Turcja zaczyna certyfikować hotele, lotniska, autokary

Fot. AFP

Wszystkie obiekty i pojazdy, które służą ruchowi turystów z kraju i z zagranicy, będą przechodziły u nas szczegółową certyfikację – zapewnia minister turystyki Turcji. I publikuje plan i założenia oceny.

Tureckie Ministerstwo Kultury i Turystyki przygotowało wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz we współpracy z organizacjami reprezentującymi sektor turystyki program „Certyfikacji sanitarnej w branży turystycznej”. Obejmuje on środki zapobiegawcze, które należy podjąć, żeby zapewnić bezpieczny pobyt turystom. Zaczynając od transportu po miejsca noclegowe, a także stan zdrowia pracujących tam osób i samych pasażerów i turystów.

CZYTAJ TEŻ: Turcja ma już plan dla hoteli. All inclusive zostaje

Certyfikat, wydawany przez międzynarodowe instytucje certyfikujące, będzie potwierdzał, że w liniach lotniczych, na lotniskach i w innych środkach transportu oraz w obiektach noclegowych i gastronomicznych spełnione są najwyższe standardy sanitarne i higieniczne. Program będzie obowiązywał od sezonu letniego 2020.

– Turcja była wzorem dla świata podczas walki z pandemią dzięki dobremu systemowi opieki zdrowotnej i przyjętym metodom leczenia – zapewnia minister kultury i turystyki Mehmet Nuri Ersoy w komunikacie. – Nasz program certyfikacji pokazuje, że Turcja będzie też odgrywać pionierską rolę w wyznaczaniu kierunku normalizacji turystyki.

– Środki zapobiegawcze podjęte na świecie w związku z Covid-19 stopniowo są rozluźniane – wyjaśnia minister w oświadczeniu. – Sektor turystyczny odgrywa istotną rolę w procesie powrotu do normalności. Dbałość o naszych gości, która odgrywa tak ważną rolę w naszej kulturze, mobilizuje nas do przygotowania się do przejścia do turystyki po pandemii, jeszcze zanim zrobią to inni. Program certyfikacji, zapewni gościom, spędzenie urlopu w Turcji w warunkach spełniających normy bezpieczeństwa i higieny. Nasz program obejmuje działania zapobiegawcze oraz ochronne dotyczące transportu powietrznego, lądowego, morskiego, portów docelowych, wszystkich obiektów i atrakcji turystycznych, a także pracującego tam personelu i samych turystów, którzy przyjadą do naszego kraju na wakacje. Zachęcamy wszystkich właścicieli środków transportu oraz obiektów hotelowych, do wprowadzenia wszelkich środków zapobiegawczych niezbędnych dla bezpiecznego wypoczynku, w celu uzyskania certyfikatu.

Program „Certyfikacji sanitarnej w branży turystycznej” składa się z czterech głównych pozycji: „Zdrowie i bezpieczeństwo pasażera (turysty)”, „Zdrowie i bezpieczeństwo pracownika”, „Środki zapobiegawcze stosowane w obiektach” i „Środki zapobiegawcze stosowane w środkach transportu”.

ZOBACZ TEŻ: Noclegi dla turystów pod specjalnym (higienicznym) nadzorem

Część dotycząca „Zdrowia i bezpieczeństwa pasażera” obejmuje środki, które należy wprowadzić w odniesieniu do pasażerów (turystów) od momentu wjazdu do Turcji, aż do czasu jej opuszczenia. W celu zapewnienia bezpieczeństwa zostaną podjęte następujące kroki: nie wpuszczanie pasażerów bez masek ochronnych na teren terminali, zapewnienie pasażerom bezpłatnych masek ochronnych, użycie kamery termowizyjnej i pomiar temperatury ciała pasażerów przy wejściach do budynków terminali, przygotowanie mat dezynfekcyjnych, a jeśli zajdzie taka potrzeba kabin do dezynfekcji pasażerów. Zostaną także wprowadzone procedury dotyczące pasażerów dla których odbycie podróży wiązałoby się z ryzykiem.

Część programu pod nazwą „Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników” obejmuje środki zapobiegawcze, które mają na celu zapewnienie, aby personel pracujący w środkach transportu, obiektach hotelowych oraz gastronomicznych był całkowicie zdrowy pod względem fizycznym i psychicznym. Pozostałe punkty tego programu stanowią procedury takie jak: szkolenia personelu dotyczące przestrzegania higieny i wymogów sanitarnych, udzielanie personelowi wsparcia psychologicznego, zapewnienie niezbędnego sprzętu higieniczno – sanitarnego, poddawanie personelu kontroli przed wejściem do obiektów, dzięki pomiarowi temperatury za pomocą termometrów, lub kamer termowizyjnych o odpowiednich standardach, oraz reorganizacja systemu pracy zgodnie z nowymi wymaganiami w tym zmiany w harmonogramach prac zmianowych, organizacji zebrań, czy też wprowadzenie badań wśród personelu pod kątem występowania wirusa.

„Środki zapobiegawcze stosowane w obiektach” obejmują kroki, jakie należy podjąć, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się epidemii. W celu zapobiegania takim przypadkom w zakresie certyfikatu określono jakie procedury muszą być wdrożone przez obiekty hotelowe czy gastronomiczne.
Certyfikaty zapewniają także wdrożenie, oraz kontrolowanie środków dotyczących zachowania dystansu społecznego, ograniczenia kontaktu czy izolacji także pośród pracującego personelu, w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się pandemii wśród pracowników.

„Środki zapobiegawcze stosowane w środkach transportu” obejmują określone środki zapobiegawcze oraz stosowane regulacje w środkach transportu lotniczego, lądowego i morskiego. Zaliczają się do nich: szkolenia personelu pracującego w środkach transportu, świadectwa zdrowia personelu, sanityzacja pojazdów oraz zaplanowanie transportu pasażerskiego zgodnie z wymogami dotyczącymi zachowania bezpiecznej odległości między podróżującymi.

– Ukończyliśmy 4 maja protokoły pandemiczne i procesy certyfikacyjne stworzone osobno dla portów lotniczych, krajowych linii lotniczych, autostrad i obiektów turystycznych – wyjaśnia też w komunikacie minister Ersoy. – Planujemy również od maja rozpocząć certyfikowanie hoteli. Będziemy od 1 czerwca publikować wykaz obiektów, które uzyskają certyfikaty.

I dodaje: Jako państwo tureckie, działamy ze świadomością spoczywającej na nas odpowiedzialności, w celu zapewnienia wszystkim naszym obywatelom i gościom, przybywającym do naszego kraju, poczucie komfortu podczas ich pobytu. Istnieje powiedzenie świadczące o gościnności Turków: Gość jest dla nas na pierwszym miejscu! Zawsze kierowaliśmy się tą zasadą i w tym szczególnym okresie będziemy to kontynuować.

Mogą Ci się również spodobać

Nowy warszawski hotel Grupy Intercontinental

Hotel Indigo Warsaw, nowy warszawski obiekt sieci Intercontintental Hotels Group (IHG), jest już otwarty ...

Warna ósmym wakacyjnym kierunkiem z Łodzi

Warna to drugie po Burgas miasto w Bułgarii, do którego można będzie polecieć w ...

Z Kilimandżaro do departamentu turystyki

Zespół departamentu turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki zasiliła Karina Rybarczyk, przewodnik miejski z ...

Hilton świętuje 10 lat obecności w Polsce

Nasza sieć mocno rozwinęła się w Polsce. Mamy więcej hoteli w budowie niż jakakolwiek ...

Exim Tours: Rośniemy o 60 procent

Biuro podróży Exim Tours podniosło swoją gwarancję ubezpieczeniową na kolejny rok o 61 procent. ...

Bułgarska turystyka rośnie szybciej niż unijna

O 3 procent wzrosła liczba noclegów udzielonych w zeszłym roku w Bułgarii. Średnia dla ...