Rafael Ansón Oliart to wyjątkowy autorytet w świecie kulinarnym – honorowy prezydent Międzynarodowej Akademii Gastronomicznej, prezydent Europejskiej Akademii Gastronomicznej, prezydent Królewskiej Hiszpańskiej Akademii Gastronomicznej i założyciel prestiżowego rankingu The World's 50 Best Restaurants by San Pellegrino, pozycjonującego najlepsze restauracje świata. Jego obecność w Polsce związana jest z rozwojem Europejskiej Akademii Gastronomicznej, której sekretariat generalny zlokalizowany jest w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.
Celem spotkania, w którym uczestniczyli także Maciej Dobrzyniecki, prezydent Polskiej Akademii Gastronomicznej, i Alicja Omięcka, dyrektor generalna w Ministerstwie Sportu i Turystyki, było omówienie rosnącego znaczenia turystyki gastronomicznej i jej wpływu na gospodarkę kraju oraz przedstawienie koncepcji Domu Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych, których ważnym elementem jest właśnie turystyka kulinarna.
- Polska sztuka kulinarna ma wielowiekową tradycję, z której jesteśmy dumni. Chcemy promować Polskę jako kraj atrakcyjny pod względem geograficznym, historycznym, ale także różnorodny kulturowo i kulinarnie. Spotkanie z tak wybitnym autorytetem, który zajmuje się propagowaniem kultury gastronomicznej na świecie jest ważnym doświadczeniem dla resortu odpowiedzialnego za turystykę – mówi minister Witold Bańka, cytowany w komunikacie prasowym.
- Jeszcze dwadzieścia lat temu żaden z turystów nie przyjeżdżał do Hiszpanii ze względu na kulinaria. Od tamtego czasu wiele się zmieniło. W minionym roku Hiszpanię odwiedziło ponad 75 milionów turystów, z czego aż 15 procent stanowiły osoby, które przyjechały do nas właśnie w celu poznania sztuki kulinarnej - mówi Rafael Ansón Oliart, cytowany w komunikacie MSiT. Podkreśla, że istnieją trzy główne powody, które wpływają na rozwój turystyki kulinarnej, a zarazem zachęcają do odwiedzenia Hiszpanii. Należą do nich: wyjątkowe i oryginalne spożywcze produkty bazowe, tradycyjna kuchnia i przepisy oraz gościnność. Jego zdaniem również Polska ma wszystkie te atrybuty, więc może śmiało walczyć o gości stawiających na turystykę kulinarną.
- Do promocji turystyki kulinarnej niezbędne są odpowiednie narzędzia. We współczesnym świecie jest to oczywiście internet. Planujemy stworzyć w sieci europejski portal kulinarny, w którym „polskie smaki" będą zajmować ważne miejsce – zapowiada Rafael Ansón Oliart.