Rainbow: Rok z 16-procentowym plusem

1,2 miliarda złotych przychodów, 330 tysięcy klientów, 34 miliony złotych zysku, 15 nowych punktów sprzedaży - to najważniejsze wyniki Grupy Rainbow uzyskane w zeszłym roku

Publikacja: 02.03.2017 09:58

Rainbow: Rok z 16-procentowym plusem

Foto: materiały prasowe

Przychody ze sprzedaży Grupy Rainbow Tours w 2016 roku wyniosły 1,202 miliarda złotych. Były większe od przychodów osiągniętych w 2015 roku o 86,3 mln złotych, czyli o prawie 8 procent.

Jak podaje Grupa Rainbow, która podsumowała w raporcie giełdowym swoje osiągnięcia w 2016 roku, najbardziej, bo o 15,9 procent, urosły przychody wiodącej jej spółki, czyli biura podróży Rainbow. W 2016 roku miało ono 330,3 tysięcy klientów. To o 10,1 procent więcej niż w roku 2015 (300,26 tys. ludzi). W tym w sezonie letnim z biurem pojechało 260,6 tys. osób, a w zimowym (razem z podróżami egzotycznymi) 60,7 tysiąca.

Zarazem spadły zyski firmy. O ile w 2015 roku wyniosły 38,9 miliona złotych przed opodatkowaniem, o tyle w 2016 roku 34,2 miliona złotych, o 12 procent mniej.

Spółka rozwijała w minionym roku sieć własnych salonów sprzedaży - otworzyła 15 nowych biur, zwiększając ich liczbę do 105. Trzynaście takich sklepów, które działały dotąd przy głównych ulicach miast, biuro podróży przeniosło do centrów handlowych.

W uzyskaniu dobrego wyniku rocznego pomogły wyniki - rzecznik prasowy spółki nazywa je wręcz "imponującymi" - czwartego kwartału (oferta zimowo-egzotyczna). Z oferty Rainbow skorzystało wtedy 31 tys. ludzi, co stanowi wzrost o 34,5 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. Największe wzrosty przyniosła sprzedaż podróży do Kenii (wzrost liczby klientów o 150 procent), na Wyspy Kanaryjskie (wzrost o 71 procent), na Kubę (wzrost o 25 procent), do Wietnamu (wzrost o 18 procent) i Meksyku (wzrost o 9 procent).

Jak podkreśla rzecznik Rainbow Radomir Świderski, dobre wyniki biura podróży udało się osiągnąć mimo wielu zdarzeń na świecie i w kraju, mających niekorzystnych wpływ na turystykę. Zalicza do nich zmiany polityczne w Polsce, Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2016 w Paryżu, igrzyska olimpijskie w Rio de Janeiro, zamachy terrorystyczne i zamieszanie wokół Brexitu. - Nasze wyniki dowodzą, że prowadzimy stabilną działalność o bardzo solidnych podstawach, która broni się atrakcyjną, szeroką ofertą, mocną marką, dobrą polityką cenową i efektywnie zorganizowaną siecią dystrybucyjną - komentuje Świderski.

Kierownictwo Grupy Rainbow jest zadowolone z wyników pozostałych swoich spółek. - Okazuje się, że inwestycja w segment hotelowy przyniosła oczekiwane wyniki finansowe. Spółka White Olive miała 3,7 miliona złotych przychodu, a jej zysk netto, 300 tysięcy złotych, był zgodny z oczekiwaniami. Z usług hotelu grupy skorzystało około 4 tysięcy klientów - wyjaśnia Świderski.

White Olive zamierza zainwestować w tym roku 12 milionów dolarów w kolejny hotel. Formalności nabycia gruntu w Grecji będą zakończone na przełomie kwietnia i maja, a budowa rozpocznie się w czwartym kwartale. Ma to być pięciogwiazdkowy kompleks mieszczący 220 pokojów oraz restauracje, bary, baseny, urządzenia sportowe, siłownię i spa.

W 2016 roku Rainbow zmienił nazwę spółki Portal Turystyczny na My Way by Rainbow. Prowadzi ona portal do tzw. "dynamicznego pakietowania". W My Way wyszukiwanie lotów i hoteli jest ze sobą połączone, a docelowo obejmować ma także ubezpieczenia podróżne, wynajem samochodów, transfery z lotniska do hotelu i szereg usług towarzyszących jak bilety do teatrów czy na różnego rodzaju eventy. Klient może kupić cały pakiet lub tylko niektóre usługi. System uruchomiono czerwcu 2016 roku.

W czwartym kwartale 2016 roku firma zmieniła też nazwę spółki ABC Świat Podróży na Rainbow Incentive & Incoming. Ma się ona specjalizować oferowaniu różnego rodzaju imprezy motywacyjnych dla firm, a także imprez w Polsce dla klientów zagranicznych. Grupa szacuje, że spółka w 2017 roku przyniesie około 20 mln złotych przychodu przy podobnej rentowności jak touroperator Rainbow.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"