Kraków ma nowe logo

Kraków ma nowe logo. Znak przypomina poprzedni symbol, ale zamiast koloru pomarańczowego, pojawia się na nim niebieski, a centralna część jest pusta - poprzednio zajmował ją napis „Cracovia"

Publikacja: 07.03.2017 08:41

Autorka projektów Dorota Kozak prezentuje planszę ze starym (L) i nowym (P) logo Krakowa

Autorka projektów Dorota Kozak prezentuje planszę ze starym (L) i nowym (P) logo Krakowa

Foto: PAP

PAP

Przedstawiciele miasta podkreślają, że logo jest pierwszym elementem nowego systemu identyfikacji wizualnej Krakowa, który ma być wdrożony do końca roku i służyć sprawniejszej komunikacji administracji miejskiej z krakowianami i turystami.

Logo w znacznej części przypomina poprzednie, które obowiązywało przez ostatnie 20 lat. Znak również przedstawia zarys Rynku Głównego oraz otaczających go ulic i zabudowań. Jednak napis, zajmujący wcześniej środkową część logotypu, został przesunięty poza prawą krawędź zarysu Rynku. Został także spolszczony i zamiast "Cracovia" widzimy "Kraków". Linie ulic i zabudowań Krakowa nie są lekko postrzępione, jak poprzednio, a idealnie gładkie.

- Nowy znak graficzny bazuje na poprzednim i jest połączeniem tradycji, tak ważnej w Krakowie, oraz nowoczesności - wyrazem tego jest choćby gładka kreska. Nowy znak jest czytelny, funkcjonalny, oddaje ambicję marki - opisuje Elżbieta Kantor z wydziału promocji i turystyki w magistracie. Nowy znak ma być także czytelny na aplikacjach mobilnych.

Dorota Kozak, autorka nowego logotypu, szczególną uwagę zwraca na barwę znaku. Kolor niebieski - mówi - jest silnie związany ze stolicą Małopolski. Od XVI wieku używano go na oznakowanie rogatek miasta i był uznawany za kolor pracowników miejskich. W XVIII wieku  w herbie miasta Krakowa pojawił się orzeł na niebieskim tle. - Niebieski symbolizuje też wolność, kreację, nowoczesność i zmianę - dodaje Kozak.

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig zaznacza, że nowy znak graficzny i system identyfikacji wizualnej jest odpowiedzią miasta na opinie części krakowian, którzy uważają, że stare logo nie było czytelne, a napis w jego środkowej części zastawiał elementy graficzne symbolizujące rynek.

Nowe logo będzie widniało na materiałach Urzędu Miasta Krakowa, np. dokumentach i plakatach, pojawi się też w przestrzeni miejskiej, m.in. na środkach komunikacji publicznej.

Nowy system identyfikacji wizualnej Krakowa opracowuje, na zamówienie miasta, jedna z krakowskich agencji reklamowych. Przygotowuje ona kolejne symbole, które będą budować markę miasta. Agencja stworzyła już system siedmiu kolorów, z których każdy ma oznaczać inną dziedzinę, np. kulturę, turystykę. Elementem nowej wizualizacji ma być m.in. tło pokazujące rozbudowaną sieć ulic i zabudowań wokół rynku (na takim tle na plakatach będzie mogło się pojawiać np. nowe niebiesko-białe logo).

Koszt opracowania nowego logo to 26 tysięcy złotych, a systemu nowej identyfikacji wizualnej Krakowa - 92 tysiące złotych. Nowy system jest elementem strategii promocyjnej Krakowa na lata 2016-2022.

Przedstawiciele miasta podkreślają, że logo jest pierwszym elementem nowego systemu identyfikacji wizualnej Krakowa, który ma być wdrożony do końca roku i służyć sprawniejszej komunikacji administracji miejskiej z krakowianami i turystami.

Logo w znacznej części przypomina poprzednie, które obowiązywało przez ostatnie 20 lat. Znak również przedstawia zarys Rynku Głównego oraz otaczających go ulic i zabudowań. Jednak napis, zajmujący wcześniej środkową część logotypu, został przesunięty poza prawą krawędź zarysu Rynku. Został także spolszczony i zamiast "Cracovia" widzimy "Kraków". Linie ulic i zabudowań Krakowa nie są lekko postrzępione, jak poprzednio, a idealnie gładkie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive