istniejące mariny. Nowa przystań posiadająca sto miejsc do cumowania ma powstać w Pucku. Mariny mają też powstać w Jastarni, Sopocie, Rzucewie i Rewie. W Gdańsku planowana jest rozbudowa przystani w Górkach Zachodnich, gdzie ma być ok. 200 miejsc do cumowania, o ok. 30 procent więcej niż jest obecnie oraz w Świbnie i w Sobieszewie.

Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 92 mln złotych. Pieniądze pochodzą głównie z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Pomorskiego na lata 2014-2020. Obiekty mają być oddane do użytku przed sezonem w 2019 roku.

Sieć portów, przystani żeglarskich i pomostów cumowniczych, które powstały w ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”, został uznany za jedno z kluczowych przedsięwzięć turystycznych o znaczeniu ponadregionalnym w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013. Projekt realizowany jest przez partnerów samorządowych z województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego oraz Regionalny Zarząd Gospodarki wodnej w Gdańsku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Łódzki andel’s hotelem z pomysłem 10-lecia

Nagrodę specjalną, wyłanianą spośród zwycięzców poprzednich 10 edycji konkursu na „Hotel z pomysłem”, otrzymał ...

Wizz Air łączy Kijów z Poznaniem i Lublinem

Od 25 sierpnia po dwa razy w tygodniu – w poniedziałki i piątki – ...

Ryanair: Pilotów nam nie zabraknie

Tani irlandzki przewoźnik ogłosił, że rozwiązał problem braku pilotów. Ciągle jednak jeszcze negocjuje warunki ...

Chińskim turystom trudno dostać się do Polski

W Chinach nastanie moda na Europę Wschodnią, dlatego skupiamy się na tworzeniu nowych produktów ...

Mikołaj Wild: Losy Lotniska Chopina i Modlina nie są przesądzone

Nie będzie problemu z finansowaniem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. A za kilka dni poznamy ...

Gut-Mostowy angażuje się w działalność społeczną na rzecz małopolskiej turystyki

Andrzej Gut-Mostowy na ministra turystyki?

Toczą się koalicyjne rozmowy na temat przyszłego rządu. Partia Jarosława Gowina Porozumienie zabiega o ...